Το ξέρουμε. Η πλειονότητα του κοινού που καταναλώνει πολιτιστικά προϊόντα, ταινίες, θεατρικές παραστάσεις, βιβλία είναι γυναίκες. Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν έχουμε μετρήσεις και στατιστικές καταναλωτικών συμπεριφορών στον χώρο του πολιτισμού –και είναι κρίμα, γιατί βαδίζουμε στα τυφλά και διαισθητικά. Εχουμε όμως μετρήσεις για άλλες χώρες και με τη μέθοδο της αναγωγής μπορούμε να φτιάξουμε το περίγραμμα της δικής μας εικόνας. Μια έρευνα που έγινε στη Γαλλία (Ipsos – Livres Hebdo) και που τα ευρήματά της ανακοινώθηκαν στις 14 Μαρτίου με την ευκαιρία της 34ης έκθεσης βιβλίου του Παρισιού (Salon du Livre) έδειξε ότι ο τύπος αναγνώστη είναι γένους θηλυκού: τύπος-αναγνώστρια. Αυτή η γυναίκα είναι 46 ετών, κατοικεί κυρίως στο Παρίσι, είναι απόφοιτος πανεπιστημίου και δεν έχει παιδιά μικρής ηλικίας. Διαβάζει 15 βιβλία τον χρόνο, ένα λιγότερο σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα που είχε γίνει πριν από δύο χρόνια. Παρά την πτώση στις πωλήσεις κατά 4% στη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών, οι Γάλλοι διαβάζουν. Το παρήγορο είναι, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, ότι το 80% των νέων ηλικίας 15 έως 24 ετών έχει διαβάσει ένα βιβλίο στους 12 τελευταίους μήνες. Μετά την έξοδο με φίλους, η ανάγνωση είναι η δεύτερη δημοφιλέστερη δραστηριότητα, πριν από τη μουσική και την τηλεόραση. Οι μισοί από τους αναγνώστες δηλώνουν ότι κάθε μέρα ρίχνουν μια ματιά σ’ ένα βιβλίο, κυρίως αστυνομικό ή κατασκοπείας, είδη των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν στη Γαλλία κατά την τελευταία χρονιά.
Το σημαντικό εύρημα είναι όμως ο δείκτης εμπιστοσύνης στο βιβλίο. Σύμφωνα με μια άλλη έρευνα (Ipsos – Syndicat National de l’Edition) μια πληροφορία που στηρίζεται σε βιβλίο είναι έξι (6) φορές πιο αξιόπιστη από την πληροφορία που βρίσκεται στο Διαδίκτυο. Και ακόμη ότι το 84% των αναγνωστών δεν μπορεί να φανταστεί έναν κόσμο χωρίς βιβλία. Ολα αυτά δεν είναι γαλλική εξαίρεση. Στις ΗΠΑ, στην εποχή του iPhone, τα βιβλία κατέχουν κεντρική θέση στην πνευματική ζωή, ίσως και στη δημοκρατία (βλέπε το άρθρο μας «Αμαζονία», στις 16.2.2014).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