από metereologos.gr
Τετάρτη 23 Μαΐου 2018
 
 

Κεντροδεξιά-κεντροαριστερά σε φόντο πελατειακό

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Παρακολουθώ τη συζήτηση περί κεντροδεξιάς και κεντροαριστεράς και καταλήγω στα ακόλουθα συμπεράσματα:

Α) Η συζήτηση αφορά τη συγκόλληση κομματικών μηχανισμών. Υπάρχουν διάφοροι που εξαντλούν τη συγγραφική τους δεινότητα αναπτύσσοντας επιχειρήματα, γιατί πρέπει το Πασοκ να συμπορευτεί με το Ποτάμι, η ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ και ο εναπομείνας ΣΥΡΙΖΑ με όλους. Το επιχείρημα των υποστηρικτών αυτής της άποψης εξαντλείται σε μια πρόταση: Εάν οι μηχανισμοί ενωθούν, τότε, θα αλιεύσουν περισσότερεςψήφους από τους ψηφοφόρους-«πρόβατα» οι οποίοι θα τους επιλέξουν εξ αυτού και μόνον του λόγου. Ο ψηφοφόρος αυτής της κατηγορίας είναι οπαδός: Θέλει να κερδίζει η ομάδα του ανεξαρτήτως του εάν παίζει καλή μπάλα ή λαδώνει τον διαιτητή.

Β) Οι υπερασπιστές της προηγούμενης θέσης υπεραμύνονται των θολών νοημάτων τα οποία παρουσιάζουν ως σαφή: Οι υπερασπιστές της (κεντρο)δεξιάς επικαλούνται, ιδίως, την υπεροχή της έναντι της (κεντρο)αριστεράς και το αντίθετο. Το «κέντρο» είναι ένα κερασάκι και για τους δύο. Δεν έχει κανένα ιδιαίτερο πολιτικό νόημα για τη δεξιά ή την αριστερή ατζέντα. Εν τω μεταξύ, κάθε απόπειρα να καταλάβει κανείς με παραδοσιακά κριτήρια, εάν η ΝΔ είναι δεξιό κόμμα ή ο ΣΥΡΙΖΑ  αριστερό, θα τον οδηγούσε σε διαφορετικά από τα αναμενόμενα συμπεράσματα. Η ΝΔ, κρατικιστική και λαϊκιστική, επί δεκαετίες, περισσότερο σε αριστερά προσομοιάζει, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ που εφαρμόζει καθαρόαιμες πολιτικές λιτότητας παραπέμπει σε δεξιά. Το κέντρο παραπέμπει, από μόνο του, σε κάτι ενδιάμεσο, ασαφές, και αποτελεί το (ψυχολογικό) καταφύγιο όσων δεν χώρεσαν στην δεξιά και την αριστερά. Άντε,στους παλαιότερους να θυμίζει τον Γεώργιο Μαύρο...

Γ) Όλη αυτή η συζήτηση δεν αφορά τον «ελέφαντα στο δωμάτιο» αλλά κάποια μερικότερα χαρακτηριστικά του. Το πελατειακό σύστημα το οποίο αποτελεί το μέτρο και το όριο κάθε πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας στηνΕλλάδα, δέχεται να επικαθορίζεται ως «δεξιό»,«αριστερό» ακόμη και ως «κεντρώο», αρκεί να μην διαρραγεί η ισχύς του. Οι τροϊκανής έμπνευσης μεταρρυθμίσεις του τύπου «έλεγχος της φοροδιαφυγής»/ «άνοιγμα επαγγελμάτων»/ «εξορθολογισμός της ασφαλιστικής δαπάνης»προκαλούν, το πολύ-πολύ, επιδερμικέςαμυχές στο πελατειακό παχύδερμο: Το ζητούμενο είναι, εν τέλει, εάν ο συριζαίος ή ο δεξιός που θα είναι ο επόμενος επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων θα καταφέρει να ξεγελάσει την όποια τρόϊκα. Μετά, και εξαιρέσεις θα υπάρξουν και τροπολογίες ξέρουμε να περνάμε και όλα θα γίνουν όπως πριν, όπως ήταν πάντα...

