Η σύνδεση της επιδίωξης πρόωρων εκλογών με την ευκαιρία της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, όπως έχει εξαγγείλει ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ κ. Γιώργος Παπανδρέου, συνιστά τριπλή παραβίαση του Συντάγματος και σφετερισμό αρμοδιότητας της Βουλής, απεφάνθη ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου Γεώργιος Κασιμάτης σε συνέντευξή του στο «Παρόν». Εντονα απορριπτικός υπήρξε και ο επίσης συνταγματολόγος καθηγητής Δημήτριος Τσάτσος, σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή», χαρακτηρίζοντας έναν τέτοιο χειρισμό ως συνταγματικό περίγελο. Οι σκληρές αυτές απορριπτικές θέσεις στις σχετικές προθέσεις του κ. Παπανδρέου έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα, δεδομένου ότι και οι δύο υπήρξαν κορυφαίες προσωπικότητες του ΠαΣοΚ. Ο πρώτος στενός συνεργάτης του Ανδρέα Παπανδρέου και διευθυντής του νομικού γραφείου του. Επίσης, ήταν εκείνος που χειρίστηκε το θέμα της Αναθεώρησης του Συντάγματος το 1986, το οποίο ισχύει και σήμερα. Ο δεύτερος, πέρα από διαπρεπής καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου στην Χαϊδελβέργη και στην Ελλάδα, διεκρίθη ως ευρωβουλευτής του ΠαΣοΚ, η δε συνεισφορά του σε θεσμικές πρωτοβουλίες της Ευρωβουλής τον είχαν αναδείξει σε πανευρωπαϊκά εκτιμώμενη προσωπικότητα, διακομματικού κύρους.

Οι τόσο έντονες αρνητικές τοποθετήσεις των δύο ανδρών αναφέρονται στην ιδιότυπη θέση του κ. Γ. Παπανδρέου ότι επιθυμεί μεν την ανανέωση της θητείας του κ. Κάρολου Παπούλια, όμως θα την καταψηφίσει κατά την προεδρική εκλογή του προσεχούς Μαρτίου, ώστε να προκαλέσει έτσι πρόωρες εκλογές και εν συνεχεία να την υπερψηφίσει στη Βουλή που θα προκύψει.

Κρίνω χρήσιμο να αναφερθώ στη σχεδόν προφητική πρωτοβουλία της Επιτροπής Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων (ΕΔΙΜΕΤ) να αποτρέψει τα προαναφερθέντα προτείνοντας προ τριετίας για την τελευταία καταρρεύσασα Αναθεώρηση του Συντάγματος τα εξής: * Την εκλογή του Προέδρου για περίοδο έξι ετών για ενίσχυση του κύρους και την αποσύνδεσή του από μικροκομματικές σκοπιμότητες, όπως η σημερινή.

* Η εκλογή του Προέδρου να γίνεται από τη Βουλή με φανερή, ονομαστική ψηφοφορία, μεταξύ ενενήντα και τριάντα ημερών προτού λήξει η θητεία του εν ενεργεία Προέδρου. Το σκεπτικό είναι ότι σήμερα η εκλογή νέου Προέδρου θεωρητικά επιτρέπεται ακόμη και την επομένη της εκλογής τού εν ενεργεία από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία εκείνης της στιγμής.

* Στην ΕΔΙΜΕΤ προβλέποντας τα σημερινά προτείναμε να προστεθεί και η εξής πρόνοια: Αν δεν επιτευχθεί ούτε στην τρίτη ψηφοφορία η οριζόμενη αυξημένη πλειοψηφία (180 ψήφοι) αντί να προκηρύσσονται πρόωρες εκλογές, η Βουλή, με πρόταση του Πρωθυπουργού ή οποιουδήποτε αρχηγού κόμματος και με απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών της (151 ψήφοι τουλάχιστον), μπορεί να αποφασίσει, σε ψηφοφορία που διεξάγεται αμέσως μετά, την κατά ένα χρόνο παράταση της θητείας τού ήδη κατέχοντος το προεδρικό αξίωμα. Αυτή η παράταση μπορεί να αποφασισθεί άπαξ μόνο. Στο σκεπτικό αυτής της ομόφωνης πρότασής μας, που εισηγήθηκε ο καθηγητής Θανάσης Διαμαντόπουλος, αναφέρονται ενδεικτικά τα εξής: «Η αντιπολίτευση δεν είναι λογικό να προκαλέσει αδυναμία εκλογής Προέδρου και διάλυση της Βουλής (…) Στην υπόθεση επομένωςότι η χρήση του “όπλου” αυτού για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες μπορεί να γίνει γύρω στη μέση ή μετά τη μέση του κοινοβουλευτικού κύκλου (όπως καλή ώρα σήμερα) η δυνατότητα επιμήκυνσης κατά ένα έτος της θητείας του υπηρετούντος Προέδρου μεταφέρει την ενδεχόμενη εκλογική αναμέτρηση πολύ κοντά στην κανονική λήξη της θητείας του Κοινοβουλίου και επομένως, εν πολλοίς, απαλλάσσει τη χώρα από μια αβεβαιότητα του περιβάλλοντος». Δυστυχώς, οι πολύ χρήσιμες για σήμερα προτάσεις αυτές της ΕΔΙΜΕΤ, όπως και πολλές άλλες, αγνοήθηκαν και αποσιωπήθηκαν για λόγους που δεν είναι του παρόντος. Πάντως, οι περισσότερες διασώθηκαν σε βιβλίο που εξέδωσαν τα μέλη της εν λόγω Επιτροπής (Γιάννης Μαρίνος, Θαν. Διαμαντόπουλος, Λάζαρος Εφραίμογλου, Πάνος Καζάκος, Πλάτων Τήνιος) υπό τον τίτλο «Συνταγματική Αναθεώρηση», Εκδόσεις Σιδέρη.