από metereologos.gr
Δευτέρα 23 Ιουλίου 2018
 
 
Μασσαλάς Χρήστος Β. Καθηγητής, π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων 

Tο Υπουργείο Παιδείας σε δοκιμασία…

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Ο διάλογος για την αναμόρφωση της ανώτατης εκπαίδευσης δοκιμάστηκε με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και των Πρυτάνεων των ΑΕΙ. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό: η πρόταση του υπουργείου παιδείας έγινε νόμος του κράτους (Ν.4009/2011) του οποίου το καινοτόμο μέρος  δεν εφαρμόστηκε, με ευθύνη τόσο της πολιτείας, όσο και των πανεπιστημίων. Η ανάκληση της περιπέτειας του νόμου αυτού γεννά μελαγχολία, γιατί δίνει ανάγλυφα την εικόνα της άναρχης λειτουργίας του δημοκρατικού μας(;) πολιτεύματος. Η μόνη του συνεισφορά για τις γενιές του μέλλοντος είναι το παράδειγμα προς αποφυγή…

Βέβαια, η πατρίδα μας διαθέτει πληθώρα ανάλογων παραδειγμάτων, αλλά το συγκεκριμένο έχει  ιδιαίτερη αξία γιατί έχει για πρωταγωνιστή την πνευματική μας ηγεσία! Πέρασε ένας χρόνος με υπολειτουργία των πανεπιστημίων, με αλλαγές στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας και με τραυματισμό του κύρους των ηγεσιών και των δύο πλευρών. Η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας παρέλαβε μια δύσκολη κατάσταση σε δύσκολες για τη χώρα συνθήκες. Ο συμβιβασμός προκρίθηκε ως λύση…

Στο νέο περιβάλλον, τόσο η πολιτική ηγεσία, όσο και τα πανεπιστήμια καλούνται να πείσουν την κοινωνία ότι διδάχτηκαν από την πρόσφατη περιπέτεια και θα εργαστούν να αναδείξουν τα πανεπιστήμια ως τον αναμορφωτή της κοινωνίας μας. Μια τέτοια προοπτική απαιτεί την οργάνωση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με τρόπο που να τονώνει το ακαδημαϊκό περιβάλλον, να αποδίδει στην κοινωνία στελέχη υψηλών προδιαγραφών, να συμβάλει στην αξιοποίηση της γνώσης για τους αναπτυξιακούς στόχους της χώρας και τα πανεπιστήμια να αποτελούν χώρο αναφοράς της κοινωνίας μας.

Το «απόψε αυτοσχεδιάζουμε» κυριάρχησε και στην ανώτατη εκπαίδευση. Το σχέδιο «Αθηνά» έρχεται να εξορθολογήσει τον ακαδημαϊκό χώρο…


Όπως είναι γνωστό, η οργάνωση του ακαδημαϊκού χώρου στη χώρα μας ήταν ανύπαρκτη και  η κρίση μας  θυμίζει τις συνέπειες της ανυπαρξίας της. Η διασπορά, η έλλειψη προσωπικού και υποδομών, η αδιαφορία-απουσία του διδακτικού προσωπικού από τον ακαδημαϊκό χώρο, ο μεγάλος φοιτητικός  όγκος, η κομματικοποίηση και η αναντιστοιχία των ακαδημαϊκών μονάδων με τις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας, είναι κάποια από τα γνωστά προβλήματα.

Πρέπει να τονιστεί ότι οι κυβερνώντες τη χώρα μας δεν έδωσαν ποτέ  σημασία στην ανάπτυξη ακαδημαϊκών μονάδων που θα συνέβαλαν ή θα προετοίμαζαν τη χώρα για την ένταξή της στις «έμπειρες» κοινωνίες. Το «απόψε αυτοσχεδιάζουμε» κυριάρχησε και στην ανώτατη εκπαίδευση. Το σχέδιο «Αθηνά» έρχεται να εξορθολογήσει τον ακαδημαϊκό χώρο…Μια τέτοια προσπάθεια είναι δύσκολη και απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς, γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο η εξοικονόμηση οικονομικών πόρων, αλλά και η αναδόμηση του ακαδημαϊκού χώρου με στόχο το κύρος της κοινωνίας μας και την τόνωση της προοπτικής της χώρας.

Η πρώτη ενέργεια της πολιτικής ηγεσίας πρέπει να είναι ο καθορισμός των στόχων του σχεδίου «Αθηνά» και στη συνέχεια η μεθοδολογία προσέγγισής τους. Το πρόβλημα είναι σοβαρό και η αντιμετώπισή του απαιτεί την ανάλογη  υπευθυνότητα, η δε διάχυση ανεύθυνης πληροφόρησης από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο δεν βοηθάει στην αποτελεσματική αντιμετώπισή του. Άλλωστε, η μη αξιόπιστη οργάνωση του διαλόγου για το Ν. 4009/2011 από την τότε πολιτική ηγεσία και τα αποτελέσματά της είναι το παράδειγμα…

Το μήνυμα που αναδύεται από τα συντρίμμια της χώρας είναι αυστηρός και αποτελεσματικός ακαδημαϊκός χώρος, ένταξη των πανεπιστημίων στις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες της χώρας, σεβασμός στους νόμους της πολιτείας.  


Καθηγητής- Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
cmasalas@cc.uoi.gr    


Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (5)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Με ποιό δικαίωμα; | 05/08/2012 12:22
    Χρόνια τώρα παρακολουθούμε τον εξευτελισμό των Α.Ε.Ι. Τόσο για το επίπεδο της παρεχομένης εκπαίδευσης, όσο κυρίως για το γεγονός ότι έχουν μετατραπεί σε μαγαζιά συμφερόντων των διδασκόντων. Αφού λοιπόν γέμισε όλη η χώρα με σχολές, με απώτερο στόχο την αποκατάσταση των τέκνων των καθηγητών, παίχτηκε και η τελευταία πράξη του δράματος. Το καθηγητικό κατεστημένο επέβαλε με το "έτσι θέλω", αλλαγή του προσφάτου νόμου για τα Α.Ε.Ι. , για να δείξει στούς Έλληνες, χάριν ποίων λειτουργούν τα Α.Ε.Ι. και ποιών τα συμφέροντα υπηρετούν.
    Σκεπτόμενος
    απάντηση10
     
     
    Μένει στο απυρόβλητο.. | 04/08/2012 10:13
    ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ «ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ» ΑΡΛΟΥΜΠΕΣ-ΧΩΡΙΣ ΝΟΜΙΚΑ-ΕΘΝΙΚΑ-ΕΠΑΚΟΛΟΥΘΑ Αφού η κ.Ρεπούση, για την Εθνική προβοκάτσια και φανταστική παραποίηση της νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας, που ακόμη τη διαψεύδουν ολοσχερώς τα ίδια επιζόντα θύματα, ,δεν κλήθηκε να δώσει λόγο επιστημονικής ανακρίβειας, και Εθνικής προδοσίας, με το άλλοθι της ελευθερίας των ανεύθυνων απόψεων, και κρατά την αναντίστοιχη έδρα, προσβάλλοντας το κατα τα άλλα πανεπιστημιακό κύρος του ΑΠΘ, του οποίου οι Πρυτάνεις, επιχειρούν να κρατήσουν τα κακώς κείμενα συντεχνιακά τους συμφέροντα, που να βρουν καιρό να αντιμετωπίσουν θέματα Ιστορικής ανακρίβειας, και ευθύνες για παράσπονδους συναδέλφους. Πού είναι η ευθύνη της Ακαδημίας Αθηνών, ως θεσμικού θεματο-φύλακα, των ιερών και οσίων της Ελληνικής ιστορίας, να εγκαλέσει την κυρία αυτή, για διασπορά ιστορικών αναληθειών , που αποκαλύπτονται πό τους επιζώντες ακόμη της Μικρασιατικής τραγωδίας, εκτός από τα μίσθαρνα όργανα της Παγκοσμιοποίησης, που συνεχίζουν ως απόγονοι του Εφιάλτη!! ενάντια του Ελληνισμού. Τώρα, και με την Βουλευτική ιδιότητα, προσφέρεται και για την κατάργηση του Εκκλησιασμού των Μαθητών, για να τους απελευθε-ρώσει από την "προκατάληψη" της παράδοσης, που επιβεβαιώνει την αδιάψευτη αλήθεια των προγόνων τους, "εύροις δ'αν πόλεις ατειχί-στους, αβασιλεύτους....πόλεις ανιέρους ουχ αν εύροις" Η καταφανής επισήμανση του Αρχιεπισκόπου, άραγε θα έχει ευήκοον ους από τις αρμόδιες θεσμικές υπηρεσίες,(Ακαδημία Αθηνών, Υπουρ-γείο Εθνικής Παιδείας, Άρειο Πάγο, Υπουργείο Εξωτερικών, Υπουργείο Εθνικής Αμύνης) ώστε να τραβίξουν το αυτί της "επιστήμονος" , που επιχειρεί να γίνει αναγνωρίσιμη με ιστορικές ανακρίβειες και κοινωνικές ακρότητες. Και ακόμη δεν μας είπε, τις «ιστορικές-ερευνητικές- απόψεις της» για το ΚΥΠΡΙΑΚΟ, και το ΣΚΟΠΙΑΝΟ. Αρκετά έγινε ανεκτή η κυρία, στο όνομα της Δημοκρατίας μας , την οποία προφανώς γράφει στα παλαιά της υποδήματα. ίδωμεν !!
    Π.Ε
    απάντηση10
     
