Συνεχίζοντας μια πολυετή παράδοση, η Eurobank τίμησε και φέτος τους αριστεύσαντες μαθητές, τους Πρώτους εκ των Πρώτων από όλα τα σχολεία της χώρας, που διακρίθηκαν για τις εξαιρετικές τους επιδόσεις, σε μια πανηγυρική εκδήλωση που τίμησε με την παρουσία του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος, ο οποίος απένειμε και τα αριστεία στους βραβευθέντες.

Το πρόγραμμα «Η Μεγάλη Στιγμή για την Παιδεία», υλοποιείται με συνέπεια για 13 χρόνια, έχει εξελιχθεί σε ένα ζωντανό θεσμό επιβράβευσης των νέων μας της Γ’ Λυκείου, οι οποίοι με προσπάθεια και θυσίες αριστεύουν στις σπουδές τους.

Η τρέχουσα αρνητική συγκυρία στη χώρα, δεν πρέπει να κάμψει το ηθικό ή να αποθαρρύνει τους νέους στο να επιδιώξουν το δικαίωμα στο όνειρο, το όραμα και την επιτυχία, με αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση για ένα καλύτερο μέλλον.

Η βράβευσή των αριστούχων που έχει θεσμοθετήσει από το 2003 η Τράπεζά μας στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα σε όλους, για την ανάγκη να επιστρέψει η κοινωνία και η οικονομία μας στις δημιουργικές αξίες της ζωής, που καθιστούν ισχυρές τις δημοκρατικές κοινωνίες, αξίες που χαρακτηρίζουν και το δικό μας Οργανισμό και τους ανθρώπους της Eurobank:

· Αξιοκρατία

· Διαφάνεια

· Δημιουργική άμιλλα

· Ομαδικότητα

· Επιβράβευση της προσπάθειας και του αποτελέσματος

· Φιλοπρόοδο διάθεση και δημιουργική φιλοδοξία

· Εργασιακό και επιχειρηματικό ήθος

· Δίκαιη μεταχείριση όλων και πρόσβαση στις ευκαιρίες

· Κοινωνική ευθύνη και αλληλεγγύη

· Εμπιστοσύνη στους θεσμούς

Πρέπει ν’ αποτελέσει εθνική προτεραιότητα, να σταματήσουμε και να αντιστρέψουμε τις ανησυχητικές αρνητικές τάσεις και πρακτικές, να σπαταλάμε ανέξοδα το ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας.

Αναφέρομαι στα νέα παιδιά, που λόγω της κρίσηςπάνω από το 50% παραμένουν άνεργα σήμερα,που εγκαταλείπουν από ανάγκη νωρίς το σχολείο, χωρίς εφόδια και προοπτική, τους αποφοίτους των πανεπιστημίων και των λυκείων που παραμένουν χωρίς δουλειά ή επιδιώκουν με μεγάλο κόστος διέξοδο στο να ακολουθήσουν σπουδές στο εξωτερικό, τους χιλιάδες νέους ανθρώπους που φεύγουν για αναζήτηση εργασίας σε άλλες χώρες απογοητευμένοι από την Ελλάδα και τις προοπτικές της.

Από την έναρξη του προγράμματος «Η Μεγάλη Στιγμή για την Παιδεία» το 2003 μέχρι και φέτος, οι βραβευμένοι αριστούχοι μαθητές απ΄όλη την Ελλάδα φθάνουν περίπου τους 14.850, η μεγάλη πλειοψηφία των οποίων διακρίνονται σήμερα στην οικονομική, ακαδημαϊκή και επιστημονική ζωή της χώρας μας.

Φέτοςείχαμε τη χαρά να βραβεύσουμε τους 63 νέους και νέες από όλους τους νομούς της Ελλάδας για το σχολικό έτος 2014 – 2015, φοιτητές και σπουδαστές σήμερα, που πέτυχαν να είναι οι άριστοι των αρίστων, ανάμεσα στους 845 συνολικά βραβευθέντες της προηγούμενης σχολικής χρονιάς.

Κάθε χρόνο, σε αντίθεση με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, μας εντυπωσιάζει και μας δίνει πνοή αισιοδοξίας η επαφή με νέους που απορρίπτουν τον εύκολο δρόμο, που αρνούνται την απογοήτευση, που δεν εγκαταλείπουν τη μάχη και την προσπάθειανα αριστεύουν,που ακόμα ελπίζουν και ονειρεύονται,καθώς και με τις ελληνικές οικογένειες που εξακολουθούν να πιστεύουν στην παιδεία ως αυτοτελή αξία και να επενδύουν και από το υστέρημά τους στην εκπαίδευση των παιδιών τους.

