Οσοι γαλουχήθηκαν µε έβδοµη τέχνη και ταινίες όπως η «Μεγάλη των μπάτσων σχολή Νο 68» μπορούν να γράψουν απίστευτα σενάρια, εμπνευσμένα από τη ζωή στην Αθήνα. Αρκεί μια βόλτα στις κεντρικές αρτηρίες.
Πρώτη στάση, στην αρχιτεκτονική τριπλέτα της οδού Πανεπιστημίου. Με την αστυνομική κατάρτιση που προσφέρει ο κινηματογράφος, ένας απλός θεατής βλέπει ξεκάθαρα το εμπόριο της πρέζας. Γίνεται όλο το εικοσιτετράωρο.
Στον πεζόδρομο μεταξύ του Πανεπιστημίου και της Ακαδημίας υπάρχουν διαρκώς άτομα που χτυπούν ενέσεις. Δημόσια και απροκάλυπτα. Η ανταλλαγή χρημάτων και ναρκωτικών γίνεται με την άνεση πλανόδιου εμπόρου οπωρολαχανικών μπροστά στους περαστικούς. Να καταθέσουμε μία ακόμη πληροφορία, πραγματολογική, με κίνδυνο να κατηγορηθούμε για ρατσισμό: οι διακινητές είναι αφρικανικής προέλευσης, όπως και οι τσιλιαδόροι που βρίσκονται ακροβολισμένοι περιμετρικά σε απόσταση πενήντα μέτρων.
Οι θεατές της «Μεγάλης των μπάτσων σχολής» θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη σύλληψη των εμπόρων ηρωίνης. Οχι, δεν αναφερόμαστε στους δυστυχείς που τρυπιούνται εκεί στη μέση του δρόμου ούτε στο βοηθητικό προσωπικό. Με λίγη παρακολούθηση, ξέρετε, τραγιάσκα, ψεύτικο μουστάκι, μαύρο γυαλί και ανοιχτή εφημερίδα, καταγράφεται η διαδρομή. Από πού έρχεται η άσπρη σκόνη, ποιοι την αποθηκεύουν, ποιοι την εισάγουν. Είναι περισσότερο από προφανές, από την άνεση των συναλλαγών, ότι στα πεζοδρόμια δεν φοβάται κανείς τη σύλληψη. Αυτό κάτι λέει από μόνο του.
Προσπερνάµε τη διαδεδοµένη αντίληψη τού «τι σε κόφτει εσένα αφού δεν τρυπιούνται τα παιδιά σου;» ή «δεν έχεις άλλη δουλειά να κάνεις;». Τα ναρκωτικά παραμένουν ένα πρόβλημα, ακόμη και αν λόγω της κρίσης ασχολούμαστε περισσότερο με την ένδεια, την ανεργία, τον φόρο στα ακίνητα. Πέραν τούτου, επειδή όλα αυτά τα παρατηρούμε για να γράψουμε σενάριο, υπάρχει και παράλληλη υπόθεση. Στο Δικαστήριο του Πειραιά προχωρά η δίκη των 33 κατηγορουμένων για την υπόθεση του πλοίου «Noor One» και των 2,1 τόνων ηρωίνης που εντοπίστηκαν τον Ιούνιο του 2014 στην Αθήνα.
Εδώ αρχίζει η αγωνία. Ετσι είναι το καλό σενάριο, εκτυλίσσεται γρήγορα. Ο μπάτσος της ταινίας μας, λοιπόν, τρέχει να προλάβει τις ημερομηνίες. Στις αρχές Δεκεμβρίου συμπληρώνεται το δεκαοκτάμηνο προφυλάκισης για τους κατηγορουμένους. Σε έναν μήνα θα πρέπει όλα να συνδεθούν, όλα να αποκαλυφθούν. Βεβαίως, τίθεται το άλλο ερώτημα: πώς υπάρχει η βεβαιότητα ότι οι 2,1 τόνοι του καραβιού συνδέονται με την ελληνική αγορά και με έλληνες χρηματοδότες; Μήπως υπάρχει ένα άλμα λογικής στην ιστορία μας;
Να θυµίσουµε κάτι. Η «Μεγάλη των μπάτσων σχολή» είναι κωμωδία. Μόνο σε αυτό το είδος μπορούμε να κατατάξουμε τη Δίωξη Ναρκωτικών σε αυτή τη χώρα. Αν πάντως γράφαμε σενάριο στην κατηγορία του ντοκιμαντέρ, θα περιμέναμε δηλώσεις για τη φορολόγηση της πρέζας. Είναι μια μορφή εμπορίου με μεγάλο τζίρο και τα διαφυγόντα κρατικά κέρδη είναι τεράστια.
Σε περίπτωση που οι σύριγγες είναι αποκρουστικές για κωμωδία, ο σεναριογράφος μπορεί κάλλιστα να επιλέξει έναν άλλο κεντρικό δρόμο. Στην οδό Πατησίων το παράνομο εμπόριο γίνεται επί δεκαετίες. Σε οποιοδήποτε σχόλιο για την προέλευση των εμπορευμάτων και των πωλητών, υπάρχουν ενστάσεις. Είναι μετανάστες και βγάζουν μεροκάματο αντί να γίνουν διαρρήκτες. Δεν παύει να είναι παράνομη δραστηριότητα που προσφέρεται για άλλο σενάριο.
Τα εμπορεύματα-«μαϊμού» κάπως εισάγονται στη χώρα. Οχι σε πορτμπαγκάζ μεροκαματιάρηδων, αλλά σε κοντέινερ. Κάπου αποθηκεύονται, κάποιος ενοικιάζει αποθήκη, πληρώνει ΔΕΚΟ, βρίσκει μικροπωλητές, βρίσκει διεθνείς μεταφορικές εταιρείες, βρίσκει συνεργάτες στους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Οι οργανωτές του εγκλήματος βρίσκονται στο απυρόβλητο και τα παράνομα εμπορεύματα διατίθενται επί δεκαετίες στα ίδια σημεία.
Κανείς δεν θα έλεγε ότι το παράνομο εμπόριο είναι δουλειά φουκαράδων ασιατικής καταγωγής. Είναι περισσότερο από προφανές ότι πίσω από τις κούτες με τις τσάντες και τα αρώματα κρύβονται μεγαλοσχήμονες. Το καταλαβαίνει και ο πιο χαζούλης απόφοιτος της «Μεγάλης των μπάτσων σχολής». Δεν το καταλαβαίνει διαχρονικά η πολιτική ηγεσία της ελληνικής αστυνομίας.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2015

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