από metereologos.gr
Κυριακή 19 Αυγούστου 2018
 
 

Ο θάνατός σου, η ζωή μου

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Ο Γουίλιαμ Μόρβα καταδικάστηκε σε θάνατο το 2006 για τη δολοφονία ενός φρουρού ασφαλείας κι ενός βοηθού σερίφη στη Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Πέρασε 17 χρόνια στη φυλακή μέχρι, πριν από περίπου δύο εβδομάδες, να του χορηγήσουν θανατηφόρα ένεση. Πέθανε δεκαπέντε λεπτά αργότερα.

O θύτης, ο φονιάς, έγινε θύμα μιας Δημοκρατίας που τιμωρεί δολοφονώντας. Όμως, κανένας δεν μπορεί να σκοτώνει κανέναν. Το είπε η κόρη ενός από τα θύματα του Μόρβα, του βοηθού σερίφη Ερικ Σάτφιν. «Είμαι κατά της θανατικής ποινής για ηθικούς και θρησκευτικούς λόγους» δήλωσε η Ρέιτσελ Σάτφιν. «Έδωσα μάχη, και θα συνεχίσω να δίνω, για την επιείκεια σε όλους τους κατάδικους που αντιμετωπίζουν τη θανατική ποινή, έως ότου η Βιρτζίνια την κηρύξει αντισυνταγματική».

Αντιθέτως η γιαγιά της, δηλαδή η μητέρα του εκλιπόντος, τάχθηκε υπέρ της εκτέλεσης. Ιδού λοιπόν το δράμα, που θα μπορούσε να είναι σίριαλ, ταινία, θεατρικό έργο, αλλά που είναι η ίδια η ζωή: ένας νεκρός, ο άνθρωπος που του στέρησε τη ζωή και δύο γυναίκες, συγγενείς του νεκρού, στενές συγγενείς μεταξύ τους, που διχάζονται πάνω από τον τάφο του ανθρώπου τους και πάνω από τον λάκκο που έχει ανοιχτεί για τον φονιά του. Την ιστορία κάνει ακόμη πιο συγκλονιστική μία σημαντική λεπτομέρεια: οι δικηγόροι του Μόρβα ισχυρίστηκαν πως έπασχε από βαριά ψυχική ασθένεια και πως οι γιατροί της φυλακής αρνούνταν να του παρέχουν θεραπεία - τα καλά της Δημοκρατίας που λέγαμε παραπάνω. Με αυτά τα δεδομένα, είχαν ζητήσει από τον κυβερνήτη της Βιρτζίνια να εμποδίσει την εκτέλεση, αφού οι ένορκοι τον είχαν καταδικάσει χωρίς να γνωρίζουν τη σοβαρότητα της κατάστασής του. Ο κυβερνήτης αρνήθηκε.

Προσπαθώ τώρα να φανταστώ τις δύο γυναίκες που μοιράζονται το ίδιο πένθος στη μεταξύ τους καθημερινότητα. Βαθύ το ποτάμι ανάμεσά τους. Ιδεολογικά βρίσκομαι στην όχθη της κόρης. Καταλαβαίνω τη μάνα, δεν τη δικαιολογώ. Στη δική μου κοσμοθεωρία (την οποία υποβάλλουν όχι θρησκευτικοί αλλά ηθικοί λόγοι) δεν αντλείς ικανοποίηση από τον θάνατο. Δικαιοσύνη είναι ο (όσο μπορεί να επιτευχθεί) σωφρονισμός και όχι ο αφανισμός εκείνου που διέπραξε το έγκλημα.

Παρακολουθώ τακτικά τα δημοσιεύματα για τη ζωή του Αντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ στη φυλακή. Ο ακροδεξιός εξτρεμιστής που το 2011 σκότωσε 77 ανθρώπους στο νησάκι Ουτόγια και στο Οσλο, τρόφιμος σε μια φυλακή που, αν έχω καταλάβει καλά, όμοιά της (πιο ανθρώπινη και πιο φιλική για τους έγκλειστους) δεν υπάρχει, κάνει διαρκώς προσφυγές ζητώντας καλύτερες συνθήκες κράτησης. Κάνει κι άλλες τρέλες (για να προκαλέσει, επειδή είναι βαθιά διεστραμμένος ή επειδή, πολύ απλά, είναι τρελός;) με πιο πρόσφατη την αλλαγή του ονόματός του - τώρα λέγεται
Φιότολφ Χάνσεν. Νομίζω πως η νορβηγική δικαιοσύνη έχει κάνει το καλύτερο που μπορούσε: τον απομόνωσε και προστατεύει διά του εγκλεισμού του, τη στιγμή που παραμένει (όλα αυτό δείχνουν) επικίνδυνος, την κοινωνία.

