Τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα έχουν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Ετσι από οικονομικής απόψεως είναι προτιμότερα. Επιπλέον, εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CΟ 2), το οποίο είναι ένα σημαντικό αέριο του θερμοκηπίου. Το πρόβλημα ωστόσο με τα ντιζελοκίνητα είναι οι σημαντικές εκπομπές τους σε αιωρούμενα σωματίδια. Τα επίπεδα στην Αθήνα είναι υψηλά και επομένως η αντικατάσταση των βενζινοκίνητων με πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μπορεί να εντείνει τα προβλήματα ποιότητας του αέρα. Παρ΄ όλα αυτά, πρόσφατες τεχνολογίες, όπως παγίδες σωματιδίων και οξειδίων του αζώτου, έχουν καταστήσει δυνατή τη μείωση των εκπομπών. Τα νέα ντιζελοκίνητα περιλαμβάνουν πλέον στον εξοπλισμό τους ειδικές συσκευές ελέγχου των σωματιδίων που εκπέμπονται, οι οποίες αναγεννώνται και είναι πολύ αξιόπιστες. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πρωτοπορούν στην παραγωγή επιβατικών ντιζελοκίνητων χαμηλής εκπομπής και την τελευταία δεκαετία έχουν επενδύσει σημαντικά σε τεχνολογία. Εκτός από τις παγίδες σωματιδίων, διάφορες εταιρείες έχουν ξεκινήσει να χρησιμοποιούν ποικίλες τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του αζώτου. Πρέπει να τονιστεί όμως ότι τα νέου τύπου ντιζελοκίνητα μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο μόνο πετρέλαιο υψηλής καθαρότητος.

Ο κ. Πέτρος Κουτράκης είναι καθηγητής Επιστημών Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ των ΗΠΑ.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