Το διαχρονικό ΠαΣοΚ ξεδιπλώνει, και πάλι, το «τάλαντό» του στο πεδίο της κακοποίησης ακόμη και της Ιστορίας, προς όφελος της απόκρυψης της πολιτικής του ένδειας και ανευθυνότητας. Θύμα του, μετά τον «Καποδίστρια», είναι αυτή τη φορά ο «Καλλικράτης». Και εξηγούμαι:

Ι. Η κυβέρνηση Καραμανλή, κατά γενική ομολογία, βρήκε το 2004 και λόγω της ανερμάτιστης πολιτικής του ΠαΣοΚ την Τοπική Αυτοδιοίκηση υπό θεσμική και οικονομική κατάρρευση. Αμέσως, ήτοι μέσα στο 2004, ξεκίνησε την προσπάθεια ανόρθωσής της και: 1. Στον α΄ βαθμό (δήμοι- κοινότητες) ψηφίστηκε ο ισχύων σύγχρονος Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων, ενώ με το πρωτοποριακό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα «Θησέας» υπερδιπλασιάστηκαν (χωρίς υπολογισμό μάλιστα των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) με 3,5 δισ. ευρώ, για πέντε χρόνια, οι πόροι. Ενώ με τον περιβόητο «Καποδίστρια» του ΠαΣοΚ δόθηκαν για επτά χρόνια μόλις 1,5 δισ. ευρώ. Ο δε «Θησέας» υπήρξε πλήρως διαφανής, έναντι της απαράδεκτης αδιαφάνειας του «Καποδίστρια», αφού κάθε δαπάνη του «Θησέα», ως το τελευταίο ευρώ, αναρτάται ως σήμερα στο Διαδίκτυο. Παράλληλα, από το 2005 καθιερώθηκε για πρώτη φορά ο προληπτικός έλεγχος δαπανών μέσω του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος και επέτρεψε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση α΄ βαθμού να κάνει εντυπωσιακά βήματα στον τομέα της διαφάνειας, όπως αδιαψεύστως μαρτυρεί, εντελώς ενδεικτικά, ο απολογισμός του Συνηγόρου του Πολίτη.

2. Στον β΄ βαθμό (Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση) με τον Ν. 3345/2005 θεσμοθετήθηκαν και υπερπενταπλασιάστηκαν μέσα σε τρία μόλις χρόνια οι πόροι και ετοιμάστηκε- βρίσκεται πάντα στο Γενικό Λογιστήριο προς έγκριση- ο Κώδικας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Θυμίζω ότι για δέκα ολόκληρα χρόνια, ήτοι μεταξύ 1994-2004, το ΠαΣοΚ είχε αφήσει τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση κυριολεκτικά στην τύχη της.

ΙΙ. Η κυβέρνηση Καραμανλή, μετά την οικονομική και θεσμική ανάταξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ξεκίνησε στα μέσα του 2008 την προσπάθεια για τη μεταρρύθμιση τόσο του α΄ όσο και του β΄ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Θέση τής τότε κυβέρνησης και εμού ως αρμόδιου υπουργού ήταν, για λόγους σεβασμού των θεσμών, ότι μια τέτοια μεταρρύθμιση προϋπέθετε την προηγούμενη αναγκαία στήριξη των υποδομών και την ενίσχυση των πόρων των ΟΤΑ και των δύο βαθμίδων. Γι΄ αυτό, και επειδή η βαθιά παγκόσμια οικονομική κρίση δεν επέτρεπε να υπάρξει αμέσως η ως άνω προεργασία, η μεταρρύθμιση μετατέθηκε με τη σύμφωνη γνώμη ΚΕΔΚΕ και ΕΝΑΕ στον χρόνο που οι οικονομικές συνθήκες θα ήταν πιο πρόσφορες προς αυτή την κατεύθυνση.

ΙΙΙ. Κατά την περίοδο αυτή το ΠαΣοΚ ως αξιωματική αντιπολίτευση και διά του αρχηγού του κ. Γ. Παπανδρέου είχε υιοθετήσει τις ακόλουθες θέσεις:

Γ. Παπανδρέου, Κυλλήνη, 14. 11. 2007, ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ:

«Θέλω να προειδοποιήσω την κυβέρνησηνα μην επιχειρήσει μια νέα εξαπάτηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των πολιτώνμε έναν νόμο που θα επιχειρεί αποσπασματικά τη διοικητική συνένωση των ΟΤΑ, χωρίς ένα συνολικό σχέδιο διοικητικής μεταρρύθμισης, χωρίς τις οικονομικές και άλλες προϋποθέσεις,και τα προγράμματα που θα συνοδεύουν αυτή τη μεγάλη μεταρρύθμιση, όπως είναι η χωροθέτηση μετά από διάλογο,η χρηματοδότηση υποδομών και λειτουργικών δαπανών, η στελέχωση και οργάνωση των υπηρεσιών. […]

Για εμάςη οριστική λύση του οικονομικού προβλήματος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης- το τονίζουμε,είναι καίριο ζήτημα,το άκουσα και από τον πρόεδρο της ΚΕΔΚΕ- είναι η φορολογική αποκέντρωση. Υπάρχουν πόροι. Αυτοί οι πόροι σήμερα συγκεντρώνονταιστο μεγάλο τους ποσοστόστο κεντρικό κράτος, όταν σε άλλες χώρεςτο 30%, μέχρι και το 90%πολλές φορές, του φόρου εισοδήματοςπηγαίνει στην Αυτοδιοίκηση, για να μπορούν να έχουν πραγματικάόχι μόνον αρμοδιότητες, αλλά και ουσιαστική πολιτική στήριξη και σχεδιασμό. […] Εμείς τέτοιες προτάσεις μπορούμε να στηρίξουμε. Αν δεν υπάρξειόμωςμια ριζική διοικητική μεταρρύθμιση, όλα τα άλλα είναιουσιαστικά ασπιρίνες για ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα…». Γ. Παπανδρέου, Θεσσαλονίκη, 26.11.2008,ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ:

«Είναι προφανές ότιπριν από την έναρξη μιας νέας διοικητικής μεταρρυθμιστικής προσπάθειαςδεν μπορεί παρά να αντιμετωπιστούν τα σημερινά οικονομικά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης. Θεωρούμε αναγκαία και επιτακτική τη χρηματοδότηση της Αυτοδιοίκησηςμε τη διεύρυνση των κεντρικών αυτοτελών πόρων, την απόδοση των παρακρατηθέντωντόσο των προηγούμενων ετώνόσο και του τρέχοντος έτους, όπως υποσχέθηκε η κυβέρνησηδιά του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προς την ΚΕΔΚΕ…».

ΙV. Σήμερα η κυβέρνηση Παπανδρέου, αγνοώντας προκλητικά τις προεκλογικές δεσμεύσεις της και κάνοντας επίδειξη πολιτικής ανευθυνότητας και ασυνέπειας έναντι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προχωρεί στη Διοικητική Μεταρρύθμιση που ξεκίνησε η κυβέρνηση Καραμανλή:

* Χωρίς ίχνος ουσιαστικού διαλόγου για τον χωροταξικό σχεδιασμό!

* Χωρίς καμία ενίσχυση των πόρων, χωρίς προηγούμενη πλήρη επιστροφή των παρακρατηθέντων πόρων από το ΠαΣοΚ και ενώ έχει παρακρατήσει, και πάλι το ΠαΣοΚ, ήδη μέσα σε τρεις μόλις μήνες (Οκτώβριος- Δεκέμβριος 2009) πάνω από 330 εκατ. ευρώ!

* Χωρίς τη διαμόρφωση και θεσμοθέτηση των απαραίτητων για τη μεταρρύθμιση αυτή υποδομών!

* Χωρίς την πρόσληψη ή, έστω, ακόμη και τον σχεδιασμό πρόσληψης του απαραίτητου, ιδίως τεχνοκρατικού, προσωπικού.

Υπό τα δεδομένα αυτά, όπως ήδη επισήμανε και ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Αντ. Σαμαράς, η κυβέρνηση Παπανδρέου τίθεται προ των ευθυνών της. Διότι όχι μόνο δεν δρομολογεί αλλά, όλως αντιθέτως, υπονομεύει τη Διοικητική Μεταρρύθμιση, και μάλιστα από τις ρίζες της. Με άλλα λόγια, το ΠαΣοΚ του «εκσυγχρονιστή» κ. Γ. Παπανδρέου βαφτίζει- κατά την προσφιλή στο ΠαΣοΚ βερμπαλιστική επικοινωνιακή τακτική- τη Διοικητική Μεταρρύθμιση με το όνομα του «Καλλικράτη». Το ζήτημα όμως είναι ποιος, τελικά, για λογαριασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης «πληρώνει το μάρμαρο».

Ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος είναι βουλευτής της ΝΔ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.