Τα πρόσφατα πρόστιμα της ΕΕΤΤ προς τις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας για έλλειψη ενημέρωσης των συνδρομητών για την αλλαγή του τρόπου ελάχιστης χρέωσης, εκτός από την όποια αναστάτωση στην αγορά, προκάλεσαν και τις δικαιολογημένες- για ακόμη μία φορά- γκρίνιες μεταξύ των συνδρομητών συμβολαίου αλλά και των κατόχων καρτοκινητών.

Η αλλαγή του τρόπου ελάχιστης χρέωσης από 30 σε 45 δευτερόλεπτα, την οποία ξεκίνησαν οι τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να εφαρμόζουν στο διάστημα Σεπτεμβρίου- Δεκεμβρίου 2009, πρακτικά εξανεμίζει τον δωρεάν χρόνο ομιλίας προς άλλα δίκτυα και τον «αερόχρονο» της κάρτας.

Αυτό συμβαίνει διότι για κλήσεις κάτω του μισού λεπτού ο συνδρομητής «χάνει» επιπλέον 15 δευτερόλεπτα από τον συνολικό χρόνο ομιλίας του.

Αν υποθέσουμε λοιπόν ότι κάποιος χρήστης κάνει περίπου 4-5 πολύ σύντομες κλήσεις μέσα στην ημέρα, για κάποιες γρήγορες συνεννοήσεις, τότε χάνει περίπου ένα λεπτό από τον συνολικό χρόνο ομιλίας του. Αν αυτό γίνεται κάθε ημέρα, μπορεί να «χάσει» ως και 30 λεπτά «αερόχρονου». Ετσι, στο μηνιαίο πάγιο των 35 ευρώ, περίπου, που παρέχει 1.500 λεπτά δωρεάν, μηνιαίως, προς το ίδιο δίκτυο και 150 λεπτά προς άλλα δίκτυα η αλλαγή του τρόπου χρέωσης μπορεί τα 150 αυτά λεπτά να τα κάνει 130 ή και 120 αν δεν προσέξει τις σύντομες κλήσεις του. Μεγαλύτερη προσοχή, ακόμη, πρέπει να δείχνουν και οι κάτοχοι καρτοκινητών, καθώς ο τρόπος λειτουργίας της κάρτας δεν τους αφήνει περιθώριο υπολογισμού χρόνου, αφού όλες οι αναφορές υπολοίπου είναι σε ευρώ.

Εκτός από τον τρόπο αλλαγής υπολογισμού ελάχιστης κλήσης, ένα άλλο θέμα είναι ο τρόπος χρέωσης δεδομένων στα «έξυπνα κινητά». Τα smartphones ζητούν συνεχώς πρόσβαση στο Διαδίκτυο και δεν ρωτούν τον χρήστη τους γι΄ αυτό.

Από την άλλη, σε πολλά καταστήματα και των τριών δικτύων οι πελάτες δεν ενημερώνονταν γι΄ αυτό το μειονέκτημα και το πρόβλημα δημιουργείτο όταν ο πελάτης δεν ήθελε πακέτο mobile Ιnternet και ο υπάλληλος δεν του το εξηγούσε. Ετσι στον πρώτο λογαριασμό η καταστροφή ήταν δεδομένη, καθώς οι χρεώσεις για τη σύνδεση στο Διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου χωρίς κάποιο πακέτο φθάνουν σε ορισμένες περιπτώσεις τα 7,37 ευρώ ανά ΜΒ. Δηλαδή, 100 ΜΒ κοστίζουν 737 ευρώ. Σημειώνεται ότι πολλές φορές και οι αυτόματες αναβαθμίσεις λογισμικού μιας συσκευής γίνονται αυτόματα και «καταναλώνουν» πολλά ΜΒs δεδομένων που ανεβάζουν κατά πολύ τον λογαριασμό αν ο πελάτης δεν έχει και πακέτο Ιnternet. Το ζητούμενο και σε αυτή την περίπτωση είναι η σωστή – και όχι στα ψιλά γράμματα- ενημέρωση των καταναλωτών.