Η ιστορία που θα σας διηγηθώ δείχνει όλη τη μεγαλοπρέπεια της γραφειοκρατίας στη χώρα μας και της αρνητικής νοοτροπίας για το επιχειρείν, που αντί να προσελκύει επενδύσεις (τις οποίες τόσο πολύ ο Αλέξης Τσίπρας τελευταίως επιδιώκει) τις απομακρύνει…
nnn
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Θυμάστε αυτή τη διαφήμιση του ΟΤΕ που έλεγε ότι «μέσα σε 48 ώρες σάς βάζουμε τηλέφωνο και σε 24 ώρες αντιμετωπίζουμε οποιαδήποτε βλάβη»; Ηταν μια διαφήμιση ενός σημαντικού έργου για τον ΟΤΕ, που επένδυε στην εξυπηρέτηση των πελατών και κυρίως χρησίμευε ως εργαλείο για την αντιμετώπιση του ανταγωνισμού…
nnn
Τι σημαίνει όμως «αντιμετώπιση του ανταγωνισμού»; Αλλες εταιρείες στις οποίες προσφέρει το δίκτυό του έβαλαν αντί 24 ώρες πέντε ημέρες για την επιδιόρθωση των βλαβών. Η διαφορά είναι εμφανής. Και τότε συνέβη το εξής περίεργο…
nnn
Συνέρχεται η Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών, πιθανώς ύστερα από όχληση από τις εταιρείες του ανταγωνισμού, οι οποίες κατηγόρησαν τον ΟΤΕ ότι δρα… επιλεκτικά υπέρ των πελατών του. Το σημαντικότερο είναι ότι επιβλήθηκε πρόστιμο 6,5 εκατ. ευρώ κάνοντας τον CEO του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Μιχαήλ Τσαμάζ να βγει από τα ρούχα του και να μην έχει άλλη διέξοδο παρά να προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Σου λέει, κάνει ο ΟΤΕ τέτοια επένδυση και να προσκρούει σε ανήκουστες αιτιάσεις του ανταγωνισμού;
nnn
Αυτό όμως είναι αποθαρρυντικό για τη μεγάλη εταιρεία που εποπτεύει τον ΟΤΕ, την Deutsche Telekom, η οποία, όπως μαθαίνω, αντιμετωπίζει πλέον την επέκταση του επενδυτικού προγράμματος του ΟΤΕ με μεγάλη επιφυλακτικότητα…
nnn
Επιπλέον ο κ. Τσαμάζ διερωτάται γιατί η κυβέρνηση δεν αξιοποιεί την περίπτωση του ΟΤΕ ως παράδειγμα μιας δημόσιας εταιρείας που πέρασε στον ιδιωτικό τομέα, έκανε επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ, και μάλιστα σε περίοδο κρίσης όλα τα κέρδη τα επανεπένδυσε στη χώρα μας. Πιστεύει ότι οι Γερμανοί περιμένουν απλώς ένα νεύμα από την ελληνική κυβέρνηση για να επενδύσουν πιο συστηματικά…
nnn
Αν όντως ισχύουν τα παραπάνω, ο κ. Τσίπρας δεν έχει παρά να κάνει το νεύμα στην κυρία Μέρκελ και να την καλέσει να προχωρήσει σε επενδύσεις στη χώρα μας, τώρα που θα επανεκλεγεί. Αλλωστε διατηρεί πολύ καλές σχέσεις μαζί της μετά τα όσα έχουν συμβεί ανάμεσά τους. Και τα τηλεφωνήματά του προς την καγκελάριο είναι συχνά…

