από metereologos.gr
Πέμπτη 19 Ιουλίου 2018
 
 

Ελλάδα, καν’ το όπως η Τοσκάνη

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Είμαι σίγουρος ότι θα αναρωτιέστε για την επιλογή του τίτλου. Τι σχέση μπορεί να έχει η Τοσκάνη με τα ελληνικά δρώμενα; Η σύντομη απάντηση είναι ότι στη χώρα μας δεν χρειάζεται να ανακαλύπτουμε την πυρίτιδα συνεχώς.
Και αναφέρομαι φυσικά στην εκμετάλλευση του πλούτου της αγροτικής παραγωγής και της σύνδεσής της με τον τουρισμό. Αν τα δούμε αυτά τα δύο ως ένα ενιαίο προϊόν προώθησης της χώρας, τότε μια χώρα όπως η Ελλάδα είναι βέβαιο ότι θα πρωτοπορούσε παγκοσμίως. Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο, όμως όλοι ξέρουμε ότι δεν είναι. Τι χρειάζεται λοιπόν; Ας αντλήσουμε συμπεράσματα από την Τοσκάνη, η οποία μπορεί να βρίσκεται γεωγραφικά κοντά μας, απέχει όμως έτη φωτός σε αποτελέσματα σε σύγκριση με τη χώρα μας.


Εκεί, η κυβέρνηση είχε -εδώ και αρκετές δεκαετίες- αναγνωρίσει ότι η αγροτική παραγωγή αποτελούσε την ‘ψυχή’ της χώρας. Και για το λόγο αυτό προστάτευσε και οργάνωσε νομικά τον αγροτικό πλούτο με νέες κατευθυντήριες, οδηγίες και κανονισμούς για κάθε περιφέρεια, για κάθε δραστηριότητα, για κάθε προϊόν. Αυτό το πλαίσιο που δημιουργήθηκε από το 1985 και ύστερα, όχι μόνο έγινε σεβαστό από όλους του φορείς που συνδιαμορφώνουν την αγροτική παραγωγή και τη φυσιογνωμία κάθε τόπου, αλλά ενισχύθηκε δυναμικά με τη συμπερίληψη όλο και περισσότερων κριτηρίων και παραγόντων που ξεπερνούν τα στενά εσκαμμένα της αγροτικής παραγωγής. Στο κάδρο ανάδειξης της αγροτικής ταυτότητας ‘μπήκε’ και η μεσαιωνική φυσιογνωμία της περιοχής, τα μοναστήρια, οι πύργοι, οι φάρμες, οι αγροικίες, τα εστιατόρια, οι υπαίθριες αγορές και τα χειροποίητα προϊόντα. Το αποτέλεσμα είναι ότι μετά από 35 χρόνια μια μάλλον περιθωριοποιημένη περιοχής της Ιταλίας αποτελεί πόλο έλξης εκατομμυρίων τουριστών και συμβάλλει ουσιαστικά στην οικονομία της Ιταλίας. Την εμπειρία της Τοσκάνης μιμήθηκαν και οι υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας, οι οποίες προσάρμοσαν τη νομοθεσία στις ιδιαιτερότητες της τοπικής αγροτικής παραγωγής και του πολιτιστικού πλούτου της κάθε περιοχής με πολλαπλασιαστικό όφελος για τη συνολική τουριστική ανάπτυξη ολόκληρης της Ιταλίας.


Αναρωτιέται λοιπόν κανείς: εμάς τι μας λείπει; Γιατί τα προϊόντα μας δεν έχουν την ίδια παγκόσμια απήχηση με τα προϊόντα της Τοσκάνης; Είναι χειρότερα τα κρασιά μας; Είναι χειρότερο τα λάδι μας; Είναι χειρότερα τα φρούτα και τα λαχανικά μας; Είναι χειρότερα τα χειροποίητα προϊόντα μας; Γιατί η χώρα μας δεν αποτελεί πόλο έλξης ποιοτικού τουρισμού που θα έρθει να ζήσει εμπειρία ανάλογη με αυτή της Τοσκάνης; Είναι πιο πλούσια η ιστορική ταυτότητα της Τοσκάνης από αυτή της Θεσσαλίας, της Ηπείρου ή της Μακεδονίας; Είναι λιγότερο ελκυστικές οι φυσικές ομορφιές ή η ποικιλότητα της φυσιογνωμίας κάθε γωνιάς της Ελλάδας; Είναι λιγότερο ελκυστικός ο θησαυρός της εκκλησιαστικής κληρονομιάς σε κάθε γωνιά της Ελλάδας; Ασφαλώς και όχι. Το γεγονός ότι η Τοσκάνη έχει εξελιχθεί σε μια καταξιωμένη δύναμη στον αγροτουρισμό και αποφασιστικό παράγοντα κίνησης της ιταλικής οικονομίας δεν οφείλεται στην ανωτερότητα των προϊόντων της.


