Ηαπελευθέρωση στην αγορά τηλεπικοινωνιών έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας και χρηστικότητας στις υπηρεσίες πληροφοριών τηλεφωνικού καταλόγου. Ενώ αυξάνονται ταχύτατα οι ρυθμοί αλλαγής δικτύου εκ μέρους των ιδιωτών μεταξύ διαφόρων τηλεπικοινωνιακών παρόχων, είτε με τη φορητότητα αριθμού είτε χωρίς αυτή, οι υπηρεσίες τηλεφωνικού καταλόγου δεν ανταποκρίνονται γρήγορα στις αλλαγές, δεν παρέχουν πλήρη και ακριβή πληροφόρηση, ενώ την ίδια στιγμή το κόστος χρήσης τους έχει αυξηθεί δραματικά.

Παλαιότερα, με τον ΟΤΕ, η υπηρεσία αναζήτησης πληροφοριών καταλόγου ήταν δωρεάν (ή αργότερα με 5 αστικές μονάδες). Σήμερα, με τον λογιστικό διαχωρισμό τέτοιων δραστηριοτήτων και την απελευθέρωση, κοστίζει στον πολίτη πολλαπλάσια σε πανάκριβες υπηρεσίες τύπου 11ΧΧΧ. Εχει στην κυριολεξία στηθεί μία τεράστια επιχείρηση εκ του μηδενός, χωρίς να υπάρχει η σκέψη για σοβαρή μείωση του κόστους και χωρίς οι παρεχόμενες υπηρεσίες να βελτιώνονται προς όφελος του πολίτη, ο οποίος πλέον πληρώνει τεράστια μετακυλισμένα κόστη ανταγωνισμού.

Οσο ο ΟΤΕ ήλεγχε το 100% των τηλεφωνικών γραμμών και τελούσε υπό δημόσια ιδιοκτησία, υπήρχε νόημα στο να παρέχει ο ίδιος καθολικές υπηρεσίες καταλόγου. Πλέον όμως, με τον κατακερματισμό της αγοράς λόγω της εισόδου των εναλλακτικών στη σταθερή τηλεφωνία, αλλά και τα αντικίνητρα παροχής δωρεάν υπηρεσιών από τις συγκεκριμένες εταιρείες, υπάρχουν φαινόμενα όπως:

* Δεν υπάρχουν ευρύτερα διαθέσιμοι για τον πολίτη ενιαίοι τηλεφωνικοί κατάλογοι με κινητά και σταθερά όλων των παρόχων.

* Οι δύσχρηστες έντυπες εκδόσεις ανανεώνονται με αργούς ρυθμούς, σε πλήρη αντίθεση με συνεχείς αλλαγές αριθμών, γεγονός που σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα καθιστά αυτές τις εκδόσεις παρωχημένες. Με λίγα λόγια αυτή τη στιγμή ο έλληνας πολίτης δεν έχει πρόσβαση σε ένα ενιαίο εργαλείο στο οποίο να μπορεί να βρει όλες τις πληροφορίες για σταθερά ΟΤΕ, σταθερά εναλλακτικών και κινητά τηλέφωνα, γεγονός απαράδεκτο αφού αποτελεί σαφή οπισθοδρόμηση σε σχέση με το παρελθόν, όταν ο πολίτης μπορούσε τουλάχιστον να βρει όλα τα σταθερά τηλέφωνα. Ετσι αντί ο πολίτης να έχει στη διάθεσή του όλο και περισσότερες πληροφορίες (όπως αριθμοί κινητών τηλεφώνων) αυτές μειώνονται.

Η κυβέρνηση και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων θα πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλία ώστε να καλυφθεί το κενό αυτό από μια ανεξάρτητη αρχή.

Επειδή το θέμα δεν είναι η κατάργηση των ιδιωτικών υπηρεσιών αναζήτησης πληροφοριών αλλά το δικαίωμα του πολίτη να κάνει αναζήτηση σε έναν ενιαίο και ανά πάσα στιγμή πλήρως ενημερωμένο τηλεφωνικό κατάλογο δωρεάν, θα πρέπει να βρεθεί γρήγορα μια πρακτική λύση.

Η κυρία Θάλεια Δραγώνα είναι βουλευτής Επικρατείας του ΠαΣοΚ.