Πριν από λίγες ημέρες στην εθνική οδό Κορίνθου- Πατρών ξεκληρίστηκαν σε τροχαίο δυστύχημα δύο οικογένειες με έξι θύματα, συνολικά 13 νεκροί από τις αρχές του 2008. Η Τροχαία ανακοίνωσε ότι κατά την προσπέραση ένα από τα δύο αυτοκίνητα βγήκε στο αντίθετο ρεύμα και η σύγκρουση ήταν σφοδρότατη. Συνηθισμένα πράγματα δηλαδή. Αλλά πώς να μη σκοτωθούν οι άνθρωποι, όταν η κυκλοφορία είναι πολύ μεγάλη και ο δρόμος στενότατος, γεμάτος στροφές, χωρίς διαχωριστικό και με συνεχή ροή από νταλίκες που πηγαινοέρχονται στο λιμάνι της Πάτρας από και προς την Ιταλία.

Ο δρόμος αυτός θεωρείται ο πιο επικίνδυνος της χώρας, αφού κατά την τελευταία δεκαετία σκοτώθηκαν 300 και πλέον άνθρωποι σε περισσότερα από 1.000 τροχαία δυστυχήματα, ενώ τριπλάσιος αριθμός θυμάτων μένουν ανάπηροι, με τεράστιες οικογενειακές, οικονομικές και εθνικές επιπτώσεις.

Παραβατικότητα είναι ό,τι αντιβαίνει στους γραπτούς νόμους και στους κανόνες της κοινωνίας και κολάζεται ποινικά. Ο,τι ανήκει όμως στους άγραφους κοινωνικούς κανόνες, που συνήθως είναι ηθικοί, μένει ατιμώρητο. Και όμως κάποιοι ευθύνονται για τις εκατόμβες αίματος που πληρώνει ο ελληνικός λαός σε αυτόν τον δρόμο. Το ότι φταίνε οι απρόσεκτοι οδηγοί είναι απλώς μια φθηνή δικαιολογία. Η Ελλάδα, ως μια σύγχρονη και δημοκρατική χώρα, με μια κοινωνία που ξεπέρασε τα στάδια της υπανάπτυξης, δικαιούται καλύτερη διαχείριση και μεταχείριση.

Εδώ βέβαια αναφύεται το ερώτημα ποιος είναι υπεύθυνος για αυτά τα θανατηφόρα ατυχήματα. Η απάντηση είναι απλή και εύκολη: Ολες οι κυβερνήσεις της τελευταίας εικοσαετίας οι οποίες φρόντισαν να κατασκευάσουν την πανάκριβη Εγνατία οδό, από όπου περνά κάθε «μισή ώρα» ένα όχημα, και αγνόησαν πλήρως την εθνική οδό Κορίνθου- Πατρών, η οποία είναι μόλις 120 χλμ. και από αυτά μόνο 80 χλμ. θέλουν μετατροπή. Το ότι η Εγνατία χρηματοδοτείται κατά ένα μέρος από τα ευρωπαϊκά προγράμματα δεν αποτελεί δικαιολογία, όταν η ελληνική συμμετοχή είναι κολοσσιαία.

Πρόσφατα κυρώθηκε από τη Βουλή η σύμβαση και ανακοινώθηκε ότι οι εργασίες κατασκευής του δρόμου Κορίνθου- Πατρών θα ξεκινήσουν το 2008. Ωστόσο ποιος ξέρει πότε θα τελειώσουν αλλά και πόσοι θα σκοτωθούν ως τότε, ενώ οι θάνατοι αυτοί, όσοι και αν είναι, θα θεωρούνται «δομικά εγκλήματα».

Σίγουρα τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα είναι η μάστιγα του τελευταίου μισού αιώνα, αλλά δεν είναι το μοναδικό κακό. Σήμερα όλοι οι Ελληνες είναι κοινωνικά μορφωμένοι και πλήρως ενημερωμένοι για το τι συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο. Ετσι λοιπόν είναι επιτακτική ανάγκη με απόφαση του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων να συσταθεί ειδική διακομματική επιτροπή μελέτης του προβλήματος «των τροχαίων ατυχημάτων», η οποία, αφού εξετάσει ενδελεχώς την ελληνική πραγματικότητα και τη διεθνή εμπειρία, να καταλήξει σε προτάσεις και συμπεράσματα που θα υποβληθούν στη Βουλή των Ελλήνων για συζήτηση, διάχυση και εφαρμογή των αποφάσεων.

Η κοινωνία αναπτύσσεται, η δημοκρατία εξελίσσεται, η νεολαία ελπίζει σε εμάς και οι άνθρωποι αλλάζουν. Ποτέ δεν είναι αργά για να ξεκινήσει κάτι σοβαρό κοινωνικά και πολιτικά αποδεκτό. Θα περιμένουμε.

Ο κ. Λ. Γρηγοράκος είναι βουλευτής ΠαΣοΚ Λακωνίας και αναπληρωτής καθηγητής Μονάδας Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) του Πανεπιστημίου Αθηνών.