από metereologos.gr
Τετάρτη 23 Μαΐου 2018
 
 
Μασσαλάς Χρήστος Β. Καθηγητής, π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων 

Σχεδιάζοντας το μέλλον...

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Η παιδεία είναι το αντίδοτο στη μοιρολατρία, είναι ο μοναδικός μηχανισμός ειρηνικής επανάστασης. Η οικοδόμηση του βασικού πυλώνα της παιδείας, που είναι η εκπαίδευση, είναι το μείζον για μια κοινωνία που θέλει να έχει μέλλον. Είναι όμως μεσοπρόθεσμη επένδυση και δεν είναι στις πρώτες προτεραιότητες των πολιτικών μας, καθώς οι πολιτικοί μας δεν έχουν παράδοση σε σχεδιασμούς με μακρύ ορίζοντα. Η κρίση δεν τους έβαλε να σκεφτούν ότι οι χώρες που βγαίνουν από την κρίση είναι εκείνες που θεμελίωσαν την προοπτική τους σε ένα καλό εκπαιδευτικό σύστημα.

Αφού οι πολιτικοί μας δεν ανταποκρίθηκαν στο πολιτικό και ηθικό καθήκον τους προς την κοινωνία, η κοινωνία η ίδια οφείλει να απαιτήσει ένα αξιόπιστο εκπαιδευτικό σύστημα που θα μας προσφέρει δυνατότητες για ένα μέλλον προσδοκιών.

Η κοινωνία μας οφείλει να είναι εκπαιδευμένη και για το λόγο αυτό πρέπει άμεσα να αντιμετωπίσει προβλήματα που το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα δεν τα κατάφερε...

Στη νέα γενιά παρατηρείται έλλειμμα επιχειρηματολογίας, επειδή στην εκπαίδευση έχει ατονήσει η σωκρατική μέθοδος διδασκαλίας που βασίζεται στο επιχείρημα. Η βασική πρόκληση της εκπαίδευσης σήμερα είναι η ανάκτηση της προσοχής από το μαθητή, αφού τα ηλεκτρονικά μέσα, κινητό, διαδίκτυο, είναι εργαλεία διάσπασής της. Πρέπει να τονιστεί ότι στις βασικές υποχρεώσεις της εκπαίδευσης είναι να μάθει στο μαθητή και το πώς να αντλεί την κατάλληλη πληροφορία και πώς να διακρίνει το ψεύτικο ή το βλαβερό από τα διάφορα ηλεκτρονικά μέσα και ακόμη να τον απασχολεί το γιατί των πραγμάτων.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού έχει αλλάξει. Ο εκπαιδευτικός είναι η πυξίδα που προσανατολίζει και ιεραρχεί μέσα στο χάος των πληροφοριών, όπου μπλέκονται: το αναγκαίο με το περιττό, το σημαντικό με το ασήμαντο, το αληθινό με το ψεύτικο,... Ο εκπαιδευτικός οφείλει από τις ατέλειωτες δυνατότητες που ανοίγονται στο νέο να ματαιώσει τις κακές, τις αρνητικές και τις ανεπιθύμητες. Η δουλειά του εκπαιδευτικού είναι δύσκολη, γιατί αποσκοπεί να μορφώσει αυτόνομους και ανεξάρτητους ανθρώπους. Ο εκπαιδευτικός είναι το πρώτο πρότυπο για το μαθητή. Όταν είμαστε μικροί μαθαίνουμε να ζούμε παρατηρώντας πώς ζουν οι άλλοι. Οι άλλοι πάντα μας εμπνέουν. Γι’ αυτό είναι σημαντικό το ποιος σε εκπαιδεύει. Αν δεν σε εκπαιδεύει ένας υπεύθυνος δάσκαλος σ’ ένα καλό σχολείο, θα σε εκπαιδεύσει η παρέα, το διαδίκτυο, η τηλεόραση.

Η παιδεία δεν λύνει όλα τα προβλήματα, αλλά χρησιμεύει να σου δώσει το ερέθισμα να σκέπτεσαι και περιεχόμενο που πρέπει να τακτοποιήσεις.

Ο κόσμος μας είναι μολυσμένος.. .Γι’ αυτό είναι σημαντικό να υπάρχουν μέρη όπου θα σε εφοδιάσουν με αντισώματα για να αντιμετωπίσεις τη μόλυνση της ζωής, ώστε να μη σε κυριεύσει αυτό που σε περιμένει. Αν φτάσεις χωρίς αυτές τις άμυνες, χάθηκες... Δεν ζούμε στον κόσμο που θέλουμε, αλλά στον κόσμο που υπάρχει...

Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν και καλά και κακά. Το πρόβλημα είναι πώς εφαρμόζονται. Και στην πατρίδα μας οι σχεδιασμοί πλεονάζουν και περιμένουν τους επόμενους να τους ακυρώσουν.

Η γνώση είναι ευκαιρία και τα πανεπιστήμιά μας στη σημερινή τους κατάσταση αδυνατούν να συνεισφέρουν στην κοινωνία αυτά που θα μπορούσαν να αλλάξουν την πορεία της.

Οι αξιόλογοι της νέας γενιάς ξενιτεύονται και η όποια επένδυση χαρίζεται σε άλλες κοινωνίες που ξέρουν να αξιολογούν και να αξιοποιούν τη γνώση.

Είναι αδικία η χώρα με το πλούσιο ιστορικό παρελθόν και το αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό να είναι ουραγός και όχι πρωτοπόρος στη διαμόρφωση του πολιτισμού του μέλλοντος.

Για το σκοπό αυτό πρέπει να αναγκαστούν τα πολιτικά κόμματα να συμφωνήσουν σε ένα minimum αρχών επί των οποίων να βασιστεί ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού συστήματος το οποίο θα διοικείται από προσωπικότητες επιλογής της βουλής με θητεία 10-ετή. Έτσι, χωρίς πολιτικούς κλυδωνισμούς, θα δημιουργήσει παράδοση που θα βοηθήσει όχι μόνο την παιδεία, αλλά και το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του.

Η κρίση είναι η ευκαιρία να σκεφτούμε με όρους του μέλλοντος και να απαιτήσουμε παιδεία που θα μας δώσει τη δυνατότητα να ελπίζουμε...

* Ο καθηγητής Χρήστος Β. Μασσαλάς- είναι πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων



Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (3)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    αγαπητέ μου καθηγητά | 26/08/2016 11:38
    μιά απλή ματιά στο τί έκαναν οι χώρες που αναφέρετε και από 300$ ετήσιο κατα κεφαλήν εισόδημα έφτασαν στα 30000$, μας πείθει ότι δεν πρόκειται αυτό να γίνει ποτέ εδώ. ΠΟ-ΤΕ! Η Ελλάδα ως κρατική υπόσταση είναι καταδικασμένη να εξαφανισθεί και θα παρακαλάμε εμείς οι ίδιοι να εξαφανισθεί. Αξίζει κάτι καλύτερο στο ομορφότερο και πολιτυμότερο κομμάτι της γής από κατοίκους που τους έχουν δασκαλέψει άνθρωποι ΚΑ-ΤΩ από τη ΒΑ-ΣΗ. Κάθε πέρσι και καλύτερα, έως οριστικής εξαλείψεως του ονείδους που ακούει στο όνομα νεοελληνικό κράτος. Θα είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να μας συμβεί. Τον Παρθενώνα παρακαλώ να τον αναλάβει άλλος, δεν κάνουμε! Πρώην μαθητής σας
    νικ
    απάντηση130
     
     
    Κι ηρθαν και χτυπησαν την πορτα Πικροι και δισεχτοι καιροι Και μια κυβερνηση γελοιων Τη φλογα σβηνει απ το κερι... | 26/08/2016 08:05
    Καλή νύχτα,όνειρα γλυκά.
    φανουρης
    απάντηση70
     
     
    Στον κύριο Μασαλά. | 26/08/2016 07:55
    Κύριε καθηγητά η παιδεία είναι αναμφησβήτητα το Α και το Ω μιας κοινωνίας με δημοκρατικές καταβολές και εθνική ταυτότητα. Και δεν μας τα λέτε όλα όπως πρέπει. Αναφέρεστε στο Σωκράτη τη στιγμή που σαν εκπαιδευτικοί αρνήστε την Ιστορία των ελλήνων και προσπαθείτε να μας πείσετε ότι η Ιστορία μας είναι η ρωμαική. Την λεγόμενη εκπαιδευσή μας την στιρίζετε πάνω σε Ιστορικά ψέματα και ανακρίβιες και σεις τα αποδέχεστε ανερυθρίαστα εφ'όσον μιλάτε μόνο για εκπαιδευτικό σύστημα και όχι για ελληνική εκπαίδευση. κοινωνία χωρίς ταυτότητα που στιρίζεται σε σαθρά ιστορικά ψέματα δεν έχει μέλλον κύριε καθηγητά. Και εμείς είμαστε Έλληνες και όχι Ρωμιοί! πέστε και καμιά ιστορική αλήθεια εαν είστε έλλην!
    Αρίσταρχος ο Ζερμπισεύς
    απάντηση37