από metereologos.gr
Σάββατο 26 Μαΐου 2018
 
 

56 πανεπιστημιακοί προτείνουν…

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Και εκεί όπου είχαμε λύσει όλα τα εκπαιδευτικά μας προβλήματα και η νέα «Φιληκή Παιδαγωγική Εταιρεία» οδηγημένη από νόες υψηλότατης παιδαγωγικής και παιδευτικής τάξεως καθόρισε τί είναι καλό και τί κακό στην Παιδεία, ιδού 56 Πανεπιστημιακοί (οτιδήποτε πλέον μπορεί να σημαίνει αυτό) φέρουν μια πρόταση, που αν γίνει δεκτή, η Εκπαίδευση των ελληνοπαίδων (και των αλλογλώσσων) μαθητών θα πάει χιλιόμετρα παραπέρα. Συνελόντι ειπείν οι 56 προτείνουν την κατάργηση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών (ΑΕ) στο Γυμνάσιο από το πρωτότυπο με το σκεπτικό ότι δεν «καλλιεργείται (sic) επαρκώς η Νέα Ελληνική Γλώσσα με το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα ενώ παράλληλα νοθεύεται το γλωσσικό αίσθημα των παιδιών που κάνουν διαρκώς αυθαίρετες αναγωγές (sic) και συγκρίσεις με την αρχαία και μάλιστα με την αττική γλώσσα, που είναι τόσο απομακρυσμένη από τη σύγχρονη γλώσσα» …
 Είναι κρίμα που ανάμεσα στους 56 υπάρχουν και ορισμένοι νεοελληνιστές με έργο αξιόλογο και με καθολική μόρφωση. Πιθανότατα δεν διάβασαν προσεκτικά αυτό το κωμικό μανιφέστο που, ανάμεσα στα άλλα, υποστηρίζει ότι οι γυμνασιόπαιδες (στο διάλειμμα ή στο σπίτι;) προβαίνουν σε αυθαίρετες αναγωγές και συγκρίσεις με την αττική γλώσσα κλπ. Τρελλαμένα τα παιδιά από τη λάμψη της αρχαίας ελληνικής, από τη μια οικτίρουν την ομιλούμενη γλώσσα τους, από την άλλη ανάγονται σε θλιβερές συγκρίσεις αναλογιζόμενα την αττική γλώσσα. «Τί τηνικάδε αφίξαι, ω Γιάννη;», λέει ο ένας. «Αρ' έστί σοι, τσίχλα τις, ω αυτάδελφον Μαρίκας κάρα;» λέει η άλλη.
Η διδασκαλία της ΑΕ γλώσσας και λογοτεχνίας (από το πρωτότυπο ή από μεταφράσεις) όπως και η διδασκαλία της ΝΕ γλώσσας και λογοτεχνίας (για να περιοριστούμε εδώ) είναι μέρος ενός μείζονος προβλήματος που έχει να κάμει με την καθόλου εκπαιδευτική πολιτική. Μακάρι αυτά τα «άχρηστα» και «επικίνδυνα» αρχαία να ήταν η αιτία της εκπαιδευτικής μας καταρράκωσης. Θα τα καταργούσαμε μια κι έξω και όλα θα πήγαιναν κατ' ευχήν. Και άλλους (όπως και τον υπογράφοντα) έχει απασχολήσει η τύχη και των ΑΕ και των ΝΕ στην εκπαίδευση. Μάλιστα, από τις στήλες του «Βήματος» έχουμε υποστηρίξει ότι θα πρέπει να αναβαθμιστεί η διδασκαλία και των ΑΕ και των ΝΕ: αν τα Αρχαία υποφέρουν μία, τα Νέα (ως δήθεν «εύκολα») υποφέρουν περισσότερο. Είναι όμως ολωσδιόλου λάθος να προβάλλεται ως επιχείρημα ότι η διδασκαλία των ΝΕλληνικών υποφέρει από την παρουσία των ΑΕλληνικών. Είναι επίσης ολωσδιόλου άστοχο και αντιεπιστημονικό να υποστηρίζεται ότι η διδασκαλία των Αρχαίων στέκεται εμπόδιο στα μη «προνομιούχα κοινωνικά στρώματα». Πρόκειται για ιδεοληψία που βολεύει τους Συριζανελίτες «διανοούμενους».
Η νεοαριστερίστικη εκπαιδευτική ιδεοληψία «όσο λιγότερα, τόσο καλύτερα» και η επικίνδυνη άποψη «πονάει δόντι, κόβω κεφάλι» βλάπτουν ομοίως και τα Αρχαία και τα Νέα ελληνικά. Βλάπτουν γενικότερα την Παιδεία. Αν πρέπει να εξοικονομηθούν ώρες για να πάει μπροστα η βασική, η θεμελιώδης γλωσσική και λογοτεχνική εκπαίδευση των σημερινών παιδιών, υπάρχουν άλλα μαθήματα, των οποίων η παρουσία πρέπει να επανεξεταστεί. Και η διδασκαλία των Αρχαίων και των Νεων ομοίως πρέπει να επανεξετασθεί, όπως έχουμε υπαινιχθεί. Η δημιουργία κλασικών Γυμνασίων και Λυκείων θα μπορούσε να συζητηθει. Ακόμη και η διδασκαλία των ΑΕλληνικών στο Γυμνάσιο ως μαθήματος επιλογής θα μπορούσε να συζητηθεί. Όμως, ποιος άραγε θα δεχόταν ως κριτήριο μιας διδακτικής επιλογής την απόφαση δωδεκάχρονων μαθητών (και των γονέων τους) να επιλέξουν αυτό ή το άλλο μάθημα; Η βασική παιδεία είναι υποχρεωτική. Δεν καταργούμε όσα νομίζουμε πως είναι «άχρηστα». Βρίσκουμε νέους τρόπους ώστε να κάνουμε το Σχολείο καλύτερο.
Αν η παιδεία μας αντιστραφεί από τη θέση που βρίσκεται και σταθεί στα πόδια της (πράγμα που για την ώρα δεν φαίνεται), μπορούν τα Αρχαία και τα Νέα να διδάσκονται εξίσου καλά. Και μάλιστα το ένα να υποστηρίζει το άλλο. Η εγκύκλιος μάθηση αυτό επιτάσσει. Παιδεία καθολικής φύσεως και ενταυτώ δοκιμές εξειδίκευσης. Η άκριτη κατάργηση της διδασκαλίας των ΑΕλληνικών δεν είναι λύση. Η μόνη λύση για την καθολική παιδεία είναι να ευρεθούν τρόποι ώστε να δημιουργείται ένα συνεχές, δυναμικής φύσεως, διδακτικό και εκπαιδευτικό κράμα. Ταιριαστό στην ελληνική εκπαίδευση. Αν κάτι πρέπει να φύγει από τα σχολειά μας αυτό είναι η ιδεοληψία των πολιτικών και κάποιων μάλλον άσχετων «επαϊόντων».
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αρχαιόπληκτοι και αρχαιοκάπηλοι είναι ακριβώς εκείνοι που ουδέποτε συναντήθηκαν σοβαρά με την ΑΕ γλώσσα και λογοτεχνία. Κατ' αναλογίαν άνθρωποι που ασχολούνται με τη ΝΕ γλώσσα και λογοτεχνία, χωρίς να έχουν να επιδείξουν πολλά ως επιστήμονες ή δάσκαλοι, είναι αυτοί που συνήθως «υπερασπίζονται» με τρόπο άστοχο τη νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία.




Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (35)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    "Πιστεύω τω Φιλη, πιστόν Φίλην εν κινδύνοις γιγνώσκεις.." | 02/06/2016 23:51
    Δεν υπάρχουν αρχαία και νέα, η γλώσσα είναι μία (Εγγονόπουλος). Οι ψευδοδιαχωρισμοί και η κομματική εκμετάλλευση είναι το πρόβλημα, ο τρόπος διδασκαλίας. Η καθαρεύουσα τί είναι;.Αρχαία ή νέα; Διδάσκονται τα παιδιά Βιζυηνό και Παπαδιαμάντη ή χρειάζονται και εκεί "μετάφραση"; Μετάφραση έχουμε μόνον σε διαφορετική γλώσσα. Στην ίδια γλώσσα λέγεται απόδοση. Κι αυτή συνήθως άθλια. Καθηγητές με κομματική ταυτότητα προτείνουν αντιεπιστημονικές ιδεοληψίες σ΄έναν υπουργό που τα μόνα ελληνικά που ξέρει είναι τα συριζέικα. Πρώην διευθυντής περιθωριακής κομματικής φυλλάδας παριστάνει τον υπουργό Παιδείας! Πόσο χαμηλότερα; Κατάντια και πνευματική χρεωκοπία.
    Θεόστραβος
    απάντηση43
     