Καρατομεί η αριστερο-μνημονιακή κυβέρνηση Τσίπρα τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες, αλλά τους λέει με νόημα ότι το κάνει με πόνο ψυχής, εννοώντας ότι, αμέσως μόλις φύγουν οι ελεγκτές και περάσουμε τον κάβο, εδώ είμαστε και θα τα ξαναβρούμε. Επιδεικνύει τα hotspots που στήνουν οι φαντάροι, ενώ αλωνίζουν οι ημέτεροι μέσω των ΜΚΟ και των κοινοτικών κονδυλίων, δίνοντας το μήνυμα ότι μπίζνες γίνονται ακόμη και σε τέτοιες συνθήκες και ότι αυτοί ξέρουν να τις κάνουν.

Δ) Πόσο αριστερή(έστω κεντροαριστερή) και πόσο δεξιά(έστω κεντροδεξιά) πρέπει να είναι μια πολιτική κινηση που συσπειρώνει ανθρώπους που πιστεύουν ότι, εάν δεν γίνει η μια και μοναδική μεταρρύθμιση που έχει ανάγκη ο τόπος, δηλαδή, η κατεδάφιση του πελατειακού κράτους, τότε, η χώρα δεν πρόκειται να βγει από το σπιράλ της κρίσης; Η αλήθεια είναι ότι ο γράφων που ανήκει σε μια τέτοια κίνηση, στο Ποτάμι, παραμένει παγερά αδιάφορος απέναντι στο υπαρξιακό- για όσους το θέτουν- θέμα του προσδιορισμού μας. Η έγνοιά μας είναι να μπορέσουμε να προτείνουμε λύσεις που θα αποδομούν,έστω στα σημεία, τον πελατειασμό.

Δεν έχουμε, πάντως, αυταπάτες. Η κοινωνία μας εθισμένη στα οφέλη του πελατειασμού, έστω κι αν αυτά είναι βραχυπρόθεσμα, έστω κι αν είναι κοινωνικά άδικα, θα αργήσει να κατανοήσει ότι υπάρχει μέλλον έξω απ’ αυτόν.

Η συσπείρωση των μεταρρυθμιστικών δυνάμεων είναι μια διαδικασία επίπονη. Είναι σίγουρο, όμως, ότι και περισσότεροι από ποτέ είμαστε και ότι αξίζει τον κόπο.

O Π. Καρκατσούλης, είναι γραμματέας κοινοβουλευτικού έργου στο Ποτάμι



Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (16)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Μπράβο για αυτά που κανείς πολιτικός δεν λέει! | 25/03/2016 10:59
    Κύριε Καρκατσούλη μπράβο που λέτε μερικά πράγματα με τ' όνομά τους. Όλοι μας αναγνωρίζουμε οικείες καταστάσεις σε αυτά που περιγράφετε κι όσο κι αν λένε μερικοί φίλοι παρακάτω στα σχόλια ότι δεν λέτε και τίποτα καινούριο, να ξέρετε ότι είναι μεγάλη υπόθεση να γίνει το βήμα από το βίωμα στη ρητή περιγραφή μιας κατάστασης. Έχετε δίκιο ότι δεν έχει νόημα η διατύπωση προσκλήσεων σε διάλογο, έτσι χωρίς ατζέντα και χωρίς καν να έχουν όλοι οι επίδοξοι συμμετέχοντες αναγνωρίσει το βασικό πρόβλημα. Είναι σαν να έχουν σπάσει οι σωλήνες σε μια πολυκατοικία και να καλούν επίπονα τα μισά διαμερίσματα πχ του τρίου ορόφου τα άλλα μισά "ελάτε να τα βρούμε εμείς του τρίτου". Τι νόημα έχει?
    Ευθυμία Φ.
    απάντηση21
     
