από metereologos.gr
Τετάρτη 23 Μαΐου 2018
 
 

Το I have a dream του Ν. Φίλη

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Ο κ. Φίλης, όπως κάθε Υπουργός Παιδείας που σέβεται τον εαυτό του, έχει όραμα. Το αποκάλυψε στον λόγο του στη Βουλή κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης. Το ονόμασε «όραμα μεταρρυθμιστικό». Κατόπιν, ως λογικός και μεθοδικός άνθρωπος που είναι, προέβη σε μια καταγραφή και  ανάλυση των προβλημάτων της Παιδείας και το πρώτο που διέγνωσε είναι ότι  η Παιδεία είναι ένας από τους μεγάλους ασθενείς μας. Πρόκειται για μια παλαιά λογοτεχνική μεταφορά που μέσα στη δικτατορία είχε μεγάλη πέραση. Γύψοι, ναρκώσεις, εγχειρήσεις, φάρμακα κ.λπ. Μάλιστα για να δείξει πόσο άρρωστη είναι αυτή η Παιδεία, ο κ. Υπουργός έθεσε ένα ερώτημα: «Τι είναι αυτό που κάνει ένα παιδί εξ ορισμού ικανό να κατακτήσει το σύμπαν ολόκληρο, να απορρίπτει τη γνώση, αρνούμενο - συχνά πεισματικά - να χρησιμοποιήσει ακόμα και το ελάχιστο της τεράστιας εξυπνάδας του για να χαράξει τη μεγάλη θριαμβευτική του πορεία σ' αυτόν τον κόσμο, τον μικρό τον μέγα;». Το ρητορικό ερώτημα δεν απαντήθηκε. Ομως έδειξε πόσο βαθυστόχαστος, πόσο καλλιεργημένος είναι ο κ. Υπουργός. «Και τέτοια πράγματα θαμπώνουν τους βαρβάρους».

Μετά τη διάγνωσή του, ο κ. Υπουργός ήρθε στη θεραπεία. Για να γιατρέψουμε, είπε, την άρρωστη Παιδεία χρειαζόμαστε να καταγράψουμε όλα τα δεινά της  και ύστερα «με ανοιχτή (sic) καρδιά και μυαλό να ανοίξουμε επιτέλους έναν συντεταγμένο διάλογο». Με τη βοήθεια αυτού του διαλόγου θα «επαναφέρουμε στο προσκήνιο θεσμούς και διαδικασίες που το κατεστημένο έχει καταδικάσει σε αδράνεια ή και σε ανυποληψία». Κατόπιν ήρθε η ώρα της οραματικής αποκάλυψης. «Θέλουμε», είπε, «ένα σχολείο καλό για όλους», μέσα στο οποίο «θα ανθίζουν τα παιδιά μας»! «Χρειαζόμαστε ένα σχολείο που δεν θα υπηρετεί μια χρησιμοθηρική και οικονομίστικη ιδεολογία, που δεν θα μετατρέπει σε προνόμιο εκκολαπτόμενων ελίτ(!) τη μέριμνα για τη λογική(;) και τη γλώσσα, αλλά θα δίδει σημασία στις αφηγήσεις και στους κώδικες που δημιούργησαν τον πολιτισμό μας»! Στη συνέχεια ο κ. Υπουργός προτείνει κάτι που κανείς ως τώρα δεν σκέφτηκε. Πάνω στο θρανίο που θα κάθονται τα παιδιά «να γραφτεί το ονοματεπώνυμό τους είτε είναι ελληνικό είτε ξενικής προέλευσης. Δίπλα-δίπλα, όλα τα ελληνόπουλα, με όλα τα μεταναστόπουλα». Δυστυχώς δεν διευκρινίζεται πώς να γραφτεί το ονοματεπώνυμο. Με μαρκαδόρο ή με σουγιά;

Ακολούθως ο κ. Υπουργός αποτιμά τις εκπαιδευτικές παρεμβάσεις της πρώτης συριζοανελικής διακυβέρνησης, καταγγέλλει τις ιαχές του «συντηρητικού μπλοκ» και αποφαίνεται ότι το κυβερνητικό έργο στο πρώτο εξάμηνο «παρά το ασφυκτικό πλαίσιο και τους εκβιασμούς(;)» υπήρξε σημαντικό. Αποκαλύπτει τα ψεύδη και τις παραλείψεις των προηγούμενων κυβερνήσεων (κάτι που όντως αγνοούσαμε) και, με την ιατρική ιδιότητά του, καταγράφει κάποιες από τις παθογένειες της Μέσης Παιδείας. Πρώτη οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών και τα «κενά», δεύτερη η ανυπαρξία μόνιμων προσλήψεων. Τζίνιους! Οπως θα έλεγε και ο ακατονόμαστος. Ακολούθως, αναφέρεται με τόνους μελοδραματικούς στα παιδιά της ειδικής αγωγής, στις δυσκολίες της «ύλης» και θέτει δύο σκοπούς: αναβάθμιση του Λυκείου, προώθηση ενός πολυδιάστατου πλαισίου «αντισταθμιστικής εκπαίδευσης»(;). Δεσμεύεται να θέσει «άμεσα» σε κοινωνική διαβούλευση ένα Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο και, τρία λεπτά προτού τελειώσει ο θεόπνευστος λόγος, ο κ. Υπουργός αναφέρεται και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βρίσκει ότι κακοί, μοχθηροί και συντηρητικοί άνθρωποι έχουν βάλει στόχο τα πανεπιστήμιά μας. Ενας στόχος των αντιδραστικών είναι «η καθιέρωση μιας εργαλειακής και χρησιμοθηρικής αντίληψης για τη νέα  γνώση»! Και το όραμά του για την Ανώτατη Παιδεία; Να αποκατασταθεί, πρώτα, το τραυματισμένο κύρος ΑΕΙ, ΤΕΙ κ.λπ. Πώς, πότε, πού; Θα μάθουμε. Δεύτερον, να γίνει «η ακαδημαϊκή και δημοκρατική επανεκκίνηση των Ιδρυμάτων». Παράδειγμα αυτής της «επανεκκίνησης» είναι η κατάργηση των Συμβουλίων των Ιδρυμάτων, με Νομοθετικό Διάταγμα.

Απομένει να κλείσουμε το θέμα με μια ερώτηση και μια παρατήρηση. Ερώτηση: Καλά, οι προηγούμενοι ήσαν καλύτεροι; Απάντηση. Ε, όχι βέβαια! Μόνο που η ανοησία και η ανικανότητά τους μας έδιναν μια κάποια ελπίδα πως όταν αλλάξουν τα πράγματα κάτι καλύτερο μπορεί να φανεί. Τα «οράματα» του κ. Υπουργού δεν είναι απλώς ανόητα και βλακώδη. Είναι εφιαλτικά. Ολοκληρωτικά. Δείχνουν πως η πολιτική των κατά καιρούς Υπουργών Παιδείας θα συνεχιστεί βρικολακιασμένη. Παρατήρηση: Μπροστά στον κομματικό κ. Φίλη, ο ακαδημαϊκός κ. Μπαλτάς αρχίζει να φαίνεται κάπως συμπαθής όσο κακός και ανεπαρκής κι αν υπήρξε ως Υπουργός. Μετά από την οργουελικής τάξεως Νέα Κυβέρνηση, το Κακό γίνεται χειρότερο. Και δεν αφορά μόνο την ούτως ή άλλως υποβαθμισμένη Παιδεία.

Ο κ. Γιώργης Γιατρομανωλάκης είναι καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας και συγγραφέας.



ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (2)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Παιδεία...Ποιά Παιδεία?...Μόνο για τη καρεκλίτσα τους νοιάζονται - τον παχυλό μισθό που δεν τους αξίζει... | 20/10/2015 22:24
    Φίλης: Ακατάλληλο άτομο σε ένα από τα πιο σημαντικά υπουργεία. Από την άλλη, ποιός θα το φανταζόταν ότι θα είχαμε κομμουνιστή Υπ. Παιδείας? Όσο για τον Μπαλτά: σύντομο πέρασμα ως Υπ/γος Παιδείας δηλώνει ανικανότητα! Συγχαρητήρια Τσίπρα για την επιλογή γελοίων ατόμων. ΠΟΥ τους βρήκες αναρωτιέμαι?..Ούτε για κηπουροί δεν κάνουν! Τον Κουρουμπλή γιατί δεν τον έχει αποπέμψει ακόμη?.. Δεν βλέπει, δεν διαβάζει, με συνοδεία/βοηθό που πληρώνει επιπλέον ο Έλληνας φορολογούμενος κινείται. Δεν προσέφερε ΤΙΠΟΤΑ 7 μήνες στο Yπ. Υγείας- είχε υποσχεθεί από τον Ιαν. 2015 Βιβλιάριο Υγείας στους ανασφάλιστους, ΟΥΤΕ αυτό δεν έκανε. Όλοι τους άχρηστοι, ανίκανοι, αλλά η καρεκλίτσα καρεκλίτσα.
    Aναστασία
    απάντηση10
     
     
    Η εξουσία της παιδείας και η παιδεία της εξουσίας 'τους' | 19/10/2015 16:02
    Η κοινωνίας της παραγωγής-κατανάλωσης αγαθών οδήγησε στην εξειδίκευση για αυξημένη παραγωγικότητα. Έτσι οι επιστήμη κατακερματίστηκε μαζί με την ανθρώπινη προσωπικότητα και τα μαθηματικά απομακρύνθηκαν από την φιλοσοφία, την τέχνη, και το ευρύτερο κοινωνικό γίγνεσθαι. Ο δάσκαλος, μπροστά στο παιδί που έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με την δομημένη σκέψη, είναι σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, αναγκασμένος να συμπυκνώσει σε απλές λέξεις την εμπειρία χιλιάδων ετών ανθρώπινης ιστορίας. Η πορεία των εννοιών της παιδείας, του αριθμού, της γεωμετρίας, της αλήθειας και του ψέματος μέσα στο ιστορικό γίγνεσθαι, είναι ο καθρέπτης της πορείας του ανθρώπου. Η παιδεία είναι λειτουργία κοινωνική, βασισμένη στο παιχνίδι των παίδων, στις παιδιές, κατά τις σχόλες στις σχολές, λειτουργία με κίνητρο την επαφή παιδαγωγού και παιδιού και την συναμφότερη τέρψη και συμμετοχή στη χαρά της αρμονίας του Λόγου, μέσα από την αρμονία της αριθμητικής και την γονιμότητα του μέτρου της Γεωμετρίας. Η μουσική και η τέχνες του χώρου, τα εικαστικά και ο χορός εναρμονίζονται με τα μαθηματικά μέσω ερωτημάτων που μόνο παιδιά που παιδεύονται από άξιους παιδοτρίβες μπορούν να θέσουν. Στη θέση της παιδείας αυτής εγκαταστάθηκε με όλη της τη δόξα τη θανατερή η ‘εδουκίαση’ η educazione ή education κλπ. Η προετοιμασία στελεχών ικανών για άσκηση εξουσίας, δουκών, και άλλων αρχόντων πήρε τη θέση της παιδείας στην Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας και εξελίχθηκε στην μορφή που σήμερα οι νεοέλληνες αντιγράφουν και εφαρμόζουν στα παιδιά τους. Η κοινωνική λειτουργία του παιδαγωγού έγινε επάγγελμα μισθωτό (ελευθέριο ή εξαρτημένο) όπως έγινε και αυτό του Ιερέα. Η εκμαίευση της αλήθειας του Λόγου με τον έρωτα του παιδαγωγού να καλλουργεί στις σχολές ερωταποκρίσεις αρμονικές με το ανάστημα και την ομορφιά του ανθρώπου έγινε εξαργυρωμένη δουλειά υπαλλήλων που πληρώνουν ΙΚΑ ως εξαρτημένοι, από την άτεγκτη εξουσία της παραγωγής καταναλωτικών αγαθών, εργάτες. Πως τον αποκαλείς τον εξαργυρωμένο έρωτα ανοργασμικών διδασ
    Βιέννοιος Βάχος
    απάντηση06