Ας ξετρυπώσουμε τις μυστικές αποφάσεις, εκείνες που τινάζουν τον προϋπολογισμό στον αέρα. Στο υπουργείο Πολιτισμού εγκρίθηκε δαπάνη της τάξης των 10.885 ευρώ προκειμένου να μεταβεί στη χώρα η κυρία Αμάλ Αλαμουντίν-Κλούνεϊ, συνοδευόμενη από σοβαρούς δικηγόρους. Δεν θα αναφέρουμε καν τα ονόματά τους καθότι οι καημένοι δεν ενυμφεύθησαν ηθοποιούς και διαβιούν στην αφάνεια. Το κονδύλι αφορά αεροπορικά εισιτήρια και έξοδα σοφέρ.
Υπήρξαν ενστάσεις για το κονδύλι που δαπανήθηκε. Θα μπορούσαν να αγοραστούν 11.000 φραντζόλες ψωμί για τους φτωχούς. Θα μπορούσε να αγοραστεί πετρέλαιο για σχολείο της άγονης γραμμής. Κι όμως. Η κυβέρνηση προτίμησε να τα ξοδέψει προκειμένου να έρθει εδώ η διάσημη νομικός. Υπολογίζουμε και την αχινοσαλάτα στο Βαρούλκο και βουρκώνουμε για τα πεταμένα χρήματα. Μήπως δεν πρέπει να βουρκώσουμε; Μήπως έκανε καλά η κυβέρνηση;
Ας το πιάσουμε αλλιώς. Τι πιθανότητες είχε ο Αντώνης Σαμαράς να τραβήξει το διεθνές ενδιαφέρον για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα; Θα μπορούσε να κάνει κάτι θεαματικό. Να φορέσει έναν χιτώνα, μια περούκα με πλεξούδες, και να φωτογραφηθεί ως Καρυάτιδα. Μόνο τότε θα έγραφαν όλα τα ξένα μέσα ενημέρωσης την είδηση, πιθανότητα με τίτλο «Σάλεψε ο έλληνας Πρωθυπουργός». Ολη αυτή η προβολή, επί ημέρες ολόκληρες, σε όλον τον κόσμο, δεν θα είχε επιτευχθεί ακόμη και αν η κυβέρνηση είχε ξοδέψει μερικά εκατομμύρια ευρώ για την παραγωγή και προβολή διαφημιστικών σποτ. Η επιστροφή των Γλυπτών έγινε αίφνης διεθνές ζήτημα που απασχολεί τις οικονομικές εφημερίδες, τα περιοδικά μόδας, τα δελτία καιρού και τα ταξιδιωτικά έντυπα. Μόνο με 10.885 ευρώ.
Ως αντίλογο θα μπορούσε να προβάλει κανείς ότι το ζεύγος Αλαμουντίν-Κλούνεϊ χρησιμοποιεί την ευκαιρία για τη δική του δημοσιότητα. Το όποιο πιθανό κέρδος της δικηγόρου και του συζύγου της δεν μειώνει το τεράστιο κέρδος για την ελληνική πλευρά. Ακόμη και αν δεν υπάρξει τελικά δικαστική διεκδίκηση, ακόμη και αν γίνει διαγωνισμός και την υπόθεση αναλάβει άλλο δικηγορικό γραφείο, ακόμη και αν όλα τούτα στήθηκαν για λόγους εντυπωσιασμού, καταγράφεται επιτυχία και για την ελληνική πλευρά. Γίνεται γνωστό στον πλανήτη ότι ένα από τα σύμβολα του δυτικού πολιτισμού έχει ακρωτηριαστεί. Γίνεται γνωστό ότι υπάρχει αίτημα για αποκατάστασή του. Γίνεται γνωστό ότι καθηλώθηκαν με δόλιο τρόπο τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τάχα μου για να αποτυπωθούν. Γίνεται γνωστό ότι οι επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου θαυμάζουν κλοπιμαία.
Η κυβέρνηση ήταν απίστευτα τυχερή με το επικοινωνιακό δώρο της κυρίας Αμάλ Αλαμουντίν-Κλούνεϊ. Η δικηγόρος συνάντησε τον Αντώνη Σαμαρά λίγες ημέρες μετά τον γάμο της, ο οποίος έγινε γνωστός σε δισεκατομμύρια άτομα που παρακολουθούν την επικαιρότητα. Δεν είναι κακό να μένουμε κάποιες φορές στην επιφάνεια αντί να ψάχνουμε την υστεροβουλία και το ψεγάδι. Δεν είναι κακό να παριστάνουμε ότι μένουμε στην επιφάνεια όταν τούτο μας συμφέρει.
Καλά λοιπόν όλα αυτά, όμως η ευκαιρία θα πάει χαμένη εάν δεν υπάρξει στρατηγική επόμενων κινήσεων, για τα Γλυπτά, για τον τουρισμό, για την εικόνα της χώρας εν γένει. Η Ελλάδα ύστερα από πολύ καιρό βρίσκεται στο επίκεντρο με θετική αφορμή –όχι επειδή θα πτωχεύσει, όχι λόγω απολύσεων, όχι λόγω φλεγόμενων κάδων στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η επίσκεψη της Αμάλ Αλαμουντίν-Κλούνεϊ γίνεται διαφημιστικό κεφάλαιο το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί ποικιλοτρόπως. Είναι ευνοϊκή και η συγκυρία, διατίθενται τάφοι με μωσαϊκά και το σχετικό αφήγημα. Μετράει το αφήγημα.
Ο υπουργός Πολιτισμού ήταν ξεκάθαρος. Επιδιώκει διαύλους. Μιλώντας στον «Guardian» ανέφερε: «Χρειαζόμαστε όλους τους φίλους που μπορούμε να αποκτήσουμε. Αλλωστε πρόκειται για ξεχωριστά αγάλματα με παγκόσμια σημασία και μόνο εάν είναι ενιαία μπορεί κανείς να κατανοήσει και να θαυμάσει τη μεγαλοπρέπειά τους. Διαμελισμένα δεν μπορούν να πουν όλη την Ιστορία». Το ίδιο ισχύει για την Ιστορία της Ελλάδας: διαμελισμένη δεν μπορεί αφηγηθεί την περιπέτεια. Πρόκειται για ένα κράτος που διαθέτει μάρμαρα, διαθέτει μηχανορραφία Βυζαντίου, διαθέτει γιδοβοσκούς, διαθέτει ευεργέτες, διαθέτει λαμόγια, διαθέτει ταλέντα. Μέσα στο πλαίσιο χωρά και η φαντασμαγορία.

*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