από metereologos.gr
Σάββατο 21 Ιουλίου 2018
 
 

Ελευθερία λόγου και ιστορική μνήμη

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο του στο ΒΗΜΑ στις 19 Μαΐου, με τίτλο «Μισαλλοδοξία και ελευθερία του λόγου» ο Σταύρος Τσακυράκης διερωτάται «Σε ποια βάση άραγε μπορεί μια φιλελεύθερη κοινωνία να απαγορεύσει τον μισαλλόδοξο λόγο, χωρίς να αντιφάσκει με την θεμελιώδη σημασία που αποδίδει στην ελευθερία της έκφρασης;».

Καταλήγει ότι δεν υπάρχει τέτοια βάση, συμμεριζόμενος έτσι αντίστοιχους προβληματισμούς που αναπτυχθήκαν όταν στην Γαλλία και άλλού προέκυψε το θέμα της άρνησης του Ολοκαυτώματος και γενικότερα η αντιμετώπιση της ακροδεξιάς. Το θέμα είναι αναμφίβολα σύνθετο και από την φύση του δύσκολο. Δεν είναι τυχαίο ότι το ΚΚΕ που δεν έχει τις φιλελεύθερες ανησυχίες του Τσακυράκη, για λόγους μελλοντικής αυτοπροστασίας του, πρακτικά καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα με αυτόν. Έχοντας επίγνωση της δυσκολίας που συνεπάγεται η προσπάθεια να βάλεις όριο με βάση τον νόμο (η ελευθερία χωρίς όρια σε απαλλάσσει από αυτήν την υποχρέωση) παρά ταύτα πιστεύω ότι υπάρχει όριο που το προσδιορίζει ο συνδυασμός ιστορικής γνώσης και άμεσης, σχεδόν αυτόματης, σύνδεσης της έκφρασης με την δράση. Γιατί ο συνδυασμός ναζισμού, παντός τύπου ρατσισμού και ξενοφοβίας, έχει ιστορικά καταγραφεί και καθημερινά καταγράφεται ως το απόλυτο κακό, χωρίς αστερίσκους και ερωτηματικά. Δεν είναι το μόνο κακό, είναι όμως το απόλυτο κακό, που δεν αποδέχεται καμία διαφορετικότητα και κάνει τον διαφορετικό σαπούνι ενώ εφαρμόζει αμέσως στον δρόμο τα πιστεύω του.

Δηλαδή η δολοφονική έκφραση μετατρέπεται αυτόχρημα και συνήθως οργανωμένα σε δολοφονία. Δεν διαλέγονται, χρησιμοποιούν το κοινοβούλιο όπως τους έμαθε ο Γκαίμπελς (ερχόμαστε σαν λύκοι να πέσουμε στα πρόβατα) και αυτή είναι μια από τις διαφορές τους με την λαϊκή η άκρα Δεξιά. Ενώ λοιπόν έχει δίκιο ο Σταύρος όταν προτάσσει τον αντίλογο ως μέσο αντιμετώπισης, έχει κατά την γνώμη μου λάθος όταν τον απολυτοποιεί «ως τον μόνο ορθό και αποτελεσματικό τρόπο».

Η εμπειρία από την μεταπολεμική Γερμανία έδειξε ότι και η συνταγματική απαγόρευση λειτούργησε (και στην Βαϊμάρη κατά πάσα πιθανότητα θα λειτουργούσαν οι απαγορευτικοί νόμοι, αν έπαιρναν τους ναζί από την αρχή στα σοβαρά. Τώρα όμως ξέρουμε).

Στην Ομοσπονδιακή Γερμανία, τα ναζιστικά μορφώματα μετονομάστηκαν επανειλημμένως, αλλά η ασφυκτική πίεση από μέρους του κράτους απέδωσε και κυρίως απονομιμοποίησε τις πρακτικές τους. Η παράλληλη απαγόρευση του KPD (Κομμουνιστικού Κόμματος) για ιστορικούς λόγους (βλ. Ανατολική Γερμανία), δεν επηρέασε σημαντικά την Αριστερά η οποία μετά την ενοποίηση δρα, αναπτύσσεται και συμμετέχει στην δημόσια ζωή ως die Linke. Αυτά για τους φόβους του ΚΚΕ, το οποίο δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι ουδείς σήμερα το παίρνει στα σοβαρά όταν απειλεί «το αστικό καθεστώς».

