Επειτα από δύο μαύρα χρόνια το εμπόριο πολύτιμων λίθων λάμπει και πάλι…

Δεν υπάρχει επίσημη τιμή για τα διαμάντια ούτε για τους άλλους λίθους. Επιπλέον από τότε που ιδιωτικοποιήθηκε η νοτιοαφρικανική De Βeers, πρώτος παραγωγός παγκοσμίως, σταμάτησε να δημοσιεύει ενδεικτικές τιμές. Ωστόσο υπάρχουν πολλές ενδείξεις οι οποίες μαρτυρούν ότι μετά την κάμψη του 2008-2009 το περίφημο διαφημιστικό σύνθημα της De Βeers «το διαμάντι είναι αιώνιο» είναι και πάλι στην επικαιρότητα.

Πρώτα πρώτα η De Βeers ανήγγειλε στις 23 Ιουλίου εξαιρετικά αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο: αύξηση των πωλήσεων κατά 84%, διπλασιασμό της παραγωγής, καθαρά κέρδη 255 εκατ. δολαρίων έναντι 3 εκατ. στο αντίστοιχο διάστημα πέρυσι και μείωση στο ήμισυ του δανεισμού της.

Επειτα ο τζίρος σε κοσμήματα της Sotheby΄s τον Μάιο στη Γενεύη ανήλθε στα 54 εκατ. δολάρια έναντι 39 εκατ. δολαρίων στον αντίστοιχο πλειστηριασμό πέρυσι. «Η αγορά κοσμημάτων και διαμαντιών ανώτερης ποιότητας είναι πάρα πολύ καλή τώρα.Στην ανάκαμψη των πωλήσεων από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη προστέθηκε και η ζήτηση από τις αναδυόμενες χώρες,που εκτιμούν ιδιαίτερα τους λίθους και τις δημιουργίες κύρους», λέει ο Ντέιβιντ Μπέντε της Sotheby΄s, υπεύθυνος του κλάδου για Ευρώπη και Μέση Ανατολή. Την ώρα που πολλαπλασιάζονται οι αγορές από τους πλούσιους του Κόλπου, η Κίνα ετοιμάζεται να ξεπεράσει τις ΗΠΑ ως πρώτη καταναλώτρια κοσμημάτων. Από κοντά και η Ινδία, ενώ η Νότια Αμερική μοιάζει επίσης ελπιδοφόρα.

Εξάλλου οι τράπεζες που ειδικεύονται στα διαμάντια αρχίζουν και πάλι να δανείζουν στις μεγάλες αλυσίδες κοσμημάτων οι οποίες βλέπουν τα αποθέματά τους να μειώνονται.

Αλλος θετικός παράγοντας, τα ιστορικά χαμηλά επιτόκια ευνοούν τα απτά περιουσιακά στοιχεία όπως τα κοσμήματα. Και σε περίοδο που επανέρχεται ο πληθωρισμός, τα διαμάντια γίνονται σίγουρα καταφύγια. Εάν η αξία ενός διαμαντιού είναι πιο μεταβλητή από του χρυσού, δεν υπόκειται ωστόσο σε κερδοσκοπικές «φούσκες». Η διαφάνεια των διαδικτυακών πλειστηριασμών και ο πολλαπλασιασμός κεφαλαίων ειδικευμένων στο διαμάντι έχουν μειώσει τα εμπόδια για τοποθετήσεις σε διαμάντια (δυσκολία πώλησης ή μεγάλες προμήθειες). Η προσφορά, τέλος, δεν έχει ακόμα ακολουθήσει τη γερή άνοδο της ζήτησης, καθώς οι μεγάλες εταιρείες, όπως η αυστραλιανή ΒΗΡ Βilliton, η ρωσική Αlrosa ή η De Βeers συνεχίζουν τις δικές τους πολιτικές τής συγκράτησης του κόστους σε βάρος της εξόρυξης και της αναζήτησης νέων ορυχείων.