«Τον Μπάτµαν τον λένε έτσι επειδή είναι κακός άνθρωπος;» ρώτησε με τη (σήμα κατατεθέν της) αθωότητα επτάχρονης παιδίσκης, που ανακαλύπτει με έκπληξη τον κόσμο, η Ελένη Μενεγάκη τους συνεργάτες της. Αν και τόσα χρόνια μαζί της θα έπρεπε να την έχουν μάθει, έμειναν άπαντες έκπληκτοι από το μέγεθος της άγνοιας. Και όταν της εξήγησαν (προσεκτικά, με απλά, κατανοητά λόγια, όπως θα έκαναν αν απευθύνονταν στην επτάχρονη παιδίσκη) πως προφανώς μπλέκει το bad (κακός) με το bat (νυχτερίδα) και πως ο Μπάτμαν (Batman) όχι απλώς δεν είναι κακός, αλλά είναι ένας άνθρωπος-νυχτερίδα διατεθειμένος να θυσιαστεί στο όνομα του καλού και του δικαίου, συνέχισε με την ίδια απορία να ρωτάει για τη στολή του, που δεν είχε καταλάβει όοολα αυτά τα χρόνια πως είναι στολή νυχτερίδας. Συνέχισε, με λίγα λόγια, να εκθέτει χωρίς κανέναν ενδοιασμό την απόλυτη άγνοιά της σε ένα θέμα που το μαθαίνουμε από τα μικράτα μας, μόλις αρχίσουμε να ξεφυλλίζουμε κόμικς.

Το είχα ξαναγράψει στο παρελθόν, όταν ασχολιόμουν αποκλειστικά με το τηλεοπτικό ρεπορτάζ: με άφηνε και εξακολουθεί να με αφήνει ενεό η άνεση με την οποία η Μενεγάκη περιφέρει την παντελή έλλειψη εγκυκλοπαιδικής μόρφωσης, την αμάθειά της. Η ευκολία με την οποία ρωτάει πάντα τα αυτονόητα, χωρίς να καταλαβαίνει πόσο ρεζιλεύεται. (Ή το καταλαβαίνει, αλλά της είναι εντελώς αδιάφορο από τη στιγμή που το κοινό της εξακολουθεί να τη θέλει.) Δυστυχώς, δεν είναι πλέον η μόνη. Επειτα από τόσα χρόνια στο κουρμπέτι και μπορώντας να υπερηφανευτεί για τη μεγαλύτερη σε διάρκεια καριέρα παρουσιάστριας του ψυχαγωγικού τομέα στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης, έχει κάνει, ως φαίνεται, σχολή: Η μία μετά την άλλη εμφανίζονται στο γυαλί οι επίδοξες κλώνοι-αντικαταστάτριές της, με κύρια προσόντα τους τη φωτογένεια, την τσαχπινιά, το αριστοτεχνικό σοβάντισμα και την απύθμενη άγνοια. Κορίτσια που όχι μόνο δεν ξέρουν τίποτα, αλλά και που (όπως εύκολα γίνεται εμφανές) δεν ενδιαφέρονται να μάθουν. Το μόνο που επιζητούν είναι να λάμψουν όπως έλαμψαν οι Ρούλες (she is back!) και οι Ελένες. Πράγματι, λάμπουν, αλλά διά της αγραμματοσύνης τους. Οχι μόνον αυτές, δίπλα τους λάμπουν σαν κάλπικες λίρες και οι περισσότεροι εκ των συνεργατών τους, καθώς ελάχιστοι είναι πλέον οι παρουσιαστές-πανελίστες που διαθέτουν, στοιχειώδεις έστω, γνώσεις.

Θεωρώντας πως όλη η ζωή είναι (και) μια προσπάθεια να μάθουμε περισσότερα και να βελτιώσουμε τον εαυτό μας, τρομάζω με την αφασία με την οποία προσπερνούν οι εν λόγω παρουσιάστριες την κραυγαλέα αγραμματοσύνη τους, αλλά και με το πόσο εύκολα το κοινό μαγνητίζεται από την τσίγκινη εικόνα τους. Η μάθηση, η πληροφόρηση, η ενημέρωση είναι ελάσσονος σημασίας έννοιες μπροστά στο καλοβαμμένο μαλλί, το φροντισμένο μέικ απ και το αστραφτερό χαμόγελο. Γεγονός που αποδεικνύει πως αν κάθε δουλειά απαιτεί συγκεκριμένες δεξιότητες, το να είσαι χαριτωμένα αδαής και να το διαφημίζεις με κάθε ευκαιρία, χωρίς να ντρέπεσαι καθόλου γι’ αυτό αλλά ούτε και να προτίθεσαι να βελτιωθείς, είναι απαραίτητες δεξιότητες αν θέλεις να δοκιμάσεις την τύχη σου στην τηλεόραση. Ετσι ρέει, σαν χείμαρρος ορμητικός, η αμάθεια από τους δέκτες μας, επιβεβαιώνοντας πως ο χαρακτηρισμός «χαζοκούτι» τούς ταιριάζει απόλυτα. Και τα νούμερα που πιστοποιούν την επιτυχία κάθε εκπομπής, κοτσάνα την κοτσάνα, ανεβαίνουν. «Δεν μπορείς να αρθρώσεις μια απλή πρόταση», λες στην κάθε παρουσιάστρια τύπου Μενεγάκη, «Το κοινό μου έχει άλλη άποψη» σου απαντά εκείνη με υπεροψία και σου τρίβει τα νούμερα τηλεθέασης στα μούτρα. Για να επιβεβαιώσεις κι εσύ με τη σειρά σου πως η αμορφωσιά στην Ελλάδα του 2016 θεωρείται το ισχυρότερο διαβατήριο για μια λαμπρή καριέρα στον χώρο της σόου μπιζ.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 3 Απριλίου 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