Επίσης, με βάση την εμπειρία από τις χώρες της ΕΕ, δεν νομίζω ότι δικαιολογούνται φόβοι ότι «αν περιορίσουμε την έκφραση βάσει των πραγματικών ή εικαζομένων επιπτώσεων που έχει το περιεχόμενο του μηνύματος σε κάποιους, τότε προσυπογράφουμε την πιο άγρια λογοκρισία».

Και κάποια παρατράγουδα στις νέες (πρώην σοσιαλιστικές χώρες, πχ Ουγγαρία, Εσθονία) αντιμετωπίστηκαν από την δύναμη της Δημοκρατίας. Ας έχουμε δε υπόψη μας ότι όταν αναφερόμαστε στους νεοναζιστές μιλάμε για πολύ πραγματικές επιπτώσεις και όχι εικαζόμενες. Πρόκειται για άμυνα της Δημοκρατίας η οποία μπορεί να αλλάζει μορφή ανάλογα με το μέγεθος και την αμεσότητα της απειλής.

Ο νόμος, και συνακόλουθα η όποια ποινή, δεν υπάρχουν αναλλοίωτοι στον χρόνο και ανεπηρέαστοι από τις ιστορικές εξελίξεις Δεν πρέπει βέβαια να εξυπηρετούν εφήμερες σκοπιμότητες αλλά δεν είναι και αναίσθητοι μπροστά σε προκλήσεις ιστορικού διαμετρήματος. Αν δούμε με σημερινά κριτήρια την καταδίκη και εκτέλεση την 6η Φεβρουαρίου 1945 του Γάλλου συγγραφέα, εθνικοσοσιαλιστή και συνεργάτη των Γερμανών Ρομπέρ Μπραζιγιάκ, θα θεωρήσουμε την ποινή υπερβολική. Τότε οι νωπές μνήμες των εκτελεσμένων αντιστασιακών και των εγκλημάτων κατακτητών και συνεργατών τους επέβαλαν στον Ντε Γκωλ να απορρίψει την αίτηση χάριτος. Ο συνδυασμός ναζισμού, ρατσισμού και ξενοφοβίας δεν αποτελεί μια μικρή πρόκληση και η ιστορική εμπειρία λέει ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί με όλα τα νόμιμα μέσα από την αρχή. Η συζήτηση για τις άλλες οικονομικές και κοινωνικές πολιτικές που θα περιορίσουν το φαινόμενο, είναι νόμιμη, αναγκαία αλλά παράλληλη μα την αδιάλλακτη στάση που πρέπει να έχει η πολιτεία απέναντι στο φαινόμενο. Και η αδιαλλαξία αποτυπώνεται και στο νομοθετικό έργο.

Ξέρω τις ποικίλες ενστάσεις αλλά δεν τις συμμερίζομαι. Μα είναι μόνο ο ναζισμός; Και τα γκουλάγκ του Στάλιν; Και ο Πολ Ποτ; Και τα εγκλήματα του καπιταλισμού; Και η αποικιοκρατία που την υπηρέτησαν δυτικές δημοκρατίες; Και η υποκρισία της εκκλησίας, με την Ιερά Εξέταση, την νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου και την απόφαση ότι οι δούλοι δεν έχουν ψυχή ώστε να νομιμοποιείται το δουλεμπόριο;

Επιμένω και για αυτό χρησιμοποίησα την έκφραση απόλυτο κακό, μόνο ο ναζισμός - φασισμός...

