Στη χώρα μας κάθε χρόνο χιλιάδες απόφοιτοι λυκείου διαγωνίζονται μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων για μια θέση στις ελληνικές ιατρικές σχολές. Αντιθέτως, οι ιατρικές σχολές των ΗΠΑ και του Καναδά, οι οποίες θεωρούνται οι καλύτερες στον κόσμο, δεν δέχονται τον «ανώριμο» απόφοιτο λυκείου ως φοιτητή. Προτιμούν εκείνον που έχει αποδεδειγμένα δοκιμάσει τον εαυτό του στην απόκτηση μιας άλλης γνώσης προτού αποφασίσει να δώσει, κυριολεκτικά, τη ζωή του στην Ιατρική και στην ιατρική «διά βίου» εκπαίδευση.
Οι υποψήφιοι φοιτητές στις αμερικανικές ιατρικές σχολές έχουν τουλάχιστον τέσσερα χρόνια εκπαίδευσης σε ανθρωπιστικές, βιολογικές ή άλλες επιστήμες προτού καν καταθέσουν μαζί με τα αποτελέσματα των ειδικών εξετάσεων (MCAT) τις αιτήσεις τους για την εισαγωγή τους σε αυτές.Η επιλογή να γίνουν γιατροί είναι δική τους και όχι των γονιών τους. Είναι μια ώριμη επιλογή που έκαναν σε ηλικία τουλάχιστον21 ετών και όχι 16 ετών που καλείται να αποφασίσει ο έλληνας μαθητής.
Προτείνουμε την ίδρυση μιας μεταπτυχιακής τετραετούς φοίτησης ιατρικής σχολής, η οποία θα μπορούσε να φιλοξενηθεί σε ένα από τα ελληνικά πανεπιστήμια της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης. Αυτή η σχολή δεν θα δημιουργούσε καμία αλλαγή στο υπάρχον σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων ούτε θα απαιτούσε αλλαγή του Συντάγματος.
Εκτιμούμε ότι είναι «υποχρεωτικό» η προτεινόμενη μεταπτυχιακή ιατρική σχολή να είναι αγγλόφωνη για πολλούςλόγους: Κατ’ αρχάς, θα ήταν ευκολότερη η άμεση συνεργασία με μία ή περισσότερες από τις κορυφαίες μεταπτυχιακές ιατρικές σχολές. Με τις συνεργασίες αυτές θα εξασφαλιζόταν όχι μόνο η υλοποίηση των πιο σύγχρονων εκπαιδευτικώνπρογραμμάτων (το πρόγραμμα σπουδών της σχολής θα ήταν «αντιγραφή» των πιο πετυχημένων διεθνώς προγραμμάτων εκπαίδευσης), αλλά και η αξιοκρατική λειτουργία της νέας σχολής. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις πολλοί κορυφαίοι έλληνες επιστήμονες της διασποράς θα ήθελαν να συνεχίσουν την ακαδημαϊκή τους πορεία στη χώρα που γεννήθηκαν και που έχουν στην καρδιά τους.
Η αγγλόφωνη ιατρική σχολή θα εξυπηρετούσε επίσης την καλύτερη παρουσία της χώρας μας στον χάρτη της διεθνούς εκπαίδευσης προσελκύοντας φοιτητές από πλούσιες χώρες της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής, από την Αυστραλία. Φυσικά και τους έλληνες πολίτες που σήμερα σπουδάζουν Ιατρική σε αγγλόφωνες ιατρικές σχολές σε ξένες χώρες.
Χάρη στα δίδακτρα από τους πολίτες πλουσίων οικονομικά χωρών και τις δωρεές από Ιδρύματα και Ελληνες της Διασποράς που στηρίζουν τέτοιες εθνικές προσπάθειες, η προτεινόμενη αγγλόφωνη μεταπτυχιακή ιατρική σχολή θα μπορούσε να είναι οικονομικά ανεξάρτητη και χωρίς επιπλέον επιβάρυνση του εθνικού προϋπολογισμού. Το παράδειγμα της Αγγλίας και προσφάτως της Κύπρου στην εκπαίδευση ξένων φοιτητών δημιουργεί βάσιμες ελπίδες ότι η νέα σχολή όχι μόνο θα είναι οικονομικά βιώσιμη αλλά και ίσως συνεισφέρει στην εθνική οικονομία.
Η άμεση δημιουργία και λειτουργία μιας αγγλόφωνης μεταπτυχιακής ιατρικής σχολής σε ελληνικό πανεπιστήμιο δεν δημιουργεί πολιτικές εντάσεις και ενστάσεις.
Εκείνοι που ίσως θα εναντιωθούν στην ίδρυση μιας ανεξάρτητης νέας ιατρικής σχολής είναι οι λίγοι (αλλά ισχυροί) που θα φοβηθούν μήπως περιοριστούν οι σημερινές εξουσίες και η δύναμή τους. Το καλό όμως της χώρας και των πολλών είμαι βέβαιος ότι θα τους πείσει όχι μόνο να μην αντιταχθούν αλλά και να συνεργασθούν με την πρόταση αυτή. Ο καλώς νοούμενος ανταγωνισμός βοηθάει όλους, ιδίως όταν ο τελικός αποδέκτης μιας σωστής πολιτικής ενέργειας είναι ο έλληνας πολίτης.
O κ. Δημήτριος Λινός είναι καθηγητής Χειρουργικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