από metereologos.gr
Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017
 
 

Περί λαθρεμπορίου καυσίμων και φοροαποφυγής

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Υπάρχει μια λεπτή διαφορά – που δίνει όμως θεαματικά διαφορετικά αποτελέσματα σ’ ότι αφορά στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού– ανάμεσα στο λαθρεμπόριο των καυσίμων και την φοροαποφυγή στα καύσιμα, στην περίπτωση του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης!.

Αναλυτικότερα, όταν ένα βυτιοφόρο με προορισμό τη Βουλγαρία ξεφορτώνει τα καύσιμα που μεταφέρει (και για τα οποία δεν έχει πληρώσει τους προβλεπόμενους φόρους στην Ελλάδα λόγω εξαγωγής) σε ένα πρατήριο υγρών καυσίμων στη Λάρισα, τότε έχουμε λαθρεμπόριο γιατί τα καύσιμα αυτά διακινούνται πλέον στη χώρα μας χωρίς να πληρωθούν οι προβλεπόμενοι φόροι.

Ας έρθουμε τώρα στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης και ας υποθέσουμε ότι το πετρέλαιο θέρμανσης είναι φθηνότερο του πετρελαίου κίνησης και  υπάρχει επίσης διαφορετικός ειδικός φόρος (π.χ. 41,2 λεπτά / λίτρο για το κίνησης και 6 λεπτά / λίτρο γι το θέρμανσης, όπως δηλ. ήταν παλιότερα).

Αν ένας αγρότης γεμίσει το ρεζερβουάρ του τρακτέρ του με πετρέλαιο θέρμανσης (αντί κίνησης), που το αγόρασε από ένα πρατήριο υγρών καυσίμων και όλοι έχουν τα σχετικά παραστατικά στα χέρια τους (πρατηριούχος και καταναλωτής), τότε ο αγρότης πληρώνει λιγότερους φόρους απ’ ότι θα πλήρωνε αν χρησιμοποιούσε πετρέλαιο κίνησης. Εδώ δεν έχουμε λαθρεμπόριο, αλλά ένα απλό φαινόμενο φοροαποφυγής.

Οπότε η εξίσωση του ειδικού φόρου του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης (στα 33 λεπτά / λίτρο) περιόρισε απλά την φοροαποφυγή και όχι το λαθρεμπόριο.

Εφόσον αυτή η εξίσωση του φόρου με την ταυτόχρονη αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης από τα 0,90 λεπτά το λίτρο στα 1,25 ευρώ περίπου και τη μείωση της τιμής του πετρελαίου κίνησης από τα 1,50 στα 1,32 ευρώ περίπου, περιόρισε τα ετήσια έσοδα του κράτους κατά 800 εκατ. περίπου ευρώ, τότε τι έπρεπε να γίνει  – ακόμη και να δε νοιάζεται ο όποιος Υπουργός για τους πολίτες αυτής της χώρας–  για να καλυφθεί η απώλεια εσόδων;

Ένας δευτεροετής φοιτητής ενός Τμήματος Οικονομικών Επιστημών των παν/μίων της χώρας θα μπορούσε να δώσει τουλάχιστον δυο λύσεις: Η μειώνει το Υπουργείο τον ειδικό φόρο ή μειώνει τη τιμή του πετρελαίου θέρμανσης. Υπάρχει και μια τρίτη λύση, εκτός κάθε συζήτησης βέβαια, αλλά θα μπορούσε να βοηθήσει, εκτός των άλλων, και τον ανταγωνισμό. Ειδικότερα, εξισώνεται η τιμή του πετρελαίου κίνησης (1,32 ευρώ/λίτρο) με εκείνο της θέρμανσης (1,25 ευρώ/λίτρο), με μείωση της τιμής του πρώτου. Ήδη οι διαφορές της τιμής των δυο τύπων πετρελαίου είναι πολύ μικρότερες σήμερα απ’ ότι παλαιότερα.

Με την εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής βλέπει ακολούθως το Υπουργείο τις αποδόσεις της στα έσοδα του κράτους (ενώ έπρεπε να τις είχε προϋπολογίσει γιατί υπάρχουν τα σχετικά εργαλεία) και κατόπιν κάνει τις όποιες νέες προσαρμογές.

Η «Διοίκηση είναι Τέχνη» έλεγε ο Σωκράτης!

*Ο Δημήτρης Μάρδας είναι 
καθηγητής Τμήματος Οικονομικών Επιστημών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης



Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (10)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Προοπτικες θελουμε | 01/01/2014 13:14
    Στη χωρα που ζω και κατηγορειται πολυ, οι αγροτες εχουν μετατρεψει τις σκεπες σε ενεργειακες ζωνες. Οι συσκευες στην αγροικια χρησιμοποιουν ηλεκτρικη ενεργεια προερχομενη απο τον ηλιο, τον ανεμο κλπ. Η επενδυση εγινε χαρην της επιδοτησης στα γεωργικα προιοντα, ακριβως οπως και στην Ελλαδα. Αλλα εδω η επιδοτηση πηγε στην παραγωγη, οχι στην καταναλωση... Κι απ την μυγα ξυγκι? Μπορει, αλλα γεγονος ειναι οτι εγω τρωω φτηνοτερα απο σενα και η χωρα που εχει 6 μηνες το χρονο παγο, παραγει περισσοτερο ανα στρεμμα απο την Ελλαδα που "λουζεται" στον ηλιο. Επισης οι εξαγωγες ανα στρεμμα ξεπερνουν τις εισαγωγες, ενω η Ελλαδα εισαγει ακομα τροφιμα απο δω. Αρα οι προυποθεσεις υπαρχουν, τωρα πραξεις...
    Γιωργος
    απάντηση70
     
     
    Επιχειρηματα αναντιστοιχα καθηγητικου επιπεδου | 01/01/2014 12:42
    Στο παραδειγμα σας χρησιμοποιειτε δεδομενα ιδιαιτερα στενης οικονομικης σκεψης. Απο την θεωρια ξερουμε οτι αν ενα αγαθο πωλειται σε δυο τιμες, το πιθανοτερο ειναι οτι θα γινει καταχρηση. Αντι να επιμενετε σε δυο τιμες, ειναι προτιμοτερο να δειτε το προβλημα ενεργειας συνολικα. Πχ εναλλακτικες πηγες ενεργειας οπως γεωθερμια, νεες τεχνολογιες κλπ που αποφερουν πολυ περισσοτερη ενεργειακη αποδοση και μακροχρονια βοηθουν σε απεξαρτηση απο εισαγωγες. Αν ο ιδιος αγροτης ειχε ηλεκτρικο φορτιστη απο φωτοβολταικο στο χωραφι, θα μπορουσε να κινησει το ηλεκτρικο τρακτερ του χωρις κοστος. Και η παραγωγη ηλεκτρικων τρακτερ θα ανθιζε και τα προιοντα του αγροτη θα ηταν φτηνοτερα
    Γιωργος
    απάντηση50
     
     
    Δηθεν ναχουμε να λεμε | 31/12/2013 17:03
    Οι λιγαριασμοι αυτοι κ Καθηγητα ειναι του μπακαλογα του,και δεν αναδεικνυουν το προβλημα του λαθρεμπο ριου των καυσιμων πουθενα,παρα μονο πως θα κινη σει το ΚΑΓΙΕΝ ο φτωχος αγροτης.Το κρατος δεν μπο ρει ή δεν θελει να ξεπατωσει το λαθρεμποριο πετρελ αιου.Σας θυμιζω την υποθεση ''ΑΣΠΡΟΝΗΣΙ''.....!!!!Το ιδιο γινεται και με τα τσιγαρα.Αρα τα συνορα ειναι σου ρωτηρια,μπαστε σκυλοι κ.τ.λ.π Οι τελωνες τι κανουν μονο τα πιανουν ασυστολα,ολοι τους εχουν μεγαλες περιουσιες απο το πουθενα,Η διαφθορα ειναι πλεον τροπος ζωης,Αντε καλη χρονια Καρακοκοϊδα.
    giannis
    απάντηση140
     
     
     
    συνέχεια.. | 31/12/2013 10:49
    - Αυξηση των τελών κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων αγροτικών αυτοκινητων κατά Ζ% - Κατάργηση της επιδότησης πετρελαίου των αγροτών - Εισαγωγή τέλους Α ευρω στις μεταβιβάσεις πετρελαιοκινήτων αυτοκινήτων Αυτά. Γενικά το άρθρο σας με κανει να θεωρώ σοφη την ρήση του Otto Von Bismark ο οποίος είπε Drei Professoren - Vaterland verloren
    Απ.Αποστολιδης
    απάντηση93
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    συνέχεια.... | 31/12/2013 10:43
    Επειδή λοιπόν το σύνολο των αναμενομένων εσόδων από την φορολόγηση των καυσίμων είναι ανελαστικό (λόγω συμβατικών υποχρεωσεων της χώρας) και κάθε μείωση του απαιτεί αύξηση κάποιου άλλου εσοδου θα περίμενα μία πρόταση απο εσάς όπως για παράδειγμα - Εξίσωση φόρου πετρελαιων έτσι ώστε η τιμη να μην υπερβαίνει το 1 ευρώ ανα λίτρο - Αυξηση του τέλους ταξινομησης πετρελαιοκινητων αυτοκινήτων κατα Χ% - Αυξηση των τελών κυκλοφορίας πετρελαιοκινητων ΙΧ κατά Ψ%
    Απ.Αποστολίδης
    απάντηση84
     