Όλα τα άλλα σχετικοποιήθηκαν η και ανατράπηκαν εκ των έσω, αυλακώθηκαν από αιρέσεις, ερμηνείες που η ουμανιστική προσέγγιση αμφισβήτησε τον ολοκληρωτικό πυρήνα και συγκρούστηκε με τους φανατικούς και την μισαλλοδοξία τους. Μετά τον Στάλιν (με τον οποίον ας μην ξεχνάμε ότι συμπαρατάχθηκαν ο Ρούσβελτ και ο Τσώρτσιλ απέναντι στο απόλυτο κακό) υπήρξε ο Μπερλίγκουερ, ο Χο Τσι Μινχ, ο Γκορμπατσώφ.

Ο καπιταλισμός εν μέρει εξανθρωπίστηκε, οι Δημοκρατίες παρήγαγαν εσωτερικά αντισώματα ώστε να φτάσει σε αίσιο τέλος ο αντιαποικιακός αγώνας, δίπλα στα εκκλησιαστικά Ιερατεία υπήρξαν ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, η Θεολογία της απελευθέρωσης, ο δικός μας Αναστάσιος της Αλβανίας. Και κυρίως εκατομμύρια οπαδοί που πίστεψαν σε ένα καλύτερο κόσμο, πιο ανθρώπινο και απογοητεύτηκαν αλλά βάλανε το λιθαράκι τους προς την ορθή κατεύθυνση.

Και εδώ έγκειται η κολοσσιαία διαφορά με τους ναζί και τους νεοναζιστές που επιβάλλει κατά την γνώμη μου και διαφορετική νομική αντιμετώπιση. Αυτοί για τίποτε δεν μετάνιωσαν και είναι έτοιμοι να κάνουν ακριβώς τα ίδια και πάλι. Δεν μπορούν αυτή την στιγμή να κάψουν ανθρώπους σε φούρνους, μαχαιρώνουν τα βράδια. Από την λατρεία του θανάτου και το viva la muerte των φρανκικών, στους φούρνους του ¨Άουσβιτς και στο «Αίμα, τιμή, Χρυσή Αυγή».

Αυτή η αιμάτινη γραμμή δεν αντιμετωπίζεται μόνο με αντίλογο. Η νομοθετική θωράκιση δεν αποτελεί υποχώρηση της φιλελεύθερης κοινωνίας. Αποτελεί απόδειξη σοβαρότητας και αποφασιστικότητας.



Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ελευθερία του λόγου και μισαλλοδοξία 
 
 
σχόλια (15)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Mono stin Ellada... | 21/05/2013 19:22
    Oi ennoies mperdeuontai toso poly...ti kako briskei kaneis ston na uparxei eleutheros logos o opoios sebete ta stoixeiwdh dikaiwmata tou allou? Giati einai eleutherias to na brizeis kai prosbaleis atoma me bash to xrwma, ethnikotita, sexoualiko prosanatolismo klp? O Anti-ratsistikos nomos prostateuei olous apo epitheseis atomwn pou den theloun na uparxei eleutheria logou...alla asudwsia logou kai praksewn...Stin Agglia pou uparxei antistixos nomos (Equality and Diversity Act) oi anthrwpoi einai poly prosektikoi gia to pws ekfrazontai gia meionotites/metanastes klp kai -theos fulaksoi- oloi zoun armonika o enas me ton allo asxeta apo xrwma/fulh etc...Prepei na ginoume kratos kapoia stigmi!
    Mperdeuoume ta portokalia me tis bourtses
    απάντηση00
     
     
     