     
    Νόμος ειναι το δίκιο του πρύτανη | 04/08/2012 00:30
    Η δρόμοι στην Ελλαδα άρχισαν να κλείνουν απο τη στιγμή που ο Ανδρεας ανέτρεψε καταδικαστική απόφαση αθλητικού δικαστηρίου,για να δικαιώσει τους χούλιγκαν επαρχιακής ομάδας που ειχαν κλείσει τον δρόμο. έκτοτε καθε συντεχνία κλεινει δρόμους για να δικαιωθεί.Στην θεση των χουλιγκαν τωρα ειναι η τάξη των πρυτανεων . Δικαιώνεται ολα τα φασιστηκα κινήματα τύπου, δεν πληρώνω, νομος ειναι ο τσαμπουκάς αυτο ειναι το μήνυμα .
    φανουρης
    απάντηση20
     
     
    πτυχία παρανομίας | 03/08/2012 13:55
    Οι απόφοιτοι των ελληνικών ΑΕΙ διδάσκονται με τον καλύτερο τρόπο θεωρητικά και εφαρμοσμένα ότι εφαρμόζουν μόνο τους νόμους που τους βολεύουν. Ειδικά όταν αυτοί οι νόμοι αφορούν καρέκλες εξουσίας και χρήματος. με όποιον δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις!
    Χ.Κ.
    απάντηση133
     
     
    Καλό ταξίδι... | 03/08/2012 13:49
    Εμπνευσμένος από το εμπνευσμένο άρθρο του εμπνευσμένου πρύτανη και πνευματικού ανθρώπου της χώρας υποβάλλω την παρακάτω πρόταση: 1. Να ιδρυθεί παράρτημα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στην Ηγουμενίτσα (στην ουσία, να επαναλειτουργήσει το μαγαζί που στήθηκε με τις πλάτες του πρύτανη). 2. Να ιδρυθεί και δεύτερο Τμήμα Υλικών στο ίδιο πανεπιστήμιο, ενώ καλό θα ήταν να γίνει και παράρτημά του στο Αγρίνιο, στην Καστοριά, στο Τσεπέλοβο και στο Κουτσελιό. 3. Να μετονομαστεί το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων σε Μασσέλειο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, τιμής ένεκεν προς τον εμπνευσμένο πρύτανη. 4. Τέλος, να μπει ολόκληρη η κουστωδία των πρυτανοπρυτάνεων των τελευταίων 15 ετών σε ένα σαπιοκάραβο και.
    ταπεινός και δαψιλός...
    απάντηση204