Η κότα και το «λάδωμα»
Η επόμενη ιστορία που θα σας περιγράψω, προτού σας μεταφέρω τα όσα περίεργα συνέβησαν με την Eldorado Gold, έχει πρωταγωνιστές έναν Αλβανό, τρεις τελωνειακούς και μία… κότα. Ολα άρχισαν, όπως μου αφηγήθηκαν, όταν σε τελωνείο των συνόρων, την περασμένη Δευτέρα, εμφανίστηκε ένας Αλβανός, ο οποίος κουβαλούσε μαζί του και μια κότα που ήθελε να την περάσει στην Ελλάδα. Ο Αλβανός δεν είχε πρόβλημα με τους τελωνειακούς, είχε όμως η κότα. Δεν μπορούσε να την περάσει στην Ελλάδα γιατί δεν είχε τα απαραίτητα έγγραφα που προβλέπονται για την εισαγωγή από το εξωτερικό ζώων, πτηνών και ερπετών στη χώρα μας…
nnn
Υστερα από κάποιες συζητήσεις οι τρεις τελωνειακοί που ήταν εκείνη την ώρα βάρδια αφήνουν τον Αλβανό να περάσει μαζί με την κότα του. Ο Αλβανός ταξιδεύει προς την Αθήνα, κάνει έναν σταθμό στη Λαμία για να φάει ένα σουβλάκι, έχοντας πάντα την κότα μαζί του. Ηταν άτυχος όμως, γιατί έπεσε σε «κομάντος» του ΣΔΟΕ. Του ζήτησαν τα χαρτιά του και τον ρώτησαν πού βρήκε την κότα. Εκείνος με αφοπλιστική ειλικρίνεια τους εξήγησε ότι η κότα ήταν το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο που είχε και την έφερε μαζί του από την Αλβανία: «Και πώς πέρασες την κότα στην Ελλάδα;» τον ρώτησαν οι…«κομάντος» του ΣΔΟΕ. Και αυτός απάντησε με την ίδια ειλικρίνεια: «Να, έδωσα ένα 50ρικο στους τρεις τελωνειακούς στα σύνορα και έκαναν τα στραβά μάτια». Θέλετε τη συνέχεια; Οι τρεις τελωνειακοί τέθηκαν αμέσως σε διαθεσιμότητα και παραπέμφθηκαν στον εισαγγελέα με την κατηγορία της δωροδοκίας.

Τα μπρος-πίσω της Eldorado
Ας πάμε τώρα στην υπόθεση της Eldorado Gold για την οποία χύθηκε πολύ μελάνι, κυρίως το τελευταίο δεκαήμερο με τα μπρος-πίσω της εταιρείας, δηλαδή με το φεύγω ή μένω στην Ελλάδα. Παράγων μιας μεγάλης επιχείρησης που έχει το προνόμιο επαφών και επενδύσεων με άλλες χώρες της Βαλκανικής καυτηρίασε τη στάση και τη συμπεριφορά των ιθυνόντων τη εταιρείας στην Ελλάδα. Ο ίδιος μάλιστα σημειώνει ότι όσο δίκιο κι αν είχε στις διεκδικήσεις του με ξένες κυβερνήσεις, ποτέ δεν θα δρούσε διλημματικά και με τρόπο σχεδόν εκβιαστικό. Οτι τέτοιες μέθοδοι δεν συνάδουν με επιχειρήσεις που έχουν αίσθηση δημοκρατίας και εκπροσώπησης λαών με δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις.

Λίγη σοβαρότητα…
Μια άλλη (ας την ονομάσω) «περίεργη» ιστορία έχει να κάνει με το υπουργείο Μεταφορών. Η ΥΠΑ –και δι’ αυτής ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης –έχει λάβει, όπως με πληροφορούν, ένα καίριο εξώδικο από εργαζομένους της Υπηρεσίας που αφορά την περίεργη ακύρωση ενός μεγάλου διαγωνισμού ύψους πολλών εκατ. ευρώ, ο οποίος είχε ξεκινήσει προ μηνών και αφορούσε το νέο (και απαραίτητο) σύστημα για τον έλεγχο διαχείρισης των πτήσεων. Περιέργως όμως, όπως μαθαίνω, ακυρώθηκε από την ΥΠΑ και από το υπουργείο χωρίς να δοθεί καμία επίσημη εξήγηση.
nnn
Στο εξώδικο υπογραμμίζεται ότι είναι ορατός ο κίνδυνος να χαθούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια που έχουν δεσμευθεί για την αποπληρωμή του και επισημαίνεται ότι θα είναι λάθος να «σπάσουν» τα δύο υποσυστήματα του έργου (διαχείριση πτήσεων και επικοινωνία με τα αεροσκάφη) σε διαφορετικές διακηρύξεις, μια και ενδεχομένως να μην είναι διαλειτουργικά μεταξύ τους. Να συμπληρώσω ότι πρόκειται για τον ίδιο εναέριο χώρο, γνωστό και ως FIR Αθήνας, που απαιτεί κάποια σοβαρότητα για ευνόητους λόγους.
nnn
Σήμερα, στην αεροναυτιλία λειτουργεί ακόμη το παλαιό σύστημα, το οποίο εκσυγχρονίζεται για τελευταία φορά, ίσα-ίσα για να προλάβει ο κύκλος ζωής του το νέο σύγχρονο σύστημα. Αλήθεια όμως, τι τρέχει στην ΥΠΑ; Ποιος παίζει με την αεροναυτιλία και το FIR; Γίνονται άτυπες συζητήσεις για απευθείας ανάθεση; Ας μας πει κάποιος υπεύθυνος –αν υπάρχει –για να ξέρουμε.