    Να μας ζήσει το καινούργιο μας πολίτευμα | 21/05/2013 17:11
    Χρωστάμε γύρω στα 350 δις; Νομίζω ναι. Αν πληρώνουμε ένα δις το χρόνο θέλουμε 350 χρόνια για να ξεχρεώσουμε. Οι δανειστές μας, ζητούν σταθερό πολιτικό σύστημα, που δεν θα αμφισβητεί τις υποχρεώσεις της Ελλάδας απέναντί τους, για τα επόμενα, τουλάχιστον 400 χρόνια. Το πιο σταθερό σύστημα που θα τους εξασφαλίζει είναι η «κοινοβουλευτική δικτατορία». Θα μας ρουφάν το αίμα με το καλαμάκι και εμείς δεν θα μπορούμε να αντιδράσουμε. Οι παγκόσμιοι τοκογλύφοι γι αυτήν αγωνίζονται και αυτήν προσπαθούν να επιβάλουν με τα ντόπια φερέφωνά τους. Δύο κόμματα σήμερα είναι εναντίον των τοκογλύφων, το ΚΚΕ και η ΧΑ. Το ΚΚΕ δεν το υπολογίζουν, επειδή με δικιά του ευθύνη ζει στον προ περασμένο αιώνα. Άρα μένει η ΧΑ και όχι μόνο. Από δω και στο εξής κάθε κόμμα που θα στρέφεται κατά των δανειστών, θα βαφτίζεται Ναζιστικό και θα τίθεται εκτός νόμου.
    Κώστας Καλούδης
    απάντηση1212
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Ανόητες θεωρίες και απόψεις | 21/05/2013 15:54
    Στην Βαιμάρη και 10 αντιρατσιστικούς και αντιναζί νόμου να είχαν κάνει, πάλι ο Χίτλερ θα έβγαινε. Και να δεν έβγαινε αυτός θα κυριαρχούσαν οι κομμουνιστές. Διαβάστε λίγο ιστορικά δεδομένα χωρίς παρωπίδες και βαμμένα γυαλιά κ. Μπίστη και μετά να γράφετε άρθρα. Στην δε σημερινή Γερμανία η γενική συνείδηση για τα εγκλήματα των ναζί είναι τόσο ισχυρή που και χωρίς νόμους τα νεοναζιστικά κόμματα δεν πρόκειται να περάσουν ποτέ τα 5 με 10%. Η Γερμανία είναι το ποιο ακατάλληλο παράδειγμα σαν επιχείρημα.
    ellin exoterikou
    απάντηση204
     
     
    H alitheia den kribete | 21/05/2013 14:16
    H Diktaktoria einai diktaktoria, oi genoktonies einai genoktonies eite einai Nazistikes eite einai Koumounistikes. H elliniki Aristera synexizei na ypostirizei ta eglimata tou koumounismou akomi kai simera. Xazogelaei me "astia" sxetika me ta goulak anti na ntrepete gia tis idees pou yperaspizete.
    Jannis
    απάντηση216
     
     
    Προσοχή στις διατυπώσεις... | 21/05/2013 14:08
    Ακόμα και στην Γερμανία, η περίφημη "Αποναζιστικοποίηση" απαγορεύε ρητά μόνο το κόμμα του Χίτλερ -το NSDAP-, όχι "παραπλήσιες ιδεολογίες" ούτε γενικά "ανελεύθερες ιδεολογίες" ούτε "παραφυάδες αυτού". Γιατι; Διότι με πολύ γενικές/αόριστες εκφράσεις, θα μπορούσαν να απαγορευτούν σχεδόν όλες οι πολιτικές δραστηριότητες με τους κατάλληλους χειρισμούς/παρερμηνείες, και κανείς δεν θα ψήφιζε κάτι τέτοιο. Το κακό είναι βέβαια ότι αρκεί να βαπτίσεις το NSDAP αλλιώς, π.χ. NPD και ως δια μαγείας είναι και πάλι νόμιμο...ακόμη και αν απαγορεύσεις το NPD, υπάρχει το DVU κ.ω.κ. όπως και στην Ιταλία, απαγορεύεται συγκεκριμένα το παραδοσιακό φασιστικό κόμμα του Μουσσολίνι, όχι ο φασισμός γενικά ;-)
    Ο έξυπνος του χωριού
    απάντηση142
     
