Η επένδυση των Κινέζων στο λιμάνι του Πειραιά είναι, αν όχι η σημαντικότερη, σίγουρα από τις σημαντικότερες που έγιναν στη χώρα την περίοδο της κρίσης. Και όχι για το ύψος της αλλά για τις προοπτικές που δημιουργεί και τον αναπτυξιακό χαρακτήρα της. Με την έλευση της Cosco η χώρα γίνεται πύλη εισόδου των ασιατικών εξαγωγών στην Ευρώπη, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να προσελκύσει και άλλες επενδύσεις, όπως έχει ήδη καταφέρει.
Μεγάλες πολυεθνικές, όπως οι Hewlett Packard, ZTE Corporation, Huawei και Sony, έχουν ήδη επιλέξει τον Πειραιά, ενώ άλλες όπως η Cisco το εξετάζουν. Επιπλέον η επικείμενη έναρξη της λειτουργίας της μεγάλης συμμαχίας στις θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ που είναι γνωστή ως δίκτυο P3 και συγκροτείται από τις Maersk, MSC και CMA CGM έχει προεπιλέξει τον Πειραιά ως ένα από τα λιμάνια που θα πραγματοποιεί κυκλικά δρομολόγια από την Ασία στην Ευρώπη.
Για να αξιοποιηθούν όμως όλες αυτές οι ευκαιρίες που είναι κρίσιμες για την ανάκαμψη της οικονομίας και τη μείωση της ανεργίας θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές. Και ειδικότερα το τρένο με το οποίο τα εμπορεύματα θα διοχετευθούν στις ευρωπαϊκές αγορές. Πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η όλη διαδικασία όμως καθυστερεί. Οχι γιατί δεν υπάρχει ενδιαφέρον. Αντίθετα, οι επενδυτές έχουν εκδηλώσει εμπράκτως το ενδιαφέρον τους συμμετέχοντας στον διαγωνισμό. Η διαδικασία έχει κολλήσει γιατί το Δημόσιο δεν μπορεί να εξασφαλίσει μια αξιόπιστη υποδομή επάνω στην οποία θα κυλήσουν τα τρένα. Διότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί και να αποκατασταθεί η ηλεκτροδότηση της γραμμής Αθηνών – Θεσ/νίκης, η οποία σήμερα σε τμήματα είναι κατεστραμμένη από κλοπές καλωδίων, να καθοριστεί ποιος και με ποιους όρους θα αναλάβει τη συντήρηση των γραμμών και του υλικού (πού βρίσκονται άραγε και σε τι κατάσταση τα 2.000 βαγόνια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;) και μια σειρά θεμάτων που έχουν να κάνουν με τις σχέσεις του επενδυτή με το Δημόσιο.
Για να γίνουν όλα αυτά χρειάζεται να καταρτιστούν ορισμένες συμβάσεις, όπως μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την υποδομή, μεταξύ ΓΑΙΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη χρήση των κτιρίων, μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Δημοσίου για την επιδότηση των επιβατικών δρομολογίων κτλ. Αλλες από αυτές καθυστερούν και άλλες πηγαινοέρχονται στα γραφεία διαφόρων νομικών, διοικητικών και ελεγκτικών αρχών του Δημοσίου.
Την ώρα που η χώρα διψάει για επενδύσεις και ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς για να κρατήσει ζεστό το κινεζικό ενδιαφέρον τρέχει στη Ρόδο να υποδεχθεί τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ στη στάση του καθ’ οδόν προς Βραζιλία, οι υπουργοί του και το επιτελείο του αδυνατούν να κινητοποιήσουν τον βαθύ δημόσιο τομέα, ο οποίος κρατά σε ομηρεία το μέλλον της χώρας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