Αυτό, όταν στη Βόρεια Κορέα καταδικάστηκαν ερήμην σε θάνατο η πρώην Πρόεδρος της Νότιας Κορέας, Παρκ Γκουν-Χιέ, και ο επικεφαλής των μυστικών υπηρεσιών, Λι Μπιουνγκ Χο, για την (υποτιθέμενη) συμμετοχή τους σε σχέδιο δολοφονίας του Κιμ Γιονγκ Ουν· όταν στο Πακιστάν 30χρονος καταδικάστηκε σε θάνατο επειδή έκανε μια βλάσφημη (έτσι τη χαρακτήρισαν) ανάρτηση στο Facebook· όταν στην Αίγυπτο το δικαστήριο επικύρωσε τη θανατική ποινή που είχε επιβληθεί σε 20 άνδρες για δολοφονίες αστυνομικών στα επεισόδια του 2013· όταν στις φυλακές των ΗΠΑ δεκάδες τρόφιμοι περιμένουν την εκτέλεση της ποινής τους με ένεση. Όπου εξαιτίας των ελλείψεων στα φάρμακα που χρειάζονται για τις φονικές ενέσεις (έχει απαγορευθεί η πώληση ορισμένων συστατικών τους από τις φαρμακευτικές εταιρείες) εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις!

Οσο για την Ελλάδα, μπορεί η θανατική ποινή να έχει απαγορευθεί, τα εκατοντάδες όμως σχόλια που ανεβάζουν οι χρήστες του Διαδικτύου όποτε βρίσκουν αφορμή επιβεβαιώνουν πως πολλοί ανάμεσά μας θεωρούν τον θάνατο ενός κατάδικου την τέλεια λύση, το ιδανικό ξεσκαρτάρισμα.

Σε αυτόν τον κόσμο η έκκληση της Ρέιτσελ Σάτφιν να μη θανατωθεί ο δολοφόνος του πατέρα της, ακόμα κι αν δεν εισακούστηκε, έρχεται να μας θυμίσει το μεγαλείο του ανθρώπου, που μπορεί να μη συγχωρεί, αλλά σέβεται. Ο σεβασμός στη ζωή του άλλου (ό,τι κι αν έχει κάνει) είναι δείκτης πολιτισμού για τις κοινωνίες μας.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 23 Ιουλίου 2017.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (17)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Όλοι μιλούν για ανθρώπινα δικαιώματα... | 30/07/2017 05:04
    ...και κανείς για ανθρώπινες υποχρεώσεις. Κανείς δεν γεννήθηκε μόνο για να έχει δικαιώματα. Σε μια ισορροπημένη κοινωνία τα μεν δεν ξεπερνούν τα δε, αν όμως τα δικαιώματα ξεπερνούν τις υποχρεώσεις, τότε είναι σαν "να τρώμε από τα έτοιμα" και μοιραία... Τα βλέπουμε τα αποτελέσματα εδώ καθημερινά.
    MIK
    απάντηση41
     
     
    Προσωπικά είμαι κατά της θανατικής ποινής αλλά υπέρ του μαστιγώματος (όχι μεταφορικά κυριολεκτικά) διότι ο αποδοτικότερος τρόπος να μην προκαλεί κάποιος πόνο στους άλλους είναι να τον έχει βιώσει. | 28/07/2017 10:24
    Όλοι οι άνθρωποι κατευθύνονται από το ένστικτο της επιβίωσης. Αυτό σημαίνει ότι αν ο Χ έχει να διαλέξει μεταξύ του θανάτου του Υ (κάποιου άσχετου) ή του εαυτού του θα διαλέγει πάντα τον θάνατο του Υ. Αυτό κατ’ επέκταση σημαίνει ότι ΟΛΟΙ είναι εν δυνάμει δολοφόνοι αν και εφόσον βρεθούν σε τεταμένες συνθήκες που να διακυβεύεται η επιβίωση τους. Το ένστικτο επιβίωσης είναι τόσο ισχυρό που αντίδραση μπορεί να πάρει και μαζικές διαστάσεις. Αν δλδ ο Χ θεωρεί ότι απειλείται από το πλήθος Ζ και έχει την δυνατότητα να το εξολοθρεύσει θα το κάνει! Εδώ είναι που η θρησκεία και ο νόμος καλούνται να βάλουν τάξη σε αυτές τις δυνάμεις προκειμένου η μαζική συμβίωση να είναι εφικτή και αποδοτική.
    Το “Εγώ” είναι θεμελιώδες το “Εμείς” επίκτητο.
    απάντηση24
     