     
    ΤΡΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ Ο ΜΠΙΣΤΗΣ | 21/05/2013 13:58
    1) Το Ντι ΛΙνκε είναι ένα ανέκδοτο τύπου ...ΔΗΜΑΡ. Η απαγόρευση του Κομμουνιστικού Κόμματος στη Γερμανία σημαίνει ότι πολύ απλά εκεί δεν υπάρχει ΚΚ. Υπάρχουν μόνο "αριστερές" γλάστρες της ΕΕ 2) Η απαγόρευση των κομμουνιστικών κομμάτων στην Ελλάδα (ΚΚΕ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ, ΕΕΚ) που επιδιώκει θα γίνει μόνο μετά από εμφύλιο. ας μην έχει αυταπάτες. 3)αν τολμήσει να εμφανιστεί σε γειτονιά της Β Αθηνών ή της Β Πειραιώς για να τους εξηγησει πως ο "καπιταλισμός εξανθρωπιστηκε" , θα φύγει τρέχοντας. εγω τα γράφω αυτά για να τον προστατεύσω
    enas palios
    απάντηση814
     
     
     
    Το πρωτο βημα | 21/05/2013 13:44
    Αν σημερα γινει το πρωτο βημα στην καθιερωση των "εγκληματων γνωμης", τοτε μελλοντικα απο καποιον θα γινει το δευτερο βημα.Φοβαμαι το που μπορει να οδηγησει αυτος ο δρομος.Βλεπετε τον εχουμε ξαναζησει σαν χωρα και δεν ειχαμε και τα καλυτερα αποτελεσματα.
    ion
    απάντηση211
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    O NEOΣ ΝΟΜΟΣ ΘΑ ΑΦΟΡΑ ΟΛΟΥΣ ? | 21/05/2013 12:39
    Στο συνέδριο των αναρχοκομουνιστων στο Ζαγκρεμπ, το ινδαλμα του Τσιπρα, σλοβάκος 'φιλοσοφος' Ζιζεκ, ειπε οτι οποιος στην Ελλαδα δεν ψηφιζει ΣΥΡΙΖΑ θα πρεπει να τον στελνουν στα γκουλαγκ. Ο 'δημοκρατης' Τσιπρας γελασε και τον χειροκροτησε. Εαν σε μια αντιστοιχη εκδηλωση, καποιος ακροδεξιος ελεγε οτι οσοι δεν ψηφιζουν Χ.Α στην Ελλάδα θα πρέπει να τους στελνουν στους φουρνους, τι αντιδραση θα υπηρχε ? Θα ειχε ξεσηκωθει ο τόπος. Να γινει ο νομος αλλα να εφαρμοζεται σε ολους. Για να δουμε. Θα γελάσει ο κάθε πικραμένος.... Για την Χ.Α θα ειναι μια τεραστια ευκαιρια για να δειξει την υποκρισια του πολιτικου συστηματος και των media που εχουν χορηγησει ασυλια στην Αριστερα.
    ΔΗΜ. ΓΙΑΝ.
    απάντηση269
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Οι απατριδες καραδοκουν | 21/05/2013 08:46
    Μας σκοτωνουν μεσα στα σπιτια μας.Μας εχουν αφανησει απο τις πλατειες και τα παρκα.Τα παιδια μας οσα δεν τα εδιωξαν τα πολιορκουν με ναρκωτικα, κουκουλοφωρους και internet.Ερχονται λοιπον τωρα τα πληρωμενα απατριδα κατακαθια και μας λενε οτι το να δειχνεις τους ενοχους και να κατακρινεις τις πραξεις τους ειναι ρατσισμος.Ο φοβος της ΧΑ,λες και δεν ειναι και αυτο δημειουργημα δικο τους.Μαθηματα λοιπον δημοκρατειας απο τον Μπιστη.Ειναι δυνατον να πεσαμε τοσο χαμηλα;Οι Μπιστιδες θεματοφυλακες της αρετης του χωρου.Ποιος αληθεια του υπαγορευσε το κειμενο,ο Σορρος,ο Σαραγγουσης η το Παγκόσμιο Εβραϊκό Συμβούλιο;
    Σταυρος Κυψελη
    απάντηση2134
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    ΛΟΓΙΑ | 21/05/2013 08:33
    Απόλυτο κακό δεν υπάρχει πουθενά! Προφανώς ο κ. Μπίστης δεν μπορεί να απαλλαγεί από το ιδεολογικό σύνδρομό του.....
    Frixos
    απάντηση2721
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων