από metereologos.gr
Πέμπτη 24 Μαΐου 2018
 
 
Μασσαλάς Χρήστος Β. Καθηγητής, π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων 

Nα αναγεννηθεί η σχέση δασκάλου-μαθητή….

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Η δίψα για γνώση και η λαχτάρα για κατανόηση αποτελούν μια μοναδική μάχη και ένα εξαιρετικό ιδεώδες στη ζωή του ανθρώπου, αποτελούν μια αυξανόμενη δύναμη που πηγάζει από την ίδια τη ζωή.  Κάτω από αυτό το πρίσμα, ο ρόλος του δασκάλου για το σκοπό αυτό ήταν και παραμένει κυρίαρχος. Κατά συνέπεια, μια κοινωνία που δεν τιμά τους δασκάλους της είναι ελαττωματική και ο δάσκαλος που δεν αντιλαμβάνεται το ρόλο του στη διαμόρφωση της εθνικής κουλτούρας παύει να είναι λειτουργός…

Το προνόμιο του δασκάλου, κατά τον G. Steiner, είναι: να αφυπνίζει σ’ ένα άλλο ανθρώπινο πλάσμα δυνάμεις και όνειρα που είναι πέρα από τα δικά του, να παρακινεί τους άλλους να αγαπήσουν αυτά που εκείνος αγαπάει και να κάνει το εσωτερικό του παρόν δικό τους μέλλον.

Το να διδάσκεις με μεράκι σημαίνει να αφυπνίζεις στο μαθητή την αμφιβολία και να τον προγυμνάζεις για τη διαφωνία. Άλλωστε, η δημοκρατία είναι θεσμοθετημένη αμφισβήτηση και διαπλάθεται μέσα από την αγωγή του πολίτη, προσηλωμένη στο δημοκρατικό ιδεώδες που βασίζεται στο διάλογο και τη διαφωνία…

Ο σφυγμός της διδασκαλίας είναι κατεξοχήν η ικανότητα να πείσεις, υιοθετώντας το διάλογο και ενισχύοντας την άλλη άποψη. Ο δάσκαλος δεν πρέπει να ξεχνάει ότι απευθύνεται στη νόηση, στη φαντασία, στο νευρικό σύστημα και στον εσωτερικό κόσμο του ακροατή του. Συνεπώς καθετί είναι αντικείμενο διδασκαλίας γιατί παρέχει τροφή στη σκέψη.

Η γνήσια διδασκαλία σημαίνει ξύπνημα και ξάνοιγμα του νου και δεν μπορεί να υπάρξει κοινωνικό ή οικογενειακό σύστημα χωρίς διδασκαλία. Ενεργοποιεί το βίο που δεν μένει ανεξέταστος, δηλαδή το δίκαιο βίο.

Στην πατρίδα μας ο σεβασμός στο δάσκαλο είναι μια ξεπερασμένη αξία και οι συμπεριφορές των μαθητών στην τυπική εκπαίδευση δίνουν το χαρακτήρα της εποχής μας, που δεν είναι τίποτε άλλο από «εποχή της ανευλάβειας».

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η απομάκρυνση από την πατριαρχική σχέση δασκάλου-μαθητή είναι ένας λόγος. Η ανώριμη πολιτικοποίηση των μαθητών, τα ΜΜΕ, η απελευθέρωση και το ξεθώριασμα των αξιών της κοινωνίας μας συμπληρώνει το μαθησιακό περιβάλλον της ανευλάβειας.

Οι συμπεριφορές της κοινωνίας μας ενσωματώνονται και στην εκπαιδευτική διαδικασία, χωρίς να αφήνουν ανεπηρέαστο και το δάσκαλο. Το αποτέλεσμα είναι εμφανές: το μεράκι στην αποστολή του, σιγά-σιγά, να αποτελεί «απολεσθέν θέλγητρο».

Έτσι το δίπολο δάσκαλος-μαθητής υπόκειται στην αλλοίωση της σχέσης που είχε σφυρηλατηθεί εδώ και αιώνες, με τα θετικά και τα αρνητικά της στοιχεία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι την ιστορία της σχέσης δασκάλου-μαθητή τη σκιάζει και ανυπακοή και προδοσία, και από τα δύο μέρη. Πάντως, όσον αφορά στην αφομοίωση της ηθικής στάσης, μόνο η πραγματική ζωή του δασκάλου μπορεί να αποτελέσει το παράδειγμα.