     
    Έλενα | 02/06/2016 13:00
    Έλενα Τσαουσέσκου. Επίτιμη διδάκτωρ τίνος είχε αναγορευθεί; πότε; από ποιούς; γιατί;
    καλομελέτα κι έρχεται
    απάντηση52
     
     
    Ακριβώς | 02/06/2016 12:57
    Μόλις εντοπίσατε το πρόβλημα: "56 Πανεπιστημιακοί προτείνουν". Κανείς από τους 56 δεν θα έπρεπε να είναι Πανεπιστημιακός. Ο τρόπος της αναρίχησής τους και της πρόσληψής τους φταίει. Ανίκανοι επιθυμούν ανίκανους.
    Τάσος Κωστής
    απάντηση64
     
     
     
    Κι όμως | 02/06/2016 09:04
    παρά το ειρωνικό του τίτλου του άρθρου: η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων , ιδιαίτερα αυτών που 'έχουν παιδιά, θέλουν κατάργηση των αρχαίων.... και στο εξωτερικό αυτοί που μαθαίνουν αρχαία δεν είναι παρά κάποιοι που εξειδικεύονται σε αυτό το αντικείμενο... πρέπει επιτέλους η χώρα μας να πάει μπροστά....
    Βαγγέλης
    απάντηση519
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Που είναι η ουσία; | 01/06/2016 18:48
    Τα αρχαία από το πρωτότυπο, τα αντίκρισα για πρώτη φορά στη 1η Λυκείου, κατά τη διάρκεια δε του μαθήματος με έπιαναν κρίσεις ημικρανίας. Όμως, ακόμη οργίζομαι για το γεγονός, ότι τα 30' του μαθήματος τα αφιερώναμε στη γραμματικη και το συντακτικό του Σοφοκλή και μόνο 15' στην ουσία των λεγομένων της Αντιγόνης, ενός έργου απαγόρευμένου επί Χούντας. Φέτος, οργίστηκα και πάλι, διαπιστώνοντας, ότι ο γιός μου στην 1η Γυμνασίου, κατά την διδασκαλία της Οδύσσειας από μετάφραση, έπρεπε να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στην.... ανακάλυψη των ανθρωπομορφισμών και των προοικονομιών και όχι στα, διαχρονικής αξίας και ουσίας, θέματα προσωπικής και κοινωνικής ευθύνης που πραγματεύονται τα Ομηρικά Έπη.
    Νίκη Κάζδαγλη
    απάντηση201
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Ελευθερώστε | 01/06/2016 18:44
    τα σχολεία από την τυραννία του υπουργείου. Αφήστε τους γονείς να διαλέξουν το σχολείο του παιδιού τους. Το πρόβλημα (της απαιδευσίας) θα λυθεί αυτομάτως.
    Μελάνιππος
    απάντηση63
     
     
    Η Νέα Παιδαγωγική | 01/06/2016 18:34
    {...} Πού είναι, κυρ δάσκαλε, ρώτησα, η Νέα Παιδαγωγική; γιατί δεν έρχεται στο σκολειό; Ν. Καζαντζάκης ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΓΚΡΕΚΟ
    ΔΙΑΣ Ο ΚΡΗΣ
    απάντηση70
     
     
    υπάρχει ελπιδα | 01/06/2016 17:32
    Ευτυχώς αρκετά ξένα πανεπιστήμια, σε προοδεύουσες χώρες, έχουν σχολές και ινστιτούτα αρχαιοελληνικών και αρχαιολογικών σπουδών, που θα κρατήσουν στην ενέργεια τα αρχαία ελληνικά και έτσι θα μπορούν να σπουδάσουν και μερικά ελληνοπουλα που θα επαναφέρουν στην ελλάδα, μετά την αριστερή παρένθεση (οψέποτε έλθη) τις σπουδές των αρχαίων ελληνικών. Εκτός αν πάλι δημιουργηθούν "κρυφά σχολιά"
    γεροπαράξενος
    απάντηση326
     