Αυτό που διαφοροποιεί το παράδειγμα της Τοσκάνης από αυτό των περισσοτέρων περιφερειών της Ελλάδας είναι το ζήτημα της συνολικής αποτύπωσης του δυναμισμού τους. Είναι η έλλειψη συγκροτημένης και μακρόπνοης στρατηγικής, για τον αγροτουρισμό μας, τον εκκλησιαστικό τουρισμό μας και συνολικά του ποιοτικού τουρισμού της χώρας μας. Μιας προσέγγισης η οποία δεν αντιμετωπίζει κάθε ένα από τα προϊόντα ως αντικείμενο που τυγχάνει διαφορετικής εκμετάλλευσης, αλλά μιας αντίληψης η οποία συνενώνει τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού αλλά και σε επίπεδο επικοινωνίας το σύνολο των προϊόντων, του φυσικού τοπίου και της ιστορίας τους ως ενός συνολικού τουριστικού προϊόντος.


Αυτό οφείλει να μας προβληματίσει. Πέρα ωστόσο από αυτό οφείλει να μας δώσει το έναυσμα να ξεκινήσουμε επιτέλους μια δυναμική, συνολική και αποτελεσματική διαχείριση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με τρόπο που να αναδεικνύει τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου αλλά και να ενισχύει το συνολικό μπραντ του τουρισμού και της αγροτικής παραγωγής της χώρας μας.


Θα κάνω μια πρόταση που μπορεί να φαντάζει απλοϊκή. Ας βάλουμε ως στόχο ότι τα πενήντα (50.000.000) εκατομμύρια των τουριστών που θα κατακλύσουν τη χώρα μας τα επόμενα χρόνια πρέπει να παραγγείλουν σε μια τοπική ταβέρνα που θα επισκεφτούν τουλάχιστον μια απλή ελληνική χωριάτικη σαλάτα φτιαγμένη από την τοπική παραγωγή του χώρου που επισκέπτονται. Απλό, θα πείτε. Όχι θα σας πω. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να καταστήσουμε το συγκεκριμένο πιάτο ως ‘ελληνικό’ με πατέντα και με την κατάλληλη επικοινωνιακή καμπάνια διεθνώς. Οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας, να αναζητούν την ελληνική χωριάτικη σαλάτα, τη φέτα μας, τα κρασιά μας, τα γλυκά του κουταλιού μας και όλα τα χειροποίητα είδη που παράγονται με μεράκι στη χώρα μας. Να αναζητούν να επισκεφτούν τις εκκλησιές μας και τα μοναστήρια μας (Μετέωρα, Άγιο Όρος και πολλά άλλα μοναστήρια), όπως επίσης να περπατήσουν τα χιλιάδες σοκάκια της χώρας μας και να κολυμπήσουν στις χιλιάδες πανέμορφες παραλίες μας.


Πρέπει λοιπόν να σχεδιάσουμε την παραγωγή μας με ανταγωνιστικό τρόπο ανάλογα με την προσδοκία της κατανάλωσης, ώστε να χρησιμοποιούν οι τουρίστες την τοπική παραγωγή και έτσι, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να μην καταφεύγουν σε εισαγωγή προϊόντων, πολλές φορές δε, χαμηλής ποιότητας. Θα πρέπει να συνεννοηθούμε όλοι μας και μαζί με τους φορείς να συναποφασίσουμε σε τοπικό, περιφερειακό και κεντρικό πολιτικό επίπεδο ότι θα στηρίξουμε με συνέπεια και συνέχεια και με την ίδια έμφαση όλους αυτούς τους στόχους και όχι με εξαιρέσεις και ιδιοτέλειες.


Η Ελλάδα και οι Έλληνες πρέπει να ενωθούμε, πρέπει να γίνουμε μια γροθιά, εάν θέλουμε να δούμε άσπρη μέρα σε αυτή την πατρίδα. Και πρέπει να το κάνουμε αυτό με όλα τα προϊόντα μας και σε όλα τα επίπεδα των παρεχόμενων υπηρεσιών αυτής της χώρας. Ενωμένοι να προχωρήσουμε στην ανάπτυξη.
Τροφή για σκέψη.


Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (11)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Πολιτιστικά, εν μέρει θα μπορούσαμε. | 24/09/2017 09:42
    Αλλά σε ποιους απευθύνεστε κ. Πάσχο? Μήπως στους “πρωτοκλασάτους” φαταούλες, η μήπως στον εκλογικό ιστό αυτών, ήτοι τον “κυρίαρχο” λαό? Η πλειοψηφία αυτού προτιμά το δημόσιο υπαλληλίκι, τα κλειστά επαγγέλματα, το μικροεμπόριο, τον 60-ήμερο ψευτοτουρισμό, την λούφα και παραλλαγή -τελικά την κουραδομαγκιά. Οι υπόλοιποι την κοπανάνε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από εδώ.
    Michail Leon
    απάντηση40
     
     
    ΑΕΡΑ ΠΑΤΕΡΑ.... | 24/09/2017 02:49
    ΤΟΣΚΑΝΗ ΜΕ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΝ ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ....ΘΕΣΣΑΛΙΑ ΜΕ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΝ ΛΑΡΙΣΑ...ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΜΑΤΙΑ ΒΛΕΠΕΙ...Η ΠΕΝΤΑΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΡΑΣ....
    ΚΑΙ ΑΕΡΑ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑ....
    απάντηση80
     
     
    Klasika provlimata | 23/09/2017 23:49
    Emena pali mou fenete pos iparxoun autoi pou theloun na protinoun lisis k autoi pou tous endiaferei mono na kanoun asxeta kinika sxolia. Nomizo pos tous diafeugei i ironia tou poso i simperifora auti antikatoptrizi ena apta megalitera provlimata tis xoras mas....
    Ανώνυμος / η
    απάντηση30
     
     
    ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ | 23/09/2017 21:20
    H Τοσκανη εκανε και κατι αλλο .Εκανε τα αεροδρομια της ανταγωνιστικα και προσκαλεσε πολλες αεροπορικες εταιρειες. Το αντιθετο απο το οτι κανουμε εμεις εδω στη Ελλαδα
    Christos Milonakis
    απάντηση70
     
     
    Μα τι λέτε τώρα | 23/09/2017 19:33
    Συγκρίνετε το περιβάλλον της Τοσκάνης με την αυθαιρεσία και την ασχήμια της ελληνικής υπαίθρου; Ό,τι νάναι....
    Sosis
    απάντηση244
     
     
    Σε ποιά παράγραφο άρχσες να πίνεις το ούζο? | 23/09/2017 16:25
    Την τελευταία φορά που ήπια ρετσίνα, είδα να πουλάνε κρασί σε πλαστικό μπουκάλι νερου (χύμα) και να κερνάνε τα ξύδια στις ταβέρνες αυτό είπα: κάντο όπως η Tοσκάνη. Λίγη ντροπή.
    Θεανώ
    απάντηση241
     
     
    Αγνοια και ανοησία | 23/09/2017 16:20
    Η σύγκριση της Τοσκάνης με τη...Λάρισα δείχνει το πρόβλημα τη χώρας. Ουδεμία σχέση με την αυτοκριτική και την αυτογνωσία. Ωστε η Φλωρεντία (πρωτεύουσα της Τοσκάνης) έχει την ίδια ιστορική ταυτότητα με τη Λάρισα; Η Πιζα, η Σιένα, η Φλωρεντία ως κέντρα της αναγέννησης και παγκόσμιας κληρονομιάς υπήρξαν περιθωριοποιημένες περιοχές; Πόσο ανίκανοι είμαστε σαν λαός να εκτιμήσουμε το άριστο και για αυτό να προσπαθήσουμε για αυτό;
    Θάνος
    απάντηση261
     
     
    σωστα αλλα... | 23/09/2017 15:45
    σωστα αλλα ο τουρισμος και η αγροτικη παραγωγη πρεπει να αποτελεσει την ψυχη της χωρας και στην ελλαδα μας γιατι δυστυχως μεχρι τωρα δεν ειναι. και θα πρεπει να καταλαβουν καποιοι (οπως στην τοσκανη) να κατευθυνουν την χωρα και να μην την αφηνουν σε αυτοματο πιλοτο
    mdwn
    απάντηση130
     
     
    Αυτά που αναφέρετε... | 23/09/2017 14:51
    Αυτά που αναφέρετε, πρέπει πρώτα να το κατανοήσουν οι μεγαλοξενοδόχοι και οι επαγγελματίες της Ελλάδας και να επιλέγουν τα Ελληνικά προϊόντα και όχι τα φθηνά εισαγώμενα όπως γράφετε στο άρθρο σας.
    edgar_n
    απάντηση200
     
     
     
    άρες μάρες κουκουνάρες... | 23/09/2017 12:13
    τι σχέση έχει η Τοσκάνη -που είναι πανέμορφη- με την ξεραΐλα του κάμπου στη Θεσσαλία. Και ποια η σχέση του κρασιού cianti της Τοσκάνης με το τσίπουρο. Ειλικρινά δεν μπορώ τους 'εξυπνάκηδες', που προσπαθούν να μας πουλήσουν μια ιδέα τους, με την οποία δήθεν θα μας σώσουν.
    άντε παράτα μας ρε θείο
    απάντηση3433
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων