από metereologos.gr
Δευτέρα 16 Ιουλίου 2018
 
 

Σύγχρονοι σταυροφόροι και κυνήγι μαγισσών

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Αν ένας φανατικός μουσουλμάνος είχε δολοφονήσει με στυγερό και αποτρόπαιο τρόπο δεκάδες συνανθρώπους μας είτε στον δυτικό κόσμο είτε έξω από αυτόν, δικαιολογώντας αυτή την ενέργεια με διακηρύξεις και μανιφέστα για την «τζιχάντ», ο χαρακτηρισμός «τρομοκράτης» μάλλον θα του αποδιδόταν σχετικά εύκολα (και δικαίως). Για τον Αντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ, όμως, διαβάζουμε και πληροφορούμαστε ότι είναι «ακροδεξιός», «φονταμενταλιστής», «ψυχοπαθής», «δολοφόνος», ενίοτε δε και «τρομοκράτης», χωρίς ωστόσο ο τελευταίος χαρακτηρισμός να είναι ο κυρίαρχος. Για ορισμένους σχολιαστές επιπλέον η συμπεριφορά του αποτελεί περαιτέρω ένδειξη της «αποτυχίας της πολυπολιτισμικότητας», της δομικής αντινομίας μεταξύ χριστιανισμού και Ισλάμ και των ακροτήτων που συνεπιφέρει η (υποχρεωτική;) συμβίωση διαφορετικών εθνοπολιτισμικών κοινοτήτων στη σύγχρονη Ευρώπη. Αν η όλη κατάσταση δεν ήταν τραγική και επικίνδυνη, θα μπορούσαμε ίσως να «αναδιατυπώσουμε» ειρωνικά τους παραπάνω χαρακτηρισμούς και ερμηνείες ως εξής: α) όταν σκοτώνουν οι μουσουλμάνοι είναι τρομοκράτες ενώ όταν σκοτώνουν οι χριστιανοί είναι ακροδεξιοί, εξτρεμιστές ή ψυχοπαθείς δολοφόνοι και β) όταν σκοτώνουν οι μουσουλμάνοι φταίνε οι μουσουλμάνοι, ενώ όταν σκοτώνουν οι χριστιανοί φταίνε πάλι οι μουσουλμάνοι.

Στάσεις και ερμηνείες όπως οι παραπάνω αντλούν από τη μακρά παράδοση του ρατσισμού, του συντηρητισμού, της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας αλλά και των ακροδεξιών ιδεολογιών στον ευρωπαϊκό χώρο. Εχουν όμως υποστεί σημαντικές μεταλλάξεις σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο, τα μέσα διάχυσης και την εμβέλειά τους. Οι σύγχρονες τεχνολογίες της πολιτικής επικοινωνίας, ιδιαίτερα το Διαδίκτυο, επιτρέπουν τη διάχυση του «λόγου του μίσους» (hate speech) δημιουργώντας εκτενή δίκτυα επικοινωνίας ομάδων, οργανώσεων και ατόμων. Σε αυτό το πλαίσιο η ανωνυμία και η «δυνητική» (virtual) πραγματικότητα μπορούν να προκαλέσουν εκρηκτικούς συνδυασμούς επιθετικότητας, μισαλλοδοξίας και εξτρεμισμού. Είναι αφελές, φυσικά, να δαιμονοποιούνται τα μέσα της επι κοινωνίας. Είναι, ωστόσο, σημαντικό να κατανοηθεί η δυναμική παρουσία τους στο «κυνήγι των μαγισσών» που έχουν εξαπολύσει οι σύγχρονοι σταυροφόροι.

Ποιος είναι όμως ο «χάρτης» των σταυροφοριών αυτών; Αν στην πλανητική κατάσταση δεν υπάρχει «έξοδος» ούτε «γαλατικά χωριά» με ειδυλλιακή θέα, θα πρέπει να αναρωτηθούμε μήπως τα προβλήματα είναι πλέον οικουμενικά. Αργά αλλά σταθερά η σύνθετη σύγχρονη πραγματικότητα υπονομεύει την εικόνα των ειρηνικών, ανεξίθρησκων, ανεκτικών κοινωνιών, όπως π.χ. της Ολλανδίας, του Βελγίου και των σκανδιναβικών χωρών. Δομικοί μετασχηματισμοί παγκόσμιου βεληνεκούς αλλά και συγκυριακές εξελίξεις εν μέσω της κρίσης δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για τις πάλαι ποτέ «σκανδιναβικές ουτοπίες» με τις σταθερές κοινωνικο-οικονομικές πραγματικότητες και τις «ανοιχτές κοινωνίες». Τα τοξικά προϊόντα του ρατσισμού, του εθνικισμού, της ισλαμοφοβίας και της ξενοφοβίας βρίσκονται πια παντού.

Η δραστικότητά τους μάλιστα δεν περιορίζεται μόνο σε ακραίες ομάδες του πολιτικού, ιδεολογικού και κοινωνικού φάσματος. Εχουν διαβρώσει ευρύτερους πολιτικούς χώρους. Η διείσδυση αρνητικών στερεοτύπων για «εμάς» και τους «άλλους» στον δημόσιο λόγο που αφορά σε θέματα ασφάλειας, εγκληματικότητας, αστυνόμευσης, τρομοκρατίας και μεταναστευτικής πολιτικής πραγματοποιείται με υπόγειους τρόπους που συμβάλλουν στην περαιτέρω εδραίωσή τους. Η μεταφορά στο κέντρο της πολιτικής σκηνής του λεξιλογίου και των αντιλήψεων που παλαιότερα ανήκαν στο άκρο του πολιτικού φάσματος συνδιαμορφώνει τον σύγχρονο συντηρητισμό. Ετσι ακούμε, π.χ., ότι ο Μπρέιβικ σκότωσε τους «δικούς του». Αν ως «δικοί του» εννοούνται οι «λευκοί, χριστιανοί, γηγενείς Νορβηγοί», μήπως υπάρχουν κάποιοι «ξένοι» (ενδεχομένως μη λευκοί, μουσουλμάνοι) που θα θεωρούνταν πιο «φυσιολογικό» ή πιο «αναμενόμενο» να εξοντώσει;

Σε μια δήλωσή του που αναδημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Τime» ο Αντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ φέρεται να δήλωσε «ιδιαίτερα αισιόδοξος» για το μέλλον της σταυροφορίας του. Θεωρεί ενδεχομένως ότι διαθέτει συνοδοιπόρους μεταξύ όσων φοβούνται τη δημιουργία μιας «Ευραραβίας» με πρωτεύουσα το «Λοντονιστάν». Περισσότερα από ένα φαντάσματα πλανώνται επάνω από την Ευρώπη και οι εφιαλτικές τους σκιές δεν σκεπάζουν μόνο τη Νορβηγία.

Η κυρία Εφη Γαζή είναι επίκουρη καθηγήτρια Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.



ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (7)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Ηλεκτρο-αγελαία συμπεριφορά | 01/08/2011 12:52
    κα Γαζή, Επιτρέψτε μου να σας συγχαρώ για την διατύπωση της τεκμηριωμένης και αμερόληπτης οπτικής σας. Δυστυχώς, είναι εμφανής η επίδειξη μιας αγελαίας συμπεριφοράς από τους "πολίτες του διαδικτύου". Ακόμα και αν οι κραυγές και ο συνωστισμός έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρονικούς κειμενογράφους και μερική απομόνωση, τα γνωρίσματα είναι ίδια: αδιαφορία για την αντίθετη άποψη και άκριτη κριτική. Το λίκνο της σκέψης είναι ο διάλογος και η απαρχή του διαλόγου το αφτί, πρέπει πριν μιλήσουμε να έχουμε ακούσει πρώτα. Ίσως αποτελεί γλωσσικό μειονέκτημα των ελληνικών ότι χρησιμοποιούμε μία λέξη για το ακούω, ενώ τα αγγλικά, τα γαλλικά και άλλες γλώσσες, δύο: το "ακούω" και το "ακούω προσεκτικά". Χωρίς το δεύτερο δεν γίνεται διάλογος.
    GDG
    απάντηση331
     
     
    ΑΝΤΕ ΓΙΑ SABBATICAL ΣΤΗΝ ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ | 31/07/2011 22:13
    Αρθρα σαν και το παραπανω σε κανουν να καταλαβαινεις απολυτα τον βουρκο στον οποιο εχει πεσει το Ελληνικο πανεπιστημιο καθως και το οτι ειναι απολυτα επιβεβλημενο να διαλυθουν "πανεπιστημια" κατ'ονομα μονο οπως το Πελλοπονησου, Στερεας Ελλαδας, Δυτικης Μακεδονιας, κλπ....μπας και ξεστραβωθουν οι νεοι απο τα θεσφατα "καθηγητων" σαν και την παραπανω.....
    ST
    απάντηση283
     
     
    Όσο κτυπάς μόνο το ένα άκρο, αποδεδειγμένα, ενδυναμώνεις το άλλο ! | 31/07/2011 22:05
    Εδώ στην Ελλάδα τα πάντα είναι ανάποδα. Ενώ στην Ευρώπη η ακροδεξιά κι ο εθνικισμός δυναμώνουνε (ο Νορβηγός ήταν απλά μια έξαρση του) στην Ελλάδα ο υγιής πατριωτισμός του αγαπάω το σπίτι μου θεωρείτε το ίδιο με τον εθνικισμό του μισώ τα σπίτια των άλλων. Έτσι με την κατάλληλη διαπαιδαγώγηση εδώ και 30 χρόνια, από το 1980 του Χάρρυ Κλυνν μέχρι το σήμερα του Λαζόπουλου, η μόνη τρομοκρατία που υπάρχει σήμερα στην Ελλάδα είναι αυτή της άκρας αριστεράς. Είτε μιλάμε για 17 του Νιόβρη ή Πυρήνες της Φωτιάς, είτε μιλάμε για κουκουλοφόρους. Το ξέρω ότι έχουμε και εμείς άκρα δεξιά. Προς το παρόν κινείτε στα επίπεδα του γραφικού. Νεκρούς έχουμε μόνο από την άκρα αριστερά εκτός κι αν κάποιος έχει πληροφορίες για διαφορετικά συμβάντα που δεν έχω διαβάσει στα ΝΕΑ, στο ΒΗΜΑ, στο ΕΘΝΟΣ και στη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, τις εφημερίδες που διαβάζω καθημερινά. Η άποψη είναι η επιτήρηση και των 2 άκρων ταυτόχρονα γιατί όσο κτυπάς μιντιακά ή αστυνομικά μόνο το ένα άκρο, αποδεδειγμένα ενδυναμώνεις το άλλο.
    Φώτης
    απάντηση273
     
     
    ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΛΑΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΑΠΟ ΟΠΟΥ ΚΑΙ ΑΝ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ | 31/07/2011 19:00
    Κυρία Γαζή, προσπαθείτε να βγάλετε από την μύγα ξύγκι... Ναι ο Μπρέιβικ σκότωσε τους «δικούς του», που σημαίνει ότι ένας Νορβηγός σκότωσε Νορβηγούς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν έχουμε έναν Μπιν Λάντεν να σκοτώνει Αμερικανούς. Τι σας ξενίζει σε αυτή την πρόταση; Επίσης, είναι φανερό ότι σε κάποιες χώρες της Ευρώπης ο ρατσισμός είναι τόσο μεγάλο πρόβλημα όσο και το μεταναστευτικό. Με το να μη καταδέχεται κανείς να συζητήσει το πρόβλημα, δίνετε το βήμα σε ακροδεξιούς. Η Χρυσή Αυγή σε τι διαφέρει από τους φανατικούς μουσουλμάνους που θέλουν να εγκαταστήσουν τη σαρία στο Λονδίνο; Άρα, όχι δεν φταίνε οι μουσουλμάνοι για τα έκτροπα... Φταίνε οι πολιτικοί της Ευρώπης που ασχολούνται μόνο με την οικονομία και δεν βλέπουν πλέον κανένα από τα προβλήματα των λαών τους. Δηλαδή εσείς δεν πιστεύετε σε διαφορές κουλτούρας; Όλα τα βλέπετε ίδια; Μεταφέρουν οι ηγέτες μας, αλλά παλαιές αυτοκρατορίες, πληθυσμιακές ομάδες στην Ευρώπη σαν εργατική δύναμη, αδιαφορόντας για τις συνέπειες αυτής τους της απόφασης. Άλλωστε πολλοί ακαδημαικοί, όπως ο Τσόμσκι, καταδικάζουν και αυτή την πολιτική σαν ρατσιστική, ελιτίστικη και πάντα στο πλευρό των "μεγάλων." Τα πάντα λειτουργούν με κανόνα την οικονομία. Όταν όμως σπάσει η κοινωνική συνοχή, να δω ποια οικονομία θα σώσει την ΕΕ. Το καλύτερο όμως μας το αφήσατε για το τέλος, όπου προσταθείτε να μας πείσετε για τα φαντάσματα της Ευρώπης στηριζόμενη στα λόγια του Μπρέιβικ. Μήπως να πιστέψουμε και ότι το 2082 θα αρχίσει η Νέα Σταυροφορία; Το δήλωσε ο Μπρέιβικ άλλωστε!!! Εν συντομία, το άρθρο σας είναι απαράδεκτο, χωρίς επιχειρήματα και βασιζόμενο σε εικασίες. Ακόμα και αν το περιστατικό στη Νορβηγία θα πρέπει να μας θορυβήσει, ο τρόπος που διαπραγματεύεστε το όλο θέμα είναι παιδαριώδης. Σε ένα μόνο θα συμφωνήσουμε: και εγώ φοβάμαι για το μέλλον της Ευρώπης. Με τέτοιους πνευματικούς ταγούς άντε να πας μπροστά...
    ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΑΡΘΡΟ...
    απάντηση304
     
     
    Βλεπουμε μπροστα... | 31/07/2011 17:54
    "..τη μακρά παράδοση του ρατσισμού, του συντηρητισμού, της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας αλλά και των ακροδεξιών ιδεολογιών στον ευρωπαϊκό χώρο...". Ναι, τα εχουμε αυτα στην Ευρωπη. Ωστοσο τωρα που ο μουσουλμανικος πληθυσμος θα αυξανεται με γεωμετρικη προοδο, μπορουμε πλεον να ατενιζουμε αισιοδοξα το μελλον. Ειναι σχεδον βεβαιο οτι τα προαναφερθεντα φαινομενα θα εκλειψουν.
    Gguu
    απάντηση283
     
     
    th mpourka sou k spiti grhgora | 31/07/2011 15:45
    k ayto pou mas lete eseis k oloi oi "syndiafotistes" sas, einai oti a) otan skotonoun oi mousoulmanoi ftainei oi xristianoi h/kai oi ebraioi, b) otan skotonoun oi xristianoi h.kai oi ebraioi ftaine oi xristianoi h/kai oi ebraioi. h dhmotikothta tou osama bin lanten ston islamiko kosmo einai asygkrita megalyterh apo ayth tou hitler h tou breivik sto xristianiko, h germaniko h opos 8es metra to. den einai oloi oi mousoulmanoi ex8roi mas, alla ayto einai ena yparkto zhthma. k ayta ta polypolitismika akrobatika pou diarkos mas tsampounate mallon perissotero kako kanoun para kalo sthn eilikrinh k kaloproaireth apodoxh k synyparksh....
    eag
    απάντηση275
     
     
    Έχετε απόλυτο δίκιο... | 31/07/2011 11:33
    Το φάντασμα του λαικισμού -που κουκουλώνει εύκολα τα φαντάσματα του ρατσισμού και του φασισμού- πλανιέται εδώ και καιρό στην Ευρώπη, αλλά και στη χώρα μας. Τα ΜΜΕ και τα πολιτικά κόμματα το ενισχύουν παντού όσο περισσότερο μπορούν (οι εξαιρέσεις επιβεβαιώνουν απλώς τον κανόνα). Και οι πολίτες -όσοι δεν μπαίνουν στον κόπο να σκεφτούν- παρασύρονται πάρα πολύ εύκολα και χωρίς καν να το καταλαβαίνουν οι περισσότεροι.
    ...!
    απάντηση542