Λένε για τον Καρέλια, τον καπνοβιομήχανο, ότι είναι καλός άνθρωπος επειδή μοιράζει αφειδώς τα μπόνους στους υπαλλήλους του. Στην πραγματικότητα αυτή η γενναιοδωρία είναι περισσότερο ένδειξη ευφυΐας παρά καλοσύνης. Είναι κίνητρο για περισσότερη δουλειά και συνέπεια.
Η είδηση άρχισε να διακινείται την παραμονή της Πρωτοχρονιάς οπότε ήταν αυτονόητη η σύγκριση με τον Αγιο Βασίλη. Ο Ανδρέας Καρέλιας μοίρασε δώρα αξίας 2,5 εκατομμυρίων, σε ζεστό χρήμα αλλά και υπολογιστές για τα παιδιά των εργαζομένων που σπουδάζουν.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ανδρέας Καρέλιας έδωσε ορισμένες εξηγήσεις για τη χειρονομία του σε τηλεοπτική εκπομπή: «Το 2013 αναµενόταν να είναι µία δύσκολη χρονιά. Παρόλα αυτά η εταιρεία µας για µία ακόµη φορά κατάφερε να ξεπεράσει τον εαυτό της.Mε την άριστη συνεργασία διοίκησης και εργαζοµένων πετύχαµε τους περισσότερους από τους στόχους µας και δείξαµε ότι δίκαια κατέχουµε τη θέση που έχουµε».
Η ιστορική καπνοβιομηχανία έχει αυξήσει τον κύκλο εργασιών της εν μέσω κρίσης: κάνει εξαγωγές, έχει παρουσία σε περισσότερες από 65 χώρες στον κόσμο και κατέχει το 0,32% της παγκόσμιας κατανάλωσης.Απασχολεί 460 εργαζόμενους και ο όγκος της παραγωγής τσιγάρων για το 2013 έφτασε τα 16,8 δισ.. Σε αυτό συνέβαλε η πολιτική της επιχείρησης, να μοιράζει μέρος των κερδών σε αυτούς που δημιουργούν τα κέρδη.
Αυτό που θα έπρεπε να υπογραμμιστεί είναι ότι η εν λόγω καπνοβιομηχανία έχει επενδύσει επί μακρόν στις καλές σχέσεις με τους εργαζόμενους. Δεν ξύπνησε μια μέρα ο εργοδότης κι άρχισε να μοιράζει χαρτονομίσματα. Τα καλά αποτελέσματα προέκυψαν από συστηματική ενθάρρυνση των υπαλλήλων να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους. Ακόμη κι αυτό όμως γίνεται αντικείμενο αρνητικής κριτικής όπου η αριστερίλα επιβάλλεται στο αριστερό πνεύμα. Ειπώθηκε ότι ο Καρέλιας υποχρεώνει τους υπαλλήλους να δουλεύουν τις αργίες, να δουλεύουν άρρωστοι και διάφορα άλλα τέτοια. Εντούτοις το μήνυμα είναι σαφές: όποιος δεν κάνει κοπάνες, στο τέλος του χρόνου θα ωφεληθεί με 800ευρώ.
Δεν χρειάζεται να κάνει κανείς σεμινάρια για να αντιληφθεί ότι ο Καρέλιας ακολουθεί τις συμβουλές όλων των διάσημων μεντόρων της διοίκησης επιχειρήσεων. Σε όλα τα σχετικά έντυπα, αμερικανικά στην πλειονότητα, η οδηγία είναι σαφής: αν ο εργαζόμενος νιώσει οικειότητα, αν αναγνωριστεί ο κόπος, αν λάβει μερίδιο από την κερδοφορία, θα αποδώσει καλύτερα. Ο Καρέλιας τα κατάφερε και το δείχνει η αύξηση της παραγωγής, η διείσδυση στις ξένες αγορές. Αν λοιπόν πρέπει να τον χαρακτηρίσουμε με μια λέξη, αυτή δεν έχει να κάνει με την καρδιά του αλλά με το μυαλό.