     
    Πολιτική χωρίς πολιτικούς δεν... | 24/03/2016 15:52
    ...γιατί μόνο τα άκρα κερδίζουν όταν τσουβαλιάζονται άνθρωποι και πολιτικές ιδεολογίες. Μου θυμίζει το Καρατζαφέρειο "είμαστε δεξιοί στα οικονομικά και αριστεροί στα κοινωνικά". "Δεν έχουμε, πάντως, αυταπάτες. Η κοινωνία μας εθισμένη στα οφέλη του πελατειασμού, έστω κι αν αυτά είναι βραχυπρόθεσμα, έστω κι αν είναι κοινωνικά άδικα, θα αργήσει να κατανοήσει ότι υπάρχει μέλλον έξω απ’ αυτόν." Μια απλή απορία. Το διάστημα 2010-11 που οι "αγανακτισμένοι" πελάτες έκαναν πάρτι στις πλατείες πού βρισκόταν κρυμένοι όλοι οι μ.Χ. προφήτες; Το σίγουρο είναι πως "Η συσπείρωση των μεταρρυθμιστικών δυνάμεων είναι μια διαδικασία επίπονη" αρκεί να μη βλέπουμε το δένδρο με το ποταμάκι αλλά το δάσος.
    Μνήμων
    απάντηση118
     
     
    Krima | 24/03/2016 12:20
    Αν θέλετε είστε ελεύθερος να διαφυλάξετε την παρθενία σας. Ξέρετε όμως, η πολιτική είναι πράξη, χρειιάζετε να πείσετε και γιαυτό χρειάζεται και μέγεθος. Οι θέσεις σας δεν βρίσκουν κανένα αντίθετο. Αλλά όταν λέτε οτι τα κόμματα που ζητουν διάλογο θέλουν να διαιωνήσουν το πελατειακό κράτος τι εννοείτε; Από που το γνωρίζετε; Αυτοί έχουν πλέον πελάτες; έχουν ακόμα; για ποιό λόγο; τι ζητάνε αυτόί οι πελάτες του 5% ή του 4% ή του 3%; Εμένα τα επιχειρήματα σας μου θυμίζουν τον παληο σεχταρισμό αριστερίστικων οργανώσεων που θεωρούσαν τον εαυτό τους εγγυητές της καθαρότητας. Αρνούντο κάθε διάλογο με άλλες με την χρήση παρελκυστικών επιχειρημάτων μάλιστα δε πάνω σε κοινούς τόπους.
    LIBA
    απάντηση1510
     
     
    Ενα μεγάλο μπράβο και ένα ευχαριστώ | 24/03/2016 11:53
    Κύριε Καρκατσούλη , σας παραπέμπω σε σχολιο μου με τίτλο ''Αστερια '' σε ανάρτηση του Γιώργου Βέλτσου , 23-2-2016 στο ηλεκτρονικο Βημα με τιτλο '' ο Πρωτομαστορας '' . Οι θετικές γνώμες γιά το σχολιό μου που στο πρώτο του μέρος αφορά εσάς και τον κ. Μαυρωτά , ειναι 38 και οι αρνητικες 5 . Πιστεύω ειλικρινά οτι οι 5 αρνητικές αφορούν στο δεύτερο μέρος του σχολίου μου.Οπως και να έχει η διαφορά θετικών και αρνητικών σχολίων (στο σχολιο μου που σας αφορά ) είναι η μεγαλύτερη , στο σύνολο των 16 σχολίων των αναγνωστών. Συνεχίστε σας έχει ανάγκη ο τόπος.
    Παρμενιωνας
    απάντηση98
     
     
     
    Και άσχετο και σχετικό | 24/03/2016 11:23
    Ξέρετε πότε τα βρήκαν ο Τσίπρας με τον Παπανδρέου; Όταν ο πρώτο υποσχέθηκε ότι θα ενταχθεί ως κανονικό μέλος στη Σοσιαλιστική Διεθνή (και μάλιστα το προκατέβαλλε την ετήσια συνδρομή) και ο δεύτερος εξασφάλισε ρευστό για να συνεχίσει τα διεθνή σουλάτσα του!
    ΚΕΝΤΡΙ
    απάντηση1016
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Πολύ καλό άρθρο, εύγε! | 24/03/2016 09:21
    Εν πάση όμως περιπτώσει, καλό είναι, όποιος κάνει - και καλώς κάνει - τοιαύτη κριτική, να περνά, κάποια στιγμή (όχι κατ' ανάγκην στο συγκεκριμένο άρθρο, δεν επαρκεί ίσως ο χώρος), στο "διά ταύτα": Δηλ. σε συγκροτημένες, αλληλένδετες, ολοκληρωμένες προγραμματικές προτάσεις για το δέον και για το πώς γενέσθαι... Εκεί επάνω, κατ' αρχήν (και κατόπιν στην εφαρμογή, αν υπάρξει ευκαιρία), κρίνεται η ετοιμότης αντιμετωπίσεως του ελλην. πελατειακού - ρουσφετολογικού - λαϊκιστικού κρατισμού. Αλλά και το πολιτικό θάρρος να πετάει κάποιος κατά πρόσωπο του "σοφού" λαού πράγματα, που το μείζον μέρος του ούτε ν' ακούει θέλει, ούτε καταλαβαίνει...
    Ν. Πειρουνάκης
    απάντηση124
     
