ΤΟΚΙΟ.

ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ ακόμη και οι μαθητές του σχολείου γνωρίζουν τον Αβραάμ Λίνκολν. Εχουν διαβάσει μεταφράσεις βιβλίων όπως το Lincoln΄s Little Girl (Η κορούλα του Λίνκολν) του Φρεντ Τραμπ ή βιογραφίες γραμμένες από ιάπωνες συγγραφείς. Σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά αυτά έλκονται από τις ιστορίες για τον Λίνκολν κατά τον ίδιο τρόπο που η αμερικανική νεολαία διαβάζει τις ιστορίες του Χορέισιο Αλτζερ για φτωχόπαιδα που κατόρθωσαν να γίνουν πλούσιοι τον 19ο αιώνα.

Ο Λίνκολν, ο οποίος ανοικοδόμησε το έθνος του, έχει εμπνεύσει τους μεταρρυθμιστές μας. Στην περίοδο της Παλινόρθωσης Μέιτζι, στα τέλη του 19ου αιώνα, η Ιαπωνία επαναπροσδιόρισε τον εαυτό της. Ο

Λίνκολν υπήρξε ένα από τα πρότυπα των μεταρρυθμιστών, ορισμένοι εκ των οποίων είχαν ταξιδέψει στις Ηνωμένες Πολιτείες στη δεκαετία του 1880 και είχαν επιστρέψει στην πατρίδα γεμάτοι επαίνους για την αμερικανική δημοκρατία. Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η Ιαπωνία χρειάστηκε ξανά να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό της. Η πρώτη πρόκληση ήταν να δημιουργήσει μια δημοκρατική συνείδηση στη χώρα. Ο Λίνκολν βοήθησε.

Εκείνη περίπου την περίοδο η Ομιλία του Γκέτυσμπουργκ έγινε δημοφιλής στα γυμνασιακά σχολικά βιβλία. Ως σήμερα όλοι σχεδόν οι ιάπωνες μαθητές του γυμνασίου γνωρίζουν τη φράση: «Κυβέρνηση του λαού,από τον λαό για τον λαό».

Αντιμετωπίσαμε επίσης την οικονομική πρόκληση της ανοικοδόμησης της χώρας μας από τις στάχτες του πολέμου. Είδαμε τον Λίνκολν, αντίθετα από τον Ουάσιγκτον ή τον Τζέφερσον, ως έναν αυτοδημιούργητο άνδρα. Στη φτώχεια της μεταπολεμικής περιόδου ελπίζαμε ότι κάποτε η ζωή μας και η χώρα μας θα γίνονταν καλύτερες. Το να δουλέψουμε σκληρά σαν τον Λίνκολν, σκεφτόμασταν, ήταν ο δρόμος για την επιτυχία.

Ο κ. Κονόμι Αρα είναι καθηγητής της Αμερικανικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Ξένων Σπουδών του Τόκιο.