     
    ουτε φυλάκιση | 27/07/2017 14:10
    Ισως θα ηταν ακόμα καλυτερα να μην βαζουμε τους δολοφονους καθόλου στη φυλακή, να τους υποχρεώνουμε απλά να παρακολουθήσουν κάποια μαθήματα σωστής συμπεριφοράς και αν τύχει και ξανακάνουν φόνο να γραψουν 1000 φορές δεν θα το ξανακάνω. Ας σοβαρευτούμε μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις καποιος να οδηγηθεί σε φόνο αμυνόμενος, σε βρασμό ψυχής , από λάθος από ατύχημα, δεν είναι ολοι για θάνατο, αλλά τους κατα συρροή δολοφόνους τους ανθρώπους που για 1 ευρώ σκοτώνουν δεν τους πρέπει απλά φυλακή. Δεν καταννοώ τι κερδίζει η νορβηγική κοινωνία κρατώντας στη φυλακή το δολοφονο 77 παιδιών .
    κωστας
    απάντηση213
     
     
    Καποιος κ. Βιδο | 26/07/2017 15:56
    Σου βαζει,ετσι για την πλακα του,το παιδι σου για ολη του την ζωη στην αναπηρικη καρεκλα,παραλυτο να σε κοιταει με θλιψη και πονο,να το βλεπεις καθε μερα και να σπαραζει η ψυχη σου,και ερχεσαι τωρα εσυ να μου πεις να ΜΗ θελω εγω να τον βαλουν στην ηλεκτρικη καρεκλα,εισαι με τα καλα σου?
    eva b.
    απάντηση326
     
     
    το ολοτελα κατεστραμμενο και αδιορθωτο δεν εχει λογο να υπαρχει | 26/07/2017 14:22
    Πολλες φορες η συγκριση μεταξυ θυτη και θυματος ειναι ετεροβαρης.Αυτο που χανεται ειναι πολυ μεγαλυτερης αξιας απο αυτο που καταδικαζεις και συντηρεις ισοβια.Στερειται η κοινωνια απο ενα χρησιμο μελος της με αξια που δεν αποτιμαται και μετα παγωνει ο χρονος εκει κρατωντας οτι το πιο αχρηστο υποκρινομενοι δηθεν ανθρωπια κι ελεημοσυνη σπαταλωντας χρησιμους πορους για αποβρασματα ωστε να συντηρουνται αχρηστα εν ζωη.Αλλα αμα σκοτωνουν με καλασνικοφ τους μπατσους οποτε δραπετευουν οταν ηδη κινδυνεψε η ζωη τους να τους συλλαβουν την πρωτη φορα να μην κλαιτε μετα τους μπατσους αλλα να τους περιγελατε σαν ηλιθιους που καλα παθαν οτι επαθαν.
    Γιωργος
    απάντηση135
     
     
    "Καταλαβαίνω τη μάνα, δεν τη δικαιολογώ" | 26/07/2017 12:10
    Όλη η υποκρισία του επαγγελματία "καλού άνθρωπου" σε μία φράση. Απόλυτη απανθρωπιά κρυμμένη πίσω από την πασαλειμμένη με χρυσόσκονη μάσκα του πιό δήθεν και ανέξοδου "ανθρωπισμού". Και πιό κάτω, άφθονη διαστροφή των γεγονότων και άσχετοι παραλληλισμοί κατ' εφαρμογή των επιτυχημένων συνταγών του Γκαίμπελς.
    Θαυμάζω τον "ανθρωπιστή"
    απάντηση155
     
     
    No. 1 εκτελεστές οι Κινέζοι | 26/07/2017 08:37
    Το πιό απάνθρωπο κράτος απ΄ όλα, με απόσταση απο τα υπόλοιπα είναι η Κίνα. Ανθρώπινα δικαιώματα και δημοκρατία είναι έννοιες εντελως άγνωστες στην Κινέζικη κοινωνία.
    Chinese dog eater
    απάντηση1210
     
     
    Οσοι ειναι εξω απο το χορο | 26/07/2017 06:20
    "Ο σεβασμός στη ζωή του άλλου (ό,τι κι αν έχει κάνει) είναι δείκτης πολιτισμού για τις κοινωνίες μας". Συμφωνα με την λογικη σου, θα πρεπει να συγχωρούσαμε τον Χιτλερ, τον Σταλιν, τον Οσαμα Μπιν Λαντεν, τον ΙΣΙΣ κτλ. Το κροκοδιλειο δακρυ σου, μονο εμετο προκαλλει. Γιατι η ανευθηνη και ανειδικευτη, να μην πω τελλειως προσβλητικη γνωμη σου, στα θυματα δολοφονιων και στους συγγενείς τους, μονο ανακουφιση δεν δινει. Είναι δε χαρακτηριστικο, ότι η απολυτικοτητα σου, είναι τετοια, που σε κανει πραγματικα γελοιο και αμαθη σε κοινωνιολογικα θεματα προπαντος σε μια κοινωνια όπως αυτή των ΗΠΑ. Λιγος σεβασμος και ταπεινοτητα και λιγοτερη αμαθης ηλιθιοτητα δεν θα εβλαπτε.
    Bασιλης Λιγκας
    απάντηση3119
     