Εμείς οι παλαιότεροι, η δική μου γενιά,ευθύνεται γιατις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε σήμερα στη χώρα μας, έχουμε ένα χρέος απέναντί σας.

Να διαμορφώσουμε με αποφασιστικότητα τις αναγκαίες συνθήκες και προϋποθέσεις επιστροφής της χώρας στην ανάπτυξη, την προοπτική και την κοινωνική συνοχή.

Να δημιουργήσουμε επενδύσεις, δουλειές, ελπίδα, εμπιστοσύνη στο μέλλον της χώρας.

Να κατανοήσουμε όλοι ότι το να είσαι Έλλην πολίτης είναι προνόμιο με συνταγματικές και ηθικές υποχρεώσεις,όπως και δικαιώματα.

Να ανακόψουμε την ανεργία και τη μετανάστευση ταλαντούχων και ικανών νέων ανθρώπων στο εξωτερικό. Να ενθαρρύνουμε τη νεανική επιχειρηματικότητα και να επενδύσουμε δυναμικά στην έρευνα και την καινοτομία.

Να προσφέρουμε επιτέλους ευκαιρίες σε όλους, απασχόληση και αξιοπρεπείς αμοιβές.

Ο δρόμος για μια μακροπρόθεσμα βιώσιμη ανάπτυξη περνά μέσα από τη βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της χώρας, από την επένδυση στη γνώση και την παιδεία.

Μια παιδεία ιδιωτική ή δημόσια, που δεν θα εξαντλείται στην παροχή στείρας γνώσης και τεχνικών δεξιοτήτων, ούτε θα αποτελεί απλώς ένα εισιτήριο για επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά θα αναπτύσσει ουσιαστικές δεξιότητες, θα προσφέρει ελευθερία επιλογών, θα προάγει την τέχνη και τον πολιτισμό, την ελεύθερη και κριτική σκέψη,

τη δημιουργική ευφυΐα και τη συναισθηματική νοημοσύνη.

Το κρίσιμο δεν είναι τόσο ο ιδιωτικός και δημόσιος χαρακτήρας της, αλλά το επίπεδο της παιδείας που, σε όλες τις βαθμίδες της, προσφέρει σύγχρονη γνώση εμπλουτισμένη με διαχρονικές αξίες, τις παραδόσεις και την ιστορία αυτού του τόπου, δημιουργικά μηνύματα και ηθικό περιεχόμενο.

Μια παιδεία που θα έχει τους αναγκαίους ιδιωτικούς και δημόσιους πόρους να χρηματοδοτήσει την εκπαίδευση και την προοπτική όλων των παιδιών, χωρίς εξαιρέσεις προσφέροντας ευκαιρίες μόρφωσης σ’ όλους.

Παιδεία που αφήνει πίσω τους πολλούς και προάγει την προοπτική των λίγων δεν συνάδει με μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία, δεν συμβάλλει στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, δεν δημιουργεί ίσες ευκαιρίες, δεν προσδίδει προστιθέμενη αξία στην κοινωνία.

Η Ελλάδα στη νέα εποχή θα πρέπει να επενδύσει σημαντικούς πόρους στη γνώση, την αναβάθμιση της παιδείας, την έρευνα και την καινοτομία, τη νέα επιχειρηματικότητα, την κατάρτιση και τη βελτίωση των δεξιοτήτων των εργαζομένων.

Όλοι γνωρίζουμε ότι το Δημόσιο ασφυκτιά οικονομικά, δεν έχει τους απαιτούμενους πόρους να καλύψει τις σχετικές δαπάνες.

Γι’ αυτό είναι σημαντικό,τμήμα των πόρων του ΕΣΠΑ να αξιοποιηθεί κατάλληλα,στοχεύοντας στην αναμόρφωση της παραγωγικής βάσης της χώρας, που συμπεριλαμβάνει και μεγάλες επενδύσεις στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων και των εφοδίων του ανθρώπινου δυναμικού και των νέων αυτής της χώρας.

Αλλά και ο ιδιωτικός τομέας στη χώρα μας, τολμώ να πω, ότι δεν κάνει αρκετά για να στηρίξει την αριστεία, να προσφέρει ευκαιρίες στη νέα γενιά, να χρηματοδοτήσει τις σπουδές νέων ανθρώπων που δεν έχουν τα οικονομικά μέσα και είναι κρίμα λαμπρά μυαλά που αξίζουν να μην έχουν την ευκαιρία, λόγω οικονομικών δυσκολιών.

