Με την ανεργία να έχει φτάσει πλέον στο 28% και τη χώρα να βαδίζει στην έκτη συνεχόμενη χρονιά ύφεσης, τους πολίτες εξαθλιωμένους και το πολιτικό σύστημα να περιμένει τον… πρίγκιπα και τον τοποτηρητή του Βλάση Τσάκα, να φέρει τις δόσεις για τη σωτηρία, μήπως, λέμε μήπως, ήρθε η ώρα να αφήσουμε την άκρη τους πρίγκιπες και τους σωτήρες και να ψάξουμε να βρούμε τρόπους πρακτικούς για να μπορέσει να ορθοποδήσει αυτός ο τόπος…

Ας πάρουμε το παράδειγμα ενός εθνικού προϊόντος, της φέτας. Μετά από πολύχρονη μάχη κατορθώσαμε πριν από μερικά χρόνια να κατοχυρώσουμε το προϊόν ως ΠΟΠ, με γεωγραφική ονομασία προέλευσης. Έκτοτε η παγκόσμια ζήτηση ανήλθε στους 400.000 τόνους, ενώ η χώρα παράγει περί τους 120.000 ετησίως. Το γάλα για την παρασκευή της το προμηθεύουν περί τους 85.000 αιγοπροβατοτρόφοι.

Αν με κάποια προγράμματα επέκτασης και ενίσχυσης της προβατοτροφίας (τα χρήματα θα μπορούσαν να δοθούν από το ΕΣΠΑ ακόμη κι από ένα μέρος των επιδομάτων ανεργίας), τριπλασιάζαμε τις εκμεταλλεύσεις στον τομέα της προβατοτροφίας προκειμένου να καλύψουμε την παγκόσμια ζήτηση, αυτομάτως θα είχαμε επιλύσει σε ένα μεγάλο βαθμό το πρόβλημα της ανεργίας στη χώρα, αφού η προβατοτροφία έχει πολλαπλασιαστή από 12 έως 15 για την οικονομία.

Με απλά λόγια 250.000 αιγοπροβατοτρόφοι θα μπορούσαν να δώσουν δουλειά σε 3.000.000 πολίτες. Ενώ με τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων (βιοαέριο) θα μπορούσαμε να λύσουμε το πρόβλημα της ενεργειακής εξάρτησης της χώρας π.χ. από τα υγρά καύσιμα για τη θέρμανση, επιλύοντας και το πρόβλημα της αιθαλομίχλης στα αστικά κέντρα…

Το κέρδος για την εθνική οικονομία θα ήταν συνεπώς πολλαπλάσιο, αφού θα επέφερε δεκάδες δισ. ευρώ στο εμπορικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, ενώ θα επιλυόταν άπαξ δια παντός και το πρόβλημα της απασχόλησης στη χώρα. Η δε σύνδεση του τουριστικού προϊόντος με το εθνικό προϊόν, τη φέτα, και στη συνέχεια με το ελαιόλαδο και τα λαχανικά θα μπορούσε να προσφέρει τυποποιημένη και συσκευασμένη αεροστεγώς την greek salad στις ευρωπαϊκές και τις παγκόσμιες αγορές.

Με συνέργειες αυτή η ιστορία της ελληνικής χωριάτικης σαλάτας θα μπορούσε να προσφέρει στα πλαίσια του αγροτουρισμού και επισκεψιμότητα στο εσωτερικό της χώρας όπου παρασκευάζονται αυτά τα προϊόντα και να συνδεθεί με την ελληνική ιστορία και μυθολογία που είναι το πιο εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν. Από την εποχή του Ρικάρντο και του ορισμού της γεωπροσόδου, οι κοινότητες ήταν εκείνες που προσέδιδαν την προστιθέμενη αξία και την αλληλοβοήθεια στις κοινωνίες και όχι από μόνη της η ατομική πρωτοβουλία.

Το αφήγημα λοιπόν της χώρας πάσχει στη συλλογική προσπάθεια και στο στρατηγικό σχεδιασμό. Αυτό το αφήγημα το μόνο που απαιτεί είναι απόθεμα γνώσης και ευελιξία. Αρκεί να αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι το 1999 το διανοητικό κεφάλαιο των ΗΠΑ ήταν το πιο πολύτιμο εξαγώγιμο αγαθό τους: Η χώρα εισέπραξε 37 δισ. δολάρια από τα πνευματικά δικαιώματα και άδειες ευρασιτεχνίας, όταν την ίδια στιγμή τα έσοδα από το κύριο εξαγώγιμο υλικό προϊόν της χώρας, τα αεροπλάνα, δεν ξεπέρασαν τα 29 δισ. δολάρια.

Έκτοτε βέβαια τα έσοδα από το διανοητικό κεφάλαιο των ΗΠΑ με την επέκταση της Σίλικον Βάλεϊ, πολλαπλασιάστηκαν στη χώρα. Οι Αμερικανοί βρήκαν το δικό τους αφήγημα στην υψηλή τεχνολογία. Για την Ελλάδα το αφήγημα αυτό οφείλει να στηρίζεται στον τρόπο ζωής γιατί η μεσογειακή δίαιτα είναι κουλτούρα και μεταφέρει χιλιετηρίδες ιστορίας. Από τους ομηρικούς χρόνους και την Οδύσσεια που πρωτοαναφέρεται η φέτα στην σπηλιά του Πολύφημου μέχρι τις μέρες μας, το προϊόν αυτό από μόνο του θα μπορούσε να αποτελέσει έναν ασφαλή οδικό χάρτη για την έξοδο της πατρίδας από την κρίση…

Σημειωτέον ότι η φέτα είναι κατοχυρωμένη παγκοσμίως και όσο αδυνατούμε να καλύψουμε την παγκόσμια ζήτηση, τόσο κάποιοι Βούλγαροι, κάποιοι Τούρκοι, κάποιοι Δανοί ή κάποιοι Γάλλοι θα εποφθαλμιούν για να καλύψουν το έλλειμμα στις παγκόσμιες αγορές. Ήδη στη γειτονική Τουρκία έχει ξεκινήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανάπτυξης της προβατοτροφίας με αγορά ζωικού κεφαλαίου τόσο από την Ελλάδα όσο και από τις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων με προφανή στόχο την κάλυψη της διεθνούς ζήτησης με προϊόντα «τύπου φέτας» και με συσκευασίες που έχουν ως ετικέτα ακόμη και τον Παρθενώνα!!!