Στα χρόνια που μεσολάβησαν από την – ομολογουμένως επιτυχημένη – διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004, κατά καιρούς εμφανίζονται άρθρα με φωτογραφίες που δείχνουν την εγκατάλειψη των περισσοτέρων Ολυμπιακών εγκαταστάσεων. Τις τελευταίες μέρες έχει ξεσηκωθεί νέος θόρυβος για το θέμα αυτό που προκάλεσε δήλωση του Υφυπουργού Αθλητισμού, Γιάννη Ανδριανού, ότι πολλές Ολυμπιακές εγκαταστάσεις κατασκευάστηκαν χωρίς πρόβλεψη για μεταολυμπιακή χρήση!

Το γεγονός ότι στην χώρα μας δεν υπάρχει κρατικός προγραμματισμός είναι γνωστό τοις πάσι. Δυστυχώς έχουμε μάθει μόνο να αντιδρούμε (Re-Act) και όχι να προενεργούμε (Pre-Act). Αυτό οφείλεται σε διάφορους ιστορικούς λόγους που δεν είναι σκοπός του παρόντος να παραθέσουμε, ζωντανό όμως παράδειγμα αποτελεί η έλλειψη προγραμματισμού σχετικά με την χρήση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων, την επόμενη μέρα των Ολυμπιακών Αγώνων. Ας δούμε πως χειρίστηκε το θέμα αυτό μια άλλη χώρα που διεξήγαγε Ολυμπιακούς Αγώνες αμέσως πριν από εμάς

Σίδνεϊ της Αυστραλίας – Ολυμπιακοί Αγώνες 2000. Το Chartered Institute of Marketing (C.I.M.) της Αγγλίας αποτελεί τον πιστοποιημένο οργανισμό της χώρας αυτής για τους επαγγελματίες του Μάρκετινγκ. Εδώ και πολλές δεκαετίες ο συγκεκριμένος οργανισμός διαθέτει σχολές/εξεταστικά κέντρα σε πολλές χώρες της υφηλίου στις οποίες εκπαιδεύονται χιλιάδες στελέχη επιχειρήσεων. Στην Ελλάδα διεξάγεται εδώ και πολλά χρόνια ένα μεταπτυχιακό Diploma του C.I.M. στην Αγγλική γλώσσα.

Στην δεκαετία του ’90, σαν πιστοποιημένος εκπαιδευτής του συγκεκριμένου ξένου οργανισμού, ήμουν υπεύθυνος για την διδασκαλία του μαθήματος «Analysis and Decision» που ουσιαστικά είναι η ανάλυση μιας μεγάλης μελέτης περιπτώσεως (Case Study) πάνω σε ένα θέμα, ως προετοιμασία για τις εξετάσεις. Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως όλοι οι συμμετέχοντες σε όλα τα εξεταστικά κέντρα παγκόσμιος, απαντούν στα ίδια θέματα, στην Αγγλική γλώσσα, την ίδια μέρα.

Για την εξεταστική περίοδο του Δεκεμβρίου 1994, η μελέτη περιπτώσεως που έφτασε στα Αγγλικά από το C.I.M., ένα μήνα πριν από της εξετάσεις, είχε τίτλο «Australian Tourist Commission» (Αυστραλιανή Επιτροπή Τουρισμού). Χιλιάδες συμμετέχοντες σε όλα τα εξεταστικά κέντρα του C.I.M. ανά την υφήλιο, απάντησαν σε συγκεκριμένες – ίδιες – ερωτήσεις σχετικά με την μεταολυμπιακή αξιοποίηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων που θα κατασκευάζονταν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίδνεϊ έξι (6) ολόκληρα χρόνια πριν από την διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αυστραλία.

Η ιστορία εξελίχθηκε, απλά, ως εξής: Ο Αυστραλιανός Οργανισμός Τουρισμού, που ήταν υπεύθυνος για την διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του Σίδνεϊ, έδωσε στοιχεία πάνω στον προγραμματισμό και την προετοιμασία των Ολυμπιακών Αγώνων και συνεργάστηκε με το C.I.M. της Αγγλίας, προσφέροντας μια αμοιβή/χορηγία. Οι εκπαιδευτές/εξεταστές του C.I.M., οι περισσότεροι των οποίων είναι ακαδημαϊκοί σε Βρετανικά πανεπιστήμια και οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό της δομής και της ύλης του συγκεκριμένου μεταπτυχιακού προγράμματος, επεξεργάστηκαν τα στοιχεία την Αυστραλιανής Επιτροπής Τουρισμού και κατασκεύασαν μια μελέτη περιπτώσεως αποτελούμενη από 50 περίπου δακτυλογραφημένες σελίδες, την οποία οι συμμετέχοντες στις εξετάσεις έπρεπε να μελετήσουν επί ένα μήνα και να προετοιμάσουν όσο το δυνατόν περισσότερες τεχνικές αναλύσεις, ώστε να είναι κατά το δυνατόν έτοιμοι να απαντήσουν επιτυχώς στις ερωτήσεις των εξετάσεων.

Σημειωτέων πως το ζητούμενο ήταν να σχεδιαστεί, από τους απανταχού της γης χιλιάδες συμμετέχοντες φοιτητές, ένα δεκάχρονο Στρατηγικό Σχέδιο Μάρκετινγκ (Strategic Marketing Plan) από το 1994 μέχρι το 2004, συμπεριλαμβανομένων των Ολυμπιακών Αγώνων του Σίδνεϊ το 2000,και με έμφαση όχι μόνο στην αξιοποίηση και κατά το δυνατόν αποτελεσματικότερη εκμετάλλευση των Ολυμπιακών Αγώνων το 2000, αλλά και σε προτάσεις για δραστηριότητες Μάρκετινγκ μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ο στόχος της Αυστραλιανής Επιτροπής Τουρισμού ήταν να κρατηθεί σε υψηλά επίπεδα η επισκεψιμότητα της Αυστραλίας και μετά τους Ολυμπιακούς του Σίδνεϊ του 2000. Μέσα στις προτάσεις που θα γινόντουσαν από τους συμμετέχοντες στις εξετάσεις του 1994, έπρεπε να περιλαμβάνονται και αυτές που αφορούσαν την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων μετά το 2000.

Νομίζω πως είναι εύλογο πόσο άκοπα η Αυστραλιανή Επιτροπή Τουρισμού “μάζεψε” χιλιάδες προτάσεις από επαγγελματίες μάνατζερς δεκάδων χωρών του κόσμου, σχετικά με το βέλτιστο Διεθνές Σχέδιο Μάρκετινγκ (International Marketing Plan) το οποίο θα έπρεπε να ακολουθήσει η Αυστραλία, περιλαμβανομένης της αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των Ολυμπιακών του Σίδνεϊ του 2000 και, μέχρι το 2004, δηλαδή τέσσερα χρόνια αργότερα μετά το «σβήσιμο των προβολέων» των Ολυμπιακών Αγώνων.

Αυτά στην Αυστραλία. Όσο για την χώρα μας, δέκα ολόκληρα χρόνια μετά την διεξαγωγή των Ολυμπιακών της Αθήνας το 2004, ακόμα “ψάχνεται” σχετικά με την μη αξιοποίηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων, ενώ η πρόεδρός της «Αθήνα 2004» κ. Γιάννα Αγγελοπούλου ανέθεσε στο Ι.Ο.Β.Ε. (Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) την μελέτη και έρευνα για το πραγματικό κόστος των Ολυμπιακών του 2004.

Τα συμπεράσματα δικά σας.

* Ο Πλάτων Θωμάς είναι σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα μάρκετινγκ, πιστοποιημένος εκπαιδευτής και συγγραφέας