     
    Money 💰 money 💰 Money 💰 | 25/07/2017 21:23
    Περίθαλψη και δικαιοσύνη ..τα δυο ποιο κερδοφορα επαγγέλματα ..το ένα πουλά ζωή ,,το άλλο χρόνο ..ωραίο και ρομαντικό το αθρωσου αλλα υπάρχουν πολλά σκοτεινά ..σε αυτό τον χώρο ..τάφοι δεν υπάρχουν ..τους. ((Φυτέβουν))σε άγνωστα μέροι ..της ενέσεις της απαγωρευψαν .γιατι ..(ξέρουν αυτοι ..)ο τελευταίος στο Τέξας που εκτελεςτηκε έβγαζε αφρους και καπνούς για είκοσι λεπτά πριν (((Ψωφιση)).
    Christos
    απάντηση213
     
     
    Ο Shaw | 25/07/2017 16:32
    "It is the deed that teaches, not the name we give it. Murder and capital punishment are not opposites that cancel one another, but similars that breed their kind."... George Bernard Shaw Όσο για τις ΗΠΑ; Είναι πολεμοχαρής κοινωνία και η εκτέλεση κρατουμένων είναι μία μόνο όψη της νόμιμης βίας που παράγει αυτό το κράτος...
    Γιάννης Γκ.
    απάντηση1724
     
     
     
    Οι Κινέζοι δεν την πολυψάχνουν με ενέσεις. | 25/07/2017 13:06
    Αγαπητέ Κοσμά, έξω από τον χορό... Σου εύχομαι να μην αντιμετωπίσεις ποτέ παρόμοια κατάσταση. Προσωπικά θα προτιμούσα να είχαν εκτελέσει την μαιμού από το πακιστάν που προσπάθησε να δολοφονήσει την Μυρτώ, γιατί έτσι θα γλίτωνε η νεαρή Γερμανίδα. Μακάρι να υπήρχε η δυνατότητα της πρόβλεψης / MINORITY REPORT / εξαιρετική ταινία, αλλά στην δεδομένη στιγμή θεωρώ ότι κανείς δολοφόνος δεν πρόκειται να μετανοήσει και προκειμένου να την πληρώσουν και άλλοι, ας πάνε στον αγύριστο και καλή τους ώρα (που λέει ο λόγος). Καλησπέρα σε όλους.
    Αχιλλέας
    απάντηση3513
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Μια ερωτηση... | 25/07/2017 12:46
    Εαν λεω εαν ειχατε ενα γιο πανω στο ανθος της ηληκιας του και καποιος τζιχαντιστης του εκοβε το κεφαλι με πριονομαχαιρο και το επαιρνε ζωντανα σε βιντεο στο youtube και το βλεπατε.....καποια στιγμη επεφτε στα χερια σας ο εκτελεστης του γιου σας για πεστε μου τι θα κανατε...και ορκιστητε εαν το δημοσιευσετε να μας πειτε την αληθεια. Ξεχασατε κυριε Βιδο οτι η ανθρωποτητα δεν αποτελειται μονο απο Ανθρωπους αλλα και απο μεταλαγμενα DNA ωαρια και σπερματα που γεννουν αιμοβορα κτηνη.
    Eye against eye
    απάντηση3713
     
     
     
    Αφού υπάρχουν Ρέιτσελ Σάτφιν καί Βίδος,γιατί νά μήν αυξηθούν καί άλλο οι Μόρβα; | 25/07/2017 12:36
    Καί γιατί νά σεβαστώ τήν ζωή ενός δολοφόνου αφού ο ίδιος είναι αμετανόητος αρνητής τού σεβασμού τής ζωής;Οτι δίνεις,αυτό καί θά πάρεις,πάει καί τελείωσε..Μάχαιραν έδωκας, μάχαιραν θά λάβεις.Είναι αιώνιος,τίμιος καί απαράβατος κανόνας.Οι κοινωνίες πού αρνούνται νά δεχτούνε τίς απλές αλήθειες πάνε από μόνες τους αργά καί σταθερά στόν κάδο απορριμάτων.
    Τάκης.Χ.
    απάντηση3315
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων