Μπήκε στο αεροπλάνο και κάθησε στη θέση 18C. Φορούσε μπλε κοστούμι, λεπτή γραβάτα με κλιπ και μια καμπαρντίνα. Ηταν ευγενικός· παρήγγειλε έναbourbon που κόστιζε 2 δολάρια, έδωσε ένα 20δόλαρο στην αεροσυνοδό και της είπε να κρατήσει τα ρέστα. Εντυπωσιακός.
Αναψε ένα τσιγάρο μάρκας Raleigh, γιατί τον Νοέμβριο του 1971 όποιος ήθελε μπορούσε να ανάψει τσιγάρο στην τελευταία θέση ενός αεροπλάνου. Η πτήση δεν κρατούσε πάνω από 30 λεπτά, ήταν μια σύντομη διαδρομή ανάμεσα στο Πόρτλαντ και το Σιάτλ, η πτήση 305 της Northwest Airlines.
Λίγο πριν παραγγείλει και ένα δεύτεροbourbon, γιατί εκείνη την εποχή δεν ήταν κατακριτέο να πίνει κανείς δύο ουίσκι το απόγευμα, καπνίζοντας Raleigh, φώναξε την πιο όμορφη από τις αεροσυνοδούς, τη Φλόρενς Σάφνερ, και της έδωσε ένα σημείωμα. Τίποτα το περίεργο: Στα 70s η κοσμοπολίτικη φύση των αεροπορικών ταξιδιών βρίσκεται στο απόγειό της. Ποτά, τσιγάρα, φλερτ και σεξισμός είναι η ρουτίνα. Η 24χρονη αεροσυνοδός θεωρεί πως άλλος ένας μοναχικός ταξιδιώτης κάνει την ερωτική κίνησή του και βάζει το σημείωμα στην τσέπη της. «Με συγχωρείτε» τη διορθώνει ο επιβάτης με το όνομαD.B. Cooper, που είχε αγοράσει το κόστους 20 δολαρίων εισιτήριο, χωρίς να δείξει ταυτότητα –δεν χρειαζόταν εκείνη την εποχή. «Πρέπει να κοιτάξετε το σημείωμα που σας έδωσα. Εχω μια βόμβα στην τσάντα μου».
Και είχε. Ή τουλάχιστον έτσι φάνηκε –μια δεσμίδα που έμοιαζε με δυναμίτη μέσα στον χαρτοφύλακά του.
Ο επιβάτης της θέσης 18C ήταν κάτι παραπάνω από εντυπωσιακός.

Οι εντολές του ήταν ευγενικές αλλά ρητές: 200.000 δολάρια (στις μέρες μας το ποσό αντιστοιχεί σε περίπου 1.160.000 δολάρια), τέσσερα αλεξίπτωτα και ανεφοδιασμός του Boeing 727-100 στο Σιάτλ.
Οι Αρχές συνεργάστηκαν. Πήρε τα χρήματα σε χαρτονομίσματα που είχαν φωτογραφηθεί από τοFBI και έπειτα απελευθέρωσε και τους 36 επιβάτες, κράτησε το πλήρωμα και έδωσε εντολές, πάλι ευγενικά: Το αεροπλάνο να πετάξει προς το Μεξικό, να κρατηθεί κάτω από τα 3.000 πόδια και η ταχύτητά του να είναι η ελάχιστη δυνατή.
Υποχρέωσε τα μέλη του πληρώματος να κλειστούν στο πιλοτήριο και γνωρίζοντας ότι στα Boeing 727-100 η πίσω πόρτα και η σκάλα μπορούσαν να ανοίξουν χωρίς να υπάρξει έλλειψη οξυγόνου στην καμπίνα του αεροσκάφους, γύρω στις 8 το βράδυ, ανάμεσα στο Σιάτλ και το Ρίνο, πήρε τα δύο αλεξίπτωτα και χάθηκε στη νύχτα –τα δύο πολεμικά αεροσκάφη που ακολουθούσαν από απόσταση το Boeing δεν τον αντιλήφθηκαν ποτέ. Και κανείς άλλος, ποτέ ξανά.
Αυτή είναι η ιστορία του D. B. Cooper, της μοναδικής περίπτωσης αεροπειρατείας στα χρονικά της αεροπλοΐας που δεν έχει διαλευκανθεί. Η έρευνα του FBI παραμένει ανοιχτή, χιλιάδες άνθρωποι που έγιναν σταδιακά μανιακοί ερασιτέχνες ντετέκτιβ –ακόμη και σήμερα ψάχνουν τη δασώδη περιοχή για απομεινάρια. Δεν βρέθηκε ποτέ, ούτε πτώμα ούτε αλεξίπτωτο, τίποτε. Το γεγονός πως το συμβάν έγινε την Ημέρα των Ευχαριστιών, στην αρχή μιας τετραήμερης αργίας, θεωρήθηκε πως ήταν ιδανικό για κάποιον να το διαπράξει και να επιστρέψει στην κανονική ζωή του χωρίς να υποπτευθεί κανείς τίποτα, μια τόσο μυθιστορηματική εκδοχή που δικαιολογεί τη μετατροπή της σε μύθο.
Η ιστορία –που έχει γίνει τραγούδι, ποίημα, βιβλίο –έχει επανέλθει στην επικαιρότητα για δύο λόγους: για την παιγνιώδη, αναίμακτη σκηνοθεσία της σε σχέση με την πρόσφατη τραγωδία του αεροσκάφους της Germanwings και επειδή κάποιοι φανατικοί της σειράς «Mad Men» θεωρούν πως η σειρά που θα τελειώσει σε λίγες εβδομάδες θα κορυφωθεί με τον πρωταγωνιστή Ντον Ντρέιπερ να υποδύεται τον Cooper.
Αλλος όμως είναι ο λόγος για τον οποίο ακόμη και σήμερα υπάρχουν γκρουπ στο Facebook που αναζητούν τον άνθρωπο που άφησε πίσω του μόνο ένα κλιπ γραβάτας (ασφαλώς και έχει ελεγχθεί για DNA, ασφαλώς μάταια). Ο λόγος είναι ο φθόνος όλων πως ένας άνθρωπος μπορεί να ζήσει μια δεύτερη ζωή μέσα στη δική του, να κοροϊδέψει το σύστημα και έστω και για λίγο να πετύχει ό,τι κοντινότερο στην πραγματική ελευθερία. Το FBI, πάντως, επιμένει:
Ο ήρωάς σας δεν γλίτωσε ποτέ από την πτώση, ήταν απλώς ένας αυτοκτονικός ερασιτέχνης. Αλλά ποιος αφήνει την αλήθεια να χαλάσει μια όμορφη ιστορία;

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino τo Μ. Σάββατο 11 Απριλίου 2015

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