Το 2016 έκλεισε κοινοβουλευτικά με το χειρότερο δυνατό τρόπο. Την τελευταία ημέρα εργασιών της Βουλής κορυφώθηκε η κυβερνητική υποβάθμιση του εθνικού κοινοβουλίου με την κατάθεση 19 υπουργικών τροπολογιών και 27 βουλευτικών. Για τις τελευταίες, πάνω από τις μισές «κραύγαζαν» ότι έχουν κατατεθεί κατ’ εντολήν των υπουργών, προκειμένου να απόφύγει η κυβερνητική πλειοψηφία την κοστολόγηση των ρουσφετιών που περιείχαν, από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Να υπερψηφίζουν οι κυβερνητικοί βουλευτές χωρίς να γνωρίζει κανένας τις επιπτώσεις στις δαπάνες του Δημοσίου.

Η δεύτερη, εξίσουθλιβερή κορύφωση αφορούσε στο ίδιο το συζητούμενο νομοσχέδιο «Χωροταξικός σχεδιασμός – Βιώσιμη ανάπτυξη». Σωρεία αντιμεταρρυθμίσεων με σαφές μήνυμα «στην Ελλάδα του κ. Τσίπρα απαγορεύονται οι επενδύσεις».Ως Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ανέδειξα τις ακόλουθες σημαντικότερες:

1.Στο λεγόμενο μικρό fasttrack, που θεσμοθετήσαμε το 2014 με το ν. 4269, προβλέπεται μια γρήγορη και αποτελεσματική διαδικασία έγκρισης μικρομεσαίων επενδύσεων (κάτω των 20 εκατ. €) με την οποία μέσα σε περίπου 6 – 8 μήνες εγκρίνεται απο το Συμβούλιο Επικρατείας Προεδρικό Διάταγμα, ώστε με ασφάλεια δικαίου να προχωρήσει η επένδυση. Ήδη, πάνω από 30 τέτοιες επενδύσεις έχουν υποβληθεί ή είναι έτοιμες για υποβολή. Για 2 ολόκληρα χρόνια η Κυβέρνηση δεν έχει εγκρίνει ούτε μία. Σε αυτή την ταχύρυθμη διαδικασία, το Υπουργείο έβαλε μια πραγματική νάρκη. Νομοθέτησε ένα ακόμη ενδιάμεσο, απολύτως άχρηστο και ύποπτο βήμα έγκρισης από το Υπουργείο κάποιας Προμελέτης (με άγνωστες προδιαγραφές) που θα εγκρίνεται μάλιστα μόνο 2 φορές το χρόνο. Ουσιαστικά, ξαναγίνονται οι υποψήφιοι επενδυτές όμηροι αδικαιολόγητης καθυστέρησης τουλάχιστον ενός ακόμη έτους.

2. Πριν έξι μήνες το Υπουργείο ακύρωσε το σύγχρονο σύστημα Χρήσεων Γης που θεσμοθετήσαμε με το ν. 4269/2014. Μας γύρισαν πίσω στο Προεδρικό Διάταγμα του 1987! Η Ελλάδα του 2016 που με αγωνία ζητά επενδύσεις, απαιτεί από τους επενδυτές να προσαρμοστούν όχι στις ανάγκες του σήμερα, αλλά στις προβλέψεις πριν 30 χρόνια.