Τα πράγματα έχουν αλλάξει δραματικά. Άλλοτε, η μνήμη θεωρούνταν (και είναι) η μητέρα των μουσών, το ανθρώπινο χάρισμα που καθιστά εφικτή κάθε μάθηση. Σήμερα ζούμε την εποχή του διαδικτύου που αντιστρατεύεται τη μνήμη. Για τις νέες μορφές μάθησης, που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες,  δεν έχουν θέση η πίστη και η προδοσία, η αγάπη και η εξέγερση. Όλα συμβάλλουν στην απώθηση της γοητείας της σκέψης, δηλαδή το να μεταφράζεις την ύπαρξη σαν απεριόριστη ροή σκέψης.

Η αναγέννηση της σχέσης δασκάλου-μαθητή, σε μια εποχή μετάβασης στην οποία έχει εισέλθει η κοινωνία μας, είναι αναγκαία για τη διαμόρφωση της νέας κουλτούρας που θα ενσωματώνει το παλιό, θα κατανοεί το καινούργιο και θα έχει ανοικτό το βλέμμα σε ένα μέλλον προσδοκιών…

Το ερώτημα που κυριαρχεί είναι: η χαρισματική αίγλη του εμπνευσμένου δασκάλου θα αντέξει στο χρόνο;

Η απάντηση, κατά την άποψή μου, είναι ναι, τόσο στις αίθουσες διδασκαλίας όσο και σε όλες τις εκφάνσεις της πολιτικής πράξης. Οι πολιτικοί ηγέτες έχουν ρόλο παιδευτικό, τόσο με το λόγο όσο και με τις στάσεις τους για το «κοινό καλό». Αρκεί να κατανοήσουν ότι η διδασκαλία είναι μια ανοιχτή πρόσκληση στη διορθωτική διαφωνία…



Καθηγητής Χρήστος Β. Μασσαλάς-π. Πρύτανης

E-mail: cmasalas@cc.uoi.gr



Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (7)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Δασκαλοι και Μαθητές | 24/04/2012 18:03
    Επικροτώ το σχόλιο του κ. Freeman παρακάτω. αλλα θα ήθελα να προσθέσω και το εξής: Πως νομίζετε οτι έγινε το Θαύμα της απελευθέρωσης των Ελληνικών Εδαφών την περίοδο 1012 -13 ? Πως έπεφταν στην φωτιά της μάχης τα Ελληνόπουλα (οπλίτες και Αξιωματικοί) στον Μακεδονικό Αγώνα και στους Βαλκανικούς πολέμους ? Πιστεύω οτι καθοριστικής σημασίας ήταν η Στάση των Ελλήνων Δασκάλων που γαλούχησαν αυτά τα παιδιά με αξίες και αρχές και αγάπη για τους άλλους σκλαβωμένους συμπατριώτες τους που τους έκαναν να αφήσουν την βολή τους και να πανε να πολεμήσουν για τους αλύτρωτους Ελληνες. Ερωτώ λοιπόν όλη την σημερινή πνευματική ηγεσία του τόπου μας! Που είναι αντίστοιχα τέτοιοι Δάσκαλοι Σήμερα ? Οι περισσότεροι περνάνε μηνύματα μίσους και αδιαφορίας και έλλειψης σεβασμού προς την Ελλάδα διοτι ανήκουν στην κάθε είδους αριστερή απόχρωση με στόχο την κατάλυση του αστικού κράτους που τους εμπιστεύθηκε τις νέες γεννιές. Ακους οτι όλοι οι πόλεμοι της Ελλάδας ήταν ιμπεριαλιστικοί για εξυπηρέτηση των συμφερόντων της πλουτοκρατίας. Ενώ όλοι οι πόλεμοι των κομμουνιστικών καθεστώτων ήταν δίκαιοι κλπ, κλπ. Οταν πριονίζεις το κλαδί που κάθεσαι μοιραίο είναι να πέσεις και να τραυματισθείς. Αυτο το βλέπει η Αριστερα σήμερα?
    ΔΙΧ
    απάντηση92
     
     
    ... | 24/04/2012 14:00
    για να αναγεννηθει η σχεση δασκαλου μαθητη Κυριε, θα πρεπει πρωτα να σταματησετε τα παρε δωσε με τις κομματικες νεολαιες. ολοι ξερουμε οτι περνατε φοιτητες στα μαθηματα χωρις να το αξιζουν μονο και μονο επειοδη ταχετε κανει πλακακια με τα κομματα στα πανεπιστημια και με αυτους που σας ψηφιζουν για την πρυτανεια.
    k
    απάντηση264
     
     
     
    Η κριση ειναι πρωτίστως αξιακή | 24/04/2012 13:37
    Οι σημερινοι 30αρηδες, 40αρηδες και 50αρηδες δασκαλοι και καθηγητες ειναι υπευθυνοι για την καταντια της νεολαιας της Ελλαδος. Η αριστεροφασιζουσα ιδεοληψια των κομματικων συνδικαληστων τους , εφτιαξε 2 γενιες παιδιων χωρις αξιακο κωδικα (αφου οι γονεις τους τα εγκατελειψαν για να μην χασουν την "καριερα" τους , (βλεπε: δυνατοτητα υπερκαταναλωσης) . Οι ειδικοι στην απεξαρτηση τονιζουν οτι οι εφηβοι , για την ομαλη κοινωνικοποιηση τους , εχουν αναγκη την υπαρξη λογικων κανονων , αρχων και σεβασμου σε προσωπα
    freeman
    απάντηση153
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Tο σχολείο έχει πεθάνει | 24/04/2012 11:57
    Διαβάστε το άρθρο "Εγώ το σχολείο πεθαίνω" : http://mikrokellari.blogspot.fr/2010/06/blog-post_06.html
    Ενα σχολικό πτώμα
    απάντηση11
     
     
    Αυτοκριτική | 24/04/2012 11:49
    Πως να σεβαστεί ο μαθητής τον καθηγητή αφού ο τελευταίος (εκτός εξαιρεσεων) δεν κάνει τη δουλειά του; Νομίζετε οτι ο μαθητευόμενος δεν έχει επίγνωση της κατάστασης;
    Ενας Πανεπιστημιακός του εξωτερικού
    απάντηση82
     
     
    θα ερθουν και χειροτερα ............... | 24/04/2012 11:08
    Στην πατρίδα μας ο σεβασμός στο δάσκαλο είναι μια ξεπερασμένη αξία και οι συμπεριφορές των μαθητών στην τυπική εκπαίδευση δίνουν το χαρακτήρα της εποχής μας, που δεν είναι τίποτε άλλο από «εποχή της ανευλάβειας». Γιατί συμβαίνει αυτό; Η απομάκρυνση από την πατριαρχική σχέση δασκάλου-μαθητή είναι ένας λόγος. Η ανώριμη πολιτικοποίηση των μαθητών, τα ΜΜΕ, η απελευθέρωση και το ξεθώριασμα των αξιών της κοινωνίας μας συμπληρώνει το μαθησιακό περιβάλλον της ανευλάβειας. ΒΗΜΑ...... Εκτος αυτων μια αλλη αιτια ειναι η ανοχή που έδηξαν οι δημοδιδάσκαλοι να κανουν συνδιοικηση (υποτέλεια ειναι το σωστοτερο) με τον συλλογο γονεων μεσω της τοπικης αυτοδιοικησης η οποια ανοδηνα και ανεξοδα γεμιζει την δεξανεμη ψηφων της ο εκαστοτε δημαρχος ..... Ετσι ο δημοδιδάσκαλος φοβουμενος μια δυσμενή μεταθεση υποκύπτει στον γονεα ,δεν λειτουργει με το 100% της επαφης και της εικονας του προτύπου , και βεβαια την ανυπακοή των μαθητων εναντι αυτου,αφου η αυστηροτητα του για την παιδεία των μαθητων και οχι για την μαθηση ,βρίσκει τοιχο , γονεις μεσω δημου Αρα καλη νυκτα και καλη τυχη………….. σε λιγα χρονια θα οπλοφορουν τα παιδια στα δημοτικα Υ.Γ ειδα την μόρφωση των παιδιων στην μεση τεχνικη εκπαίδευση να φθίνει εκθετικά απο το 2000 και μετα
    Δημητριος ο Αθηνευς
    απάντηση92