     
     
    56 πανεπιστημιακοί προτείνουν ... | 01/06/2016 17:29
    ... και 29 κατασκευαστές πλυντηρίων συνιστούν! Τι;;;
    Άνεργος φιλόλογος
    απάντηση284
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Απορία..... | 01/06/2016 16:22
    1980-83 γυμνάσιο... Παράδοση από μεταφρασμένο κείμενο (πρωτότυπο στο λύκειο). Ερώτηση 1 τι είναι προτιμότερο, να πάρει μυρωδιά ο μαθητής απο τα αρχαία κείμενα μέσα από την απόδοσή τους στην γλώσσα που καταλαβαίνει ή να χάσει το νόημα επειδή έρχεται αντιμέτωπο με κάτι που αγνοεί και που κανένα ερέθισμα δεν του δημιουργείται γύρω του ? Ερώτηση 2 έχετε μετρήσει το λεξιλόγιο των παιδιών σήμερα ? Αν νομίζετε ότι το μάθημα της γλώσσας δεν είναι υποβαθμισμένο (σε σπίτι και σχολείο) απλά ρίξτε μια ματιά σε μια τυπική επικοινωνία μέσω κινητών τηλεφώνων. Ερώτηση 3. Δηλαδή τόσο λάθος ήταν το τότε σύστημα διδασκαλίας (αρχαία στο λύκειο) και τόσο σοφό σήμερα ?
    chris
    απάντηση252
     
     
    56 πανεπιστημιακοί | 01/06/2016 15:53
    Απὸ τὀ τέλος τοῦ Δημοτικοῦ πρέπει νὰ ἀρχίσῃ ἡ Διδασκαλία, γιὰ νὰ γίνει κτὴμα χωρὶς νὰ καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια. Τὸ DNA μας θὰ ἐνεργοποιηθῆ
    τὶ εἱπαατεε
    απάντηση2710
     
     
    Από την Εκπαίδευση ολισθαίνουμε στην | 01/06/2016 13:52
    κατάρτιση. Μπορεί να χρειάζεται συνεχής κατάρτιση για να βρούμε δουλειά αλλά ανθρώπους κατάλληλους για κοινωνία δινει μόνο η Εκπαίδευση. Η κατάργηση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο θα μας οδηγήσει μαθηματικά σε περισσότερη πνευματική φτώχεια από ότι είμαστε τώρα. Αλλαγή τρόπου διδασκαλίας ίσως είναι το φάρμακο.
    Δ. Ζώης
    απάντηση447
     
     
     
    Πολύ σωστή πρόταση! | 01/06/2016 13:43
    Η πρόταση των 56 είναι απολύτως ορθή και μακάρι να υιοθετηθεί! Εκτός από τις στέερες επιστημονικές βάσεις (ως προς τη διδασκαλία τςη μητρικής γλώσσας σε όλον τον κόσμο), καλό είναι να ανακαλέσουμε και τις προσωπικές μας εμπειρίες: Στο γυμνάσιο (1987-90) δεν διδαχτήκαμε αρχαία από το πρωτότυπο, τα πρωτοείδαμε στο Λύκειο. Αυτό καθόλου δεν εμπόδισε όποιον ενδιαφερόταν να τα μάθει καλά, στην ώρα τους. Προσωπικά έγινα φιλόλογος ακριβώς γιατί τα αγάπησα πολύ. Συνεπώς, η διδασκαλία τους από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο δεν ωφελεί, κυρίως κουράζει και αποθαρρύνει και επίσης, όπως επίσης σωστά καταγράφεται στο ενλόγω κείμενο, ΣΤΕΡΕΙ πολυτιμες διδακτικές ώρες από τη διδασκαλία της νεοελλ. γλώσσας μας.
    Γιάννης Φραγκιαδάκης
    απάντηση1447
    Απαντήσεις  3 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Υστερογραφο. | 01/06/2016 12:14
    Εχουμε μια γλωσσα θησαυρο-κληρονομια,μια γλωσσα-μητρα αλλων γλωσσων,γλωσσα-τροφοδοτη επιστημονικων,φιλοσοφικων,ιατρικων, ανθρωπιστικων ιδανικων και καποιοι θελουν να την ευνουχισουν! Οι μωροι δεν μπορουν να καταλαβουν,δεν ξερουν,οτι εκμαθηση τμηματος τουλαχιστον της ριζας μας,των αρχαιων,δεν σημαινει χρηση της,αλλά απαραιτητη προυποθεση για γνωση,σωστη χρηση και κατανοηση της νεοελληνικης. Δεν αντιλαμβανονται οτι η γλωσσα ειναι ενα απο τα κυριοτερα χαρακτηριστικα που σφυρηλατουν αυτο που ονομαζουμε εθνος. Οτε καταλαβαινουν οτι αν..επιτυχουν,σε λιγα χρονια δεν θα υπαρχει ελληνας που θα γνωριζει τι σημαινει ο ορος λ.χ. ανθρωπος. Οι διαφωτιστες ηταν ανοητοι που εκτιμουσαν τα αρχαια ελληνικα.
    Abdul
    απάντηση5910
     