3. Κατήργησαν μονοκοντυλιά το άρθρο 11 του ν. 4269/2014 με το οποίο υποχρεώναμε όλους τους φορείς του Δημοσίου να εντάξουν σε ένα ενιαίο ψηφιακό Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS) όλες τις Θεσμικές Γραμμές τους. Πολεοδομίες, Δασαρχεία, Αρχαιολογίες, Κτηματικές Υπηρεσίες Δημοσίου, Φορείς Προστασίας και πολλοί άλλοι, ήταν υποχρεωμένοι μέσα στα επόμενα 2 χρόνια να ψηφιοποιήσουν σε ενιαίο σύστημα όλους τους χάρτες τους. Έτσι, ο πολίτης ή επενδυτής δεν θα γυρνά απελπισμένος από τη μία υπηρεσία στην άλλη ανοίγοντας συρτάρια με hard copy χάρτες προκειμένου να απαντήσει στο ερώτημα « πως μπορώ να αξιοποιήσω το ακίνητό μου». Αντίθετα, θα μπορεί από το γραφείο του να κλικάρει πάνω στο ακίνητο με το ποντίκι του προσωπικού του υπολογιστή και αυτόματα το σύστημα να του απεικονίζει τι επιτρέπουν και τι απαγορεύουν όλες οι υπηρεσίες του ελληνικού Δημοσίου. Το σύστημα αυτό το εφαρμόσαμε το 2014 και λειτούργησε στο Λεκανοπέδιο Αττικής και στο νομό Κοζάνης. Η υποχρέωση αυτή του δημοσίου καταργήθηκε την τελευταία μέρα πριν τις γιορτές.

4.Σε αχρησία είναι επίσης μία από τις πιο μεγάλες μεταρρυθμίσεις του ελληνικού Δημοσίου, η «Περιβαλλοντική Διαύγεια».Με αυτήν, η περιβαλλοντική αδειοδότηση οποιασδήποτε επένδυσης μπορεί να γίνεται με ένα είδος υπεύθυνης δήλωσης του επενδυτή και με άμεση καταχώριση σε ολοκληρωμένο ψηφιακό σύστημα των αντίστοιχων εγκρίσεων. Αντικαταστήσαμε τις κάθε χρόνο 21.500 άχρηστες περιβαλλοντικές μελέτες, με μόλις 1.900, όσες κι η Αυστρία ή η Ολλανδία. Η μεταρρύθμιση αυτή επιφέρει κάθε χρόνο εξοικονόμηση δαπανών 35 εκατ. € στο Δημόσιο και 45 εκατ. € στον ιδιωτικό τομέα. Σύνολο, εξοικονόμηση 80 εκατ. € από την εθνική οικονομία. Και αυτή η μεταρρύθμιση στα αζήτητα.

5.Από τον Ιανουάριο 2015 περιμένει την υπογραφή των αρμόδιων υπουργών η υπουργική απόφαση για τη λειτουργία Ηλεκτρονικής Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών. Για 6 μήνες στα τέλη του 2014 και σε συνεργασία με το ΤΕΕ λειτουργήσαμε το ψηφιακό αυτό σύστημα με το οποίο χωρίς καμία μετάβαση στις πολεοδομίες και χωρίς κανένα κόστος, κάθε μηχανικός υποβάλλει ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου την οικοδομική άδεια του πελάτη του ή οποιαδήποτε τροποποίησή της. Με μηδενική γραφειοκρατία, η πολεοδομία εγκρίνει ή αποστέλλει πιθανές παρατηρήσεις. Μηδέν διαφθορά, μηδέν καθυστέρηση, μηδέν γραφειοκρατία. Κι αυτό το έτοιμο σύστημα στις κυβερνητικές καλένδες.

Τις τελευταίες μέρες του 2016 θα μπορούσαμε να στείλουμε το μήνυμα ότισε κάθε σημείο της χώρας υπάρχει άμεση απάντηση στο ερώτημα «που μπορώ να κάνω τι», όπως σε πολλές άλλες χώρες. Αντίθετα, η κυβέρνηση επέλεξε να καταστρέψειμια μεγάλη διοικητική μεταρρύθμιση για ένα κράτος δικαιακά φερέγγυο, ηλεκτρονικά οργανωμένο, ελκυστικό σε επενδυτές και πολίτες.

Τελικά, η μόνη υπηρεσία που μπορούν να προσφέρουν στη χώρα είναι να φύγουν το συντομότερο δυνατό.

Ο κ. Γιάννης Μανιάτης είναι καθηγητής βουλευτής Δημοκρατικής Συμπαράταξης και πρώην υπουργός