Η κυρία Δάφνη Οικονόμου έχει συνδέσει το όνομά της μ’ ένα μεγάλο κεφάλαιο προσφοράς και κοινωνικού έργου, αυτό που συνδέεται με την ίδρυση, στις αρχές της δεκαετίας του 1970, και τη λειτουργία της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών.
Με το βιβλίο της «Στο 81» που μόλις κυκλοφόρησε (πρωτότυπος τίτλος «81 Cadogan Square», μετάφραση Αθηνά Κακούρη, εκδόσεις Καλειδοσκόπιο) αποδεικνύεται και εξαιρετική memoirist. Γεννημένη στην Ινδία, όπου ο πατέρας της δούλευε στους Ralli Brothers, επέστρεψε στην Αθήνα, το 1945, καθώς οι γονείς της χώρισαν, έζησε δύο χρόνια στο σπίτι του εκ μητρός παππού της, του Παναγή Βουρλούμη, στην οδό Τσακάλωφ, και το 1947 έφυγε, με τη μητέρα της, Δώρα, για το Λονδίνο, για να φοιτήσει εσωτερική στο σχολείο Abbot’s Hill.
Η περιγραφή του ταξιδιού από την Αθήνα στο Λονδίνο, με Ντακότα, είναι συναρπαστική, ένα ταξίδι στην προϊστορία της τεχνολογίας και της περιπέτειας των μετακινήσεων. Το βιβλίο της είναι οι μνήμες της και οι εμπειρίες της από τα επτά χρόνια της παραμονής της στην Αγγλία, με κέντρο το σπίτι της Cadogan Square, όπου εγκαταστάθηκε με τη μητέρα της, μετά από μία περιπλάνηση σε ξενοδοχεία και σπίτια του Λονδίνου. Είναι μια πολύ δύσκολη εποχή για το Λονδίνο και την Αγγλία, αμέσως μετά τον πόλεμο, με πολλές ελλείψεις και φυσικά με δελτίο στα τρόφιμα.
Από το βιβλίο περνάει όχι μόνο ένας τρόπος ζωής και μια καθημερινότητα αλλά και ένα πλήθος εγγλέζων και ελλήνων φίλων και γνωστών. Η Αμαλία Βουρέκα και ο σερ Αλεκ Φλέμινγκ (θαυμάσια η περιγραφή του γάμου τους), ο σερ Στίβεν Ράνσιμαν, ο Μιχάλης Κακογιάννης, η Μπέμπα Κληρίδη, ο Τάκης Χορν (συναρπαστικό το σχετικό κεφάλαιο), ο Γιάννης Τσαρούχης, η Δόρα Στράτου, η Καίη Τσιτσέλη, ο Νάνος Βαλαωρίτης, ο Χρήστος Λαμπράκης και τόσοι άλλοι. Ειδικά για τον Λαμπράκη, η Δάφνη Οικονόμου μάς δίνει το ψυχογράφημά του, τόσο πολύτιμο για έναν άνθρωπο που εξακολουθεί να παραμένει «άγνωστος» και «κρυφός».
Πάνω από όλα το βιβλίο της Οικονόμου είναι μια μαρτυρία για την ταυτότητα. Πώς μπορείς να είσαι Ελληνας και Αγγλος, πώς κινείσαι ανάμεσα στις γλώσσες, πώς βιώνεις τις απώλειες της πραγματικής και συμβολικής μετακίνησης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