     
    Το να προσπαθεις να μαθεις τη γλωσσα σου... | 01/06/2016 12:05
    ...χωρις να διδαχτεις την προελευση της,ειναι σαν να γινεσαι υπουργος παιδειας και να εισαι αγραμματος...
    Abdul
    απάντηση698
     
     
     
    ιδού η Ρόδος! μέτρημα! | 01/06/2016 10:59
    Νομίζω πως ήλθε η ώρα οι σοβαροί πανεπιστημιακοί να μετρήσουν επιτέλους αυτό που ίσως ξέρουμε στο βάθος του κεφαλιού μας. Τις λέξεις της καθομιλουμένης οι οποίες είναι αρχαίες - δείτε πχ τις λέξεις σε οποιοδήποτε άρθρο, έκπληξη! Να βγεί επίσημα το συντριπτικό ποσοστό, να καταλάβει ο κόσμος ότι αρχαίες είναι οι περισσότερες λέξεις που χρησιμοποιεί και ότι και οι υπόλοιπες πάλι αρχαίες είναι, είτε λίγο παραλλαγμένες, είτε ως νέες σύνθετες από αρχαίες αποτελούμενες. Και ότι οι λέξεις που απομένουν και είναι πράγματι νέες είναι κατά συντριπτικό κανόνα απλώς εξελληνισμοί λέξεων άλλων γλωσσών. Άν ο κόσμος καταλάβει αυτό το πράγμα θα καταλάβει ότι μία είναι η γλώσσα και θά κάτσει να την μάθει.
    νικ
    απάντηση506
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    παράπονο | 01/06/2016 10:38
    Πόσοι δεν θα επιθυμούσαμε αν αντί για κάτι ανέραστους φιλόλογους που μας έτυχαν στα Αρχαία Ελληνικά να τα ξαναδιδασκόμαστε με άλλους όρους !Και να ανοίγαμε κάποτε τα στραβάδια μας.Αυτό είναι όλο το πρόβλημα.Αυτό πώς θα λυθεί;
    αινίας
    απάντηση500
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    56? | 01/06/2016 10:37
    53 παραπανω απ αυτους που χρειαζονται
    Drei Professoren - Vaterland verloren!
    απάντηση303
     
     
    Γνωστό το κόλπο | 01/06/2016 10:33
    Η Αριστερά μπορεί να ευδοκιμήσει μόνο σε τόπο που οι πολίτες του δεν έχουν κριτική σκέψη και ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος να ακονίσει κανείς την κριτική σκέψη του είναι η μόρφωση, όπως η γυμναστική για τους μυς. Οι αριστερή νομενκλατούρα επιθυμεί πολίτες που το μόνο που έχουν στο μυαλό τους είναι το μαμ, κακά και νάνι. Πολίτης σκεπτόμενος ίσον πολίτης εχθρός. Να μου το θυμηθείτε πως θα έρθει η μέρα που θα αποκαλούν τους μορφωμένους προνομιακή τάξη, πλούσιους, ακόμα και κεφάλαιο.
    a
    απάντηση497