     
     
    Πιστεύετε στα αλήθεια ότι κάτι μας είπατε; | 24/03/2016 08:33
    Ορίστε λοιπόν, εγώ που υπογράφω, σας δηλώνω ότι συμφωνώ μαζί σας. Άλλωστε τί δυσκολία θα μπορούσε να έχει κανείς να συμφωνήσει σε πράγματα τόσο κοινότυπα και τόσο τετριμμένα; Μένω έκπληκτος ότι τα γράψατε όλα αυτά προφανώς θεωρώντας τας σημαντικά και πρωτοποριακά και ενδεχόμενα και αποστομωτικά προς όσους (μάταια) σας καλούν σε διάλογο. Μήπως θα έπρεπε να κάνετε ένα διάλειμμα για να το ξανασκεφτείτε; Γιατί τότε μπορεί και να αντιληφθείτε ότι το άρθρο σας είναι απλά λόγια βαλμένα δίπλα σε άλλα λόγια και ότι είναι ακριβώς γι’ αυτό που χρειάζεται ο διάλογος, για να απεμπλέξει τον λόγο από τα σχήματα λόγου, και για να φθάσει κανείς σε μια διεξοδική και ουσιαστική συζήτηση για την ιχνογράφηση της ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ συμφωνίας που έχει ανάγκη ο τόπος; Ο λαός για να πάρει στα σοβαρά ένα πολιτικό οργανισμό ζητά να εκπληρώνονται τρείς τουλάχιστον βασικές προϋποθέσεις 1) Να του παρουσιαστεί ένα πρόγραμμα ΕΞΟΥΣΙΑΣ, που να πείθει ότι δίνει προοπτική και ότι χαράζει πορεία. 2) Να δει ότι έχει συγκεντρωθεί μια ελάχιστη (κρίσιμη) μάζα στελεχιακού δυναμικού που θα υπηρετήσει και θα υλοποιήσει το πρόγραμμα. 3) Να δει και να ζυγίσει αυτόν που θα μπει μπροστά για να ηγηθεί και να συντονίσει. Εσείς κύριε Καρκατσούλη και το κόμμα σας θέλετε να φτιάξετε ένα πρόγραμμα που όμως θα είναι άχρηστο γιατί απλά δεν πρόκειται να είναι πρόγραμμα εξουσίας. Το κόμμα σας κύριε Καρκατσούλη είναι μια μικρή δεξαμενή στελεχών και εσείς έχετε την εντύπωση ότι είσαστε ποτάμι. Και βέβαια κύριε Καρκατσούλη δεν διανοούμαι πως πιστεύετε ότι επόμενη μέρα για τη χώρα μας μπορεί ποτέ να έλθει με αρχηγό τον κ. Θεοδωράκη .
    ΚΕΝΤΡΙ
    απάντηση187
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Να πείσετε | 24/03/2016 07:50
    Εξαιρετική ανάλυση. Όπως είναι γνωστό οι μεταρρυθμίσεις έχουν πολλούς εχθρούς γιατί ξεβολεύουν αρκετούς και λίγους υποστηρικτές γιατί οι ευνοημένοι δεν είναι σίγουροι εκ των προτέρων για το αποτέλεσμα. Επιβάλλεται να μπορέσετε να πείσετε για την αναγκαιότητα και την χρησιμότητα τους
    ΧΒ
    απάντηση204