Τι κατάλαβε ο πρεσβευτής;
Ξέρετε τι ήθελε να επισκεφθεί πρώτα στη χώρα μας ο νέος πρεσβευτής της Γερμανίας στην Αθήνα Jens Plotner, παραμονές μάλιστα των εκλογών; Τη Βουλή των Ελλήνων, για να συναντήσει τον Πρόεδρο Νίκο Βούτση αλλά και βουλευτές. Και γιατί νομίζετε πως προτίμησε τη Βουλή των Ελλήνων και όχι, ας πούμε, την Ακρόπολη; Επειδή, όπως είπε, ήθελε να… απορροφήσει το δημοκρατικό πνεύμα των Ελλήνων ώστε να κάνει μια καλή επιλογή στις γερμανικές εκλογές της Κυριακής. Και το απορρόφησε, κυρίως όταν ο κ. Βούτσης τού έθεσε εκ νέου το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων.
Επίθεση στον ΕΝΦΙΑ
Εάν δεν έβλεπα την ολοσέλιδη διαφήμιση δεν θα το πίστευα. Και τούτο επειδή τρεις νομικοί (όχι όμως όποιοι κι όποιοι, αλλά με κάποια ιστορία) εμφανίζονται πρόθυμοι να διεκδικήσουν για εσάς την επιστροφή του ΕΝΦΙΑ. Και εξηγούμαι…
nnn
Πρόκειται για τον καθηγητή Σπ. Φλογαΐτη (δύο φορές υπηρεσιακό υπουργό Εσωτερικών και μία φορά αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών), την καθηγήτρια Γλυκερία Σιούτη (νομική σύμβουλο του τότε πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου) και τον Χάρη Οικονομόπουλο (πρόεδρο του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου και συνεκδότη της «Ελευθεροτυπίας») που βάλθηκαν να αποδείξουν ότι ο ΕΝΦΙΑ είναι για πολλούς άδικος…
nnn
Βεβαίως όλη αυτή η επιχείρηση «ομαδικής προσφυγής ΕΝΦΙΑ», όπως την ονομάζουν, έχει και κάποιο κόστος. Ζητούν ως αμοιβή 100 ευρώ (με τον ΦΠΑ γίνονται 124 ευρώ) προκειμένου, όπως λένε, το ποσό αυτό να είναι προσιτό σε κάθε φορολογούμενο. Και εις ανώτερα…
***
Εάν επανεκλεγεί σήμερα καγκελάριος η Ανγκελα Μέρκελ και ολοκληρώσει τη θητεία της, τότε ισοφαρίζει το ρεκόρ του Χέλμουτ Κολ ως του μακροβιότερου καγκελαρίου. Πάντως το τελευταίο προεκλογικό πόστερ των Χριστιανο-δημοκρατών (CDU) που συνοδεύεται από μια ασπρόμαυρη φωτογραφία της τρίχρονης Μέρκελ (το 1957) να χαμογελά στον φακό αύξησε ακόμα περισσότερο τη δημοτικότητά της.

***

Κινητικότητα εμφανίζει το τελευταίο διάστημα ο αμερικανός πρεσβευτής στην Αθήνα Geoffrey Pyatt. Πάει παντού, συναντάται με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκο Μητσοτάκη, με τον υπουργό Αμυνας, ακόμη και με τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου. Θέμα της συζήτησης δεν είναι μόνον η σύσφιγξη των σχέσεων των δύο χωρών, αλλά και τα εξοπλιστικά, αφού μόλις προχθές στην Επιτροπή Εξοπλισμών, κεκλεισμένων των θυρών, ο κ. Καμμένος ανακοίνωσε τον εκσυγχρονισμό των F-16, αξίας 1,6 δισ. ευρώ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