Γι’ αυτόη Eurobank ανακοίνωσεότι, θα αναλάβει πρωτοβουλία και θα καλέσει σε συνεργασία επιχειρήσεις, επαγγελματικούς φορείς και εύπορους ιδιώτες, με στόχο να δημιουργηθεί ένας ιδιωτικός μη κερδοσκοπικός φορέας υποτροφιών για μεταπτυχιακές σπουδές άριστων φοιτητών, που οι οικογένειές τους έχουν οικονομική στενότητα να χρηματοδοτήσουν τις σπουδές τους.

Καλούμε τον επιχειρηματικό κόσμο και τους φορείς, καθώς και τον εύπορο ελληνισμό, τιμώντας τις παραδόσεις και την ιστορία αυτού του τόπου, όλους εμάς που έχουμε την οικονομική δυνατότητα, εντός και εκτός Ελλάδος, σε μια συστράτευση για τη δημιουργία αυτού του ιδιωτικού μη κερδοσκοπικού φορέα χρηματοδότησης εκατοντάδων υποτροφιών μεταπτυχιακών σπουδών, αριστούχων φοιτητών χωρίς οικονομική δυνατότητα.

Είναι ύψιστη ευθύνη για όλους μας και ηθικό καθήκον, με ουσιαστικό αντίκρισμα σ’ όλη την κοινωνία.

Να δείξουμε έμπρακτα την κοινωνική ευθύνη που διακατέχει την ελίτ αυτού του τόπου,να δείξουμε ότι η οικονομία της αγοράς λειτουργεί αποτελεσματικά μόνο με σταθερούς θεσμούς και κοινωνικές αξίες αλληλεγγύης, και ν’ αναγνωρίσουμε το ρόλο της παιδείας και της μόρφωσης ως το πιο αποτελεσματικό μέσο για να γεφυρώσουμε τις κοινωνικές ανισότητες, να ενισχύσουμε την κοινωνική συνοχή, να προσφέρουμε ευκαιρίες ανέλιξης σ’ όλους.

Τα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα της κοινωνίας μας δεν ψάχνουν για φιλοδωρήματα, είναι περήφανοι άνθρωποι που ζητούν έντιμα ευκαιρίες για τα παιδιά τους στη μόρφωση και την απασχόληση, μερίδιο στην επιτυχία και την προοπτική της χώρας, ανθρώπινες συνθήκες στην υγεία και την κοινωνική προστασία.

Είναι αυτονόητη ηθική και αξιακή επιταγή, η διασφάλιση της δυνατότητας των άριστων μαθητών από ασθενέστερες οικονομικά οικογένειες να έχουν ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση και να έχουν ίσες ευκαιρίες.

Μία τέτοια εξέλιξηθα αιμοδοτήσειτις δημιουργικές επιχειρηματικές δυνάμεις που εξακολουθούν να επενδύουν στη χώρα μας, ενώ θ’ αποτελέσει ισχυρό παράγοντα διατήρησης και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής, που υπήρξε βασικός παράγοντας για όσα πέτυχε η Ελλάδα στις θετικές περιόδους της ιστορίας της.

Η τιμητική διάκριση για τους Πρώτους εκ των Πρώτων και η απονομή των βραβείων από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, δεν αποτελεί μονάχα αναγνώριση της προσπάθειας των νέων παιδιών, των οικογενειών και των δασκάλων τους. Θυμίζει παράλληλα πως αν για όλες τις χώρες η Παιδεία είναι η λύση, για την Ελλάδα είναι ιστορική επιταγή.

Η τιμή ανήκει σ’ αυτούς όπως ανήκει επίσης και σ’ όλους εκείνους τους χιλιάδες εργαζόμενους συμπολίτες μας, που παρά το δύσκολο, αβέβαιο και γκρίζο περιβάλλον που ζούμε, δεν έχουν χάσει την ελπίδα τους στο μέλλον αυτού του τόπου, δεν τον εγκαταλείπουν, κάνοντας με το παραπάνω καθημερινά το καθήκον τους, τη δουλειά τους, δίνοντας τον καλύτεροεαυτό τους στο δικό τους μετερίζι.

Αυτοί και οι νέοι κρατούντην Ελλάδα σήμερα όρθια, σε αυτούςοφείλουμε την ελπίδα για επιστροφή στην ομαλότητα και την προοπτική. Εκείνοι είναι που έχουντο ηθικό ανάστημα να ζητήσουνεπιτακτικά ν’ αλλάξει ο τόπος πορεία, να πορευθούμε σ’ ένα μέλλον με ελπίδα, προοπτική, δουλειές, επενδύσεις, βελτίωση της ευημερίας για όλους.