Στην εποχή μου, ο καθένας μπορεί να υπολογίσει από εδώ και πέρα την ηλικία μου, στο δημοτικό σχολείο δεν πηγαίναμε στη παρέλαση.

Στο τέλος της χρονιάς κάναμε γυμναστικές επιδείξεις στην αυλή του σχολείου και χορεύαμε ελληνικούς χορούς τους οποίους μαθαίναμε σχεδόν όλο τον χειμώνα.

Εννοείται, είχαμε κι έναν εμπνευσμένο διευθυντή, την 28η Οκτωβρίου και την 25η Μαρτίου, στήνονταν θεατρικές παραστάσεις πατριωτικού περιεχομένου. Γυμνάσιο τώρα. Δεν υπήρχε ο διαχωρισμός Γυμνάσιο – Λύκειο. Στις παρελάσεις οι 6 πρώτοι παραστάτες ή παραστάτιδες διαλέγονταν ανάλογα με το ύψος και τη σωματική διάπλαση. Τώρα πως αισθάνονταν τα λιγότερα αναπτυγμένα παιδιά ούτε που μας απασχολούσε. Έτσι έλεγαν οι οδηγίες κι εμείς απλώς υπακούαμε.

Τα τελευταία 20 χρόνια καθιερώθηκε οι άριστοι των μαθητών να κρατούν τη σημαία. Στην παρέλαση μπήκαν και τα δημοτικά σχολεία. Κανένας δεν σκέφτηκε πως αισθάνονται τα παιδιά που κατά κάποιο τρόπο στιγματίζονται. Κρατώντας τη σημαία ο άριστος μαθητής, όλοι πληροφορούνται ότι τα υπόλοιπα παιδιά είναι κατώτερα των προσδοκιών των γονιών και των δασκάλων.

Οι πρώτοι μαθητές αν θέλει η μαθητική κοινότητα μπορεί να βρει πολλούς τρόπους να επιβραβεύσει τον μόχθο τους. Και με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελέσουν παράδειγμα μίμησης για λιγότερο ενδιαφερόμενους μαθητές. Από την άλλη θα έπρεπε να βραβεύονται οι δάσκαλοι και οι καθηγητές οι οποίοι μέσα στο χρόνο κατάφεραν να ανεβάσουν το γνωστικό επίπεδο της τάξης.

Ποιος θυμάται τον τίτλο μιας έκθεσης με τις λέξεις κλειδιά άμιλλα και ανταγωνισμός; Ευγενή άμιλλα πρέπει να ισχύει στα σχολεία. Ποιος θα δώσει κίνητρο και ενδιαφέρον για την πολυπόθητη γνώση χωρίς διαχωρισμούς;

Διαφορετικά γιατί να μην αναρωτηθεί κανείς: Οι άριστοι να κρατούν τη σημαία; Τότε και οι άριστοι να υπηρετούν στον στρατό. Γιατί αν ο μη γένοιτο η Πατρίδα μας χρειασθεί, καλοί κακοί μαθητές – μαθήτριες όλοι θα τρέξουμε να την υπερασπιστούμε. Συνεπώς όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να κρατούν τη σημαία και ίσως αυτό το δικαίωμα τα κάνει ακόμα καλύτερους μαθητές και γιατί όχι ακόμη καλύτερους πολίτες.

Σε κάποια άλλη στιγμή ας συζητήσουμε τι ευγενέστερο και καλλίτερο θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις μαθητικές παρελάσεις.