     
    Κε Μαρδά | 31/12/2013 10:34
    Περίμενα κάτι περισσότερο απο εσάς και όχι τα συνήθη φληναφήματα περί των κακών λαθρεμπόρων και των καημένων των αγροτών. Πρέπει να καταλαβετε ότι οι περίπτωσεις του βυτίου που ξεφορτώνει το πετρέλαιο προς εξαγωγή έχουν πλέον μειωθεί και θα εκμηδενιστεί με τα συστήματα εισροών-εκροών για τα οποία θα πρέπει να φωνάζετε να επιταχυνθεί η εγκατασταση τους (την οποίαν ειρήσθω εν παρόδω ουδόλως επιθυμεί η "συμπαθής" επαγγελματική ταξις των πρατηριουχων διότι κόβονται οι ευκαιρίες) αντί να αναμασάτε τις συνήθεις αιτιάσεις περι δευτεροετών φοιτητών σας (για τους οποίους μετο επίπεδο σπουδών αμφιβαλλω αν γνωρίζουν τι είναι χρέωσις και τι πιστωσις ) συνεχίζεται...
    Απόστολος Αποστολίδης
    απάντηση161
     
     
    ΜΟΥ ΘΥΜΙΖΕΙ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ | 31/12/2013 09:15
    Η επιβολή του μεγάλου φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης μου θυμίζει τις ομαδικές εκτελέσεις αθώων ανθρώπων ολόκληρων χωριών , από τους Γερμανούς, επειδή δεν μπορούσαν να πιάσουν δυο - τρεις σαμποτέρ. Η Κυβέρνηση για να πατάξει - δήθεν- το λαθρεμπόριο καυσίμων, εκτελεί όλους τους Έλληνες οικονομικά. Η πάταξη του λαθρεμπορίου είναι εύκολη υπόθεση, αρκεί να ορισθούν εξοντωτικές ποινές σε όσους διανοηθούν να το κάνουν ή να το διευκολύνουν. Ο Μάο Τσε Τουνγκ έλεγε ότι σκοτώνοντας έναν, τρομοκρατείς ένα εκατομμύριο. Είναι πολύ εύκολο να τρομοκρατηθούν όλοι οι λαθρέμποροι, όσο υψηλά και αν βρίσκονται , όσο και αν φίλοι είναι της εκάστοτε εξουσίας. Αυτό ακριβώς λέγεται εκσυγχρονισμός.
    ΜΑΚΗΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ
    απάντηση253
     
     
    ΟΙ ΜΕΣΟΙ ΟΡΟΙ ΤΗΣ Ε.Ε.΄. | 31/12/2013 08:27
    Στη Γερμανία οι τιμές των καυσίμων ειναι κατά τι φθηνότερες απο εμάς ,αν και τα εισοδήματα ειναι διπλάσια και....Δεν εχουν και διόδια.Εμείς συγκρινόμαστε μόνο με την Τουρκία.Πανάκριβα καύσιμα, συνδυαζόμενα με χαμηλά εισοδήματα.Απορώ δε πώς εξάγουν και τους μέσους όρους για την κατάταξη των χωρών.Στην Κύπρο,παρά τη δοκιμασία ,την τρόικα και τα μνημόνια, η αμόλυβδη 95 τιμάται από 1,307-1,309 ευρώ και το πετρέλαιο θέρμανσης 0,999 ευρώ Τα εισοδήματα εκεί ,παρά τις μεγάλες περικοπές,ειναι ακόμη λιγο μεγαλύτερα απο δώ.Σχετικά ικανοποιητικά.Οι τιμές πρέπει να συσχετίζονται με τα εισοδήματα ανά χώρα και οι μέσοι οροι που εξάγονται να συναρτώνται με αυτά.Αλλως,η εικόνα ειναι ελλιπής.Καλή Χρονιά΄.
    γηγενής θεσσαλονικεύς
    απάντηση252