Ο ανήλικος φίλος σκότωσε τον 18χρονο για 5.000 ευρώ που του είχε δανείσει και αρνιόταν να του επιστρέψει.


H είδηση διαταράσσει το καλώς έχειν των στερεοτύπων μας. Είναι μια άβολη και διαταρακτική είδηση. Τα στερεότυπα επιχειρούν να δαμάσουν το άγνωστο, να βάλουν μια τάξη στο πολύπλοκο των πραγμάτων. Τακτοποιούν το χάος γύρω μας. Προσφέρουν την εικόνα ενός κόσμου όπου άνθρωποι και πράγματα έχουν την καθιερωμένη θέση τους και κάνουν ό,τι περιμένουμε να κάνουν. Αισθανόμαστε όπως στο σπίτι μας. Συναντάμε τη γοητεία του οικείου, του φυσιολογικού, του αξιόπιστου.


H είδηση έρχεται να υπονομεύσει την τακτοποίηση, το νοικοκύρεμα των αντιλήψεών μας. Μας εκπαραθυρώνει από το σπίτι μας. Να γιατί:


Το ένοπλο ξεκαθάρισμα λογαριασμών δεν προσήκει σε γόνους καλών οικογενειών. Το γνωρίζουμε από τα εμπειρικά και στατιστικά δεδομένα. Από τα στοιχεία που ευλόγως περιφρονούν την ατομική περίπτωση και γενικεύουν και σχηματοποιούν και παραχαράσσουν την άλλη όψη των πραγμάτων. Ωστόσο αυτή η άλλη όψη κρύβει μια δική της μοναδική αλήθεια. Εκείνη είναι που φανερώνει την πολυπλοκότητα των πραγμάτων. Πέραν των ψευδών και γυάλινων βεβαιοτήτων που κομίζουν στατιστικές και στερεότυπα.


Τα γνώριμα στοιχεία μάς λένε ότι το ένοπλο ξεκαθάρισμα λογαριασμών μεταξύ νεαρών – σπάνιο στη χώρα μας – αφορά υποβαθμισμένες κοινωνικά περιοχές και δράστες χαμηλού μορφωτικού και κοινωνικού επιπέδου.


Οι παραμερισμένοι του κόσμου τούτου πάντα κατέφευγαν στη βία για να λύσουν τις διαφορές τους. Ο λόγος και η επιχειρηματολογία έτσι κι αλλιώς παραμένουν ισχνά μέσα επιβίωσης.


Ξαφνιάζει λοιπόν το γεγονός ότι ο δράστης είναι γόνος εύπορης οικογένειας, υψηλού μορφωτικού επιπέδου, που διαμένει στο Ελληνικό.


Ξαφνιάζει η προετοιμασία και η επινοητικότητα του οπλισμού. Είχε με τα κατάλληλα εργαλεία μετατρέψει σε πυροβόλο όπλο ένα πιστόλι κρότου. Ξαφνιάζει η αγριότητα της εκτέλεσης. Πυροβολισμός με το πιστόλι στο κεφάλι. Ισως λιγότερο ξαφνιάζει η βοηθητική υπηρεσία του Αλβανού! Κατά την επίθεση ένας νεαρός Αλβανός που είχε προσκομισθεί από καφετέρια γι’ αυτόν τον σκοπό ακινητοποίησε το θύμα. Σε άχαρες και βοηθητικές δουλειές δεν αξιοποιούνται έτσι κι αλλιώς οι Αλβανοί;


H κουλτούρα λοιπόν της αγριότητας, της αξιοποίησης του εργατικού δυναμικού, της βίαιης λύσης των διαφορών.


Οι ειδικοί θα σπεύσουν να ψυχολογιοποιήσουν ή και να ψυχιατρικοποιήσουν την είδηση. Θα μιλήσουν, υποθέτω, για ευάλωτο εγώ, για ψυχοπαθητική προσωπικότητα του δράστη κτλ., κτλ. Οι νεολομπροζιανής κατεύθυνσης θάλλουν στην Αμερική, θα μιλήσουν για γεννημένο βίαιο άτομο! Οι πιο υποψιασμένοι στα ενδοψυχικά θα αναζητήσουν τα κενά στις ενδοοικογενειακές του σχέσεις.


Δεν νομίζω να πείσουν με τις τοποθετήσεις τους. Σίγουρα αδυνατούν να συλλάβουν μια καταδικασμένη συνεχώς να μας διαφεύγει αλήθεια. A, ναι! Και κάτι ακόμη: το διακύβευμα δεν οφείλει να εκπλήσσει κανέναν. Αναφέρομαι στα ευρώ: 5.000 ευρώ. Ο σκοτεινός θεός του χρήματος, η επίσημη θρησκεία των ημερών μας, θύμωσε, βρόντηξε, άστραψε. Ιεροσυλία να μη σου επιστραφεί το ύψιστο αγαθό που σου ανήκει: το χρήμα!


Ολα παράξενα και αναπάντεχα λοιπόν αλλά και ταυτόχρονα όλα κατανοητά και ερμηνεύσιμα και εύλογα και έλλογα. Να είναι άραγε αυτό το πιο διαταρακτικό στοιχείο της είδησης;


H κυρία Φωτεινή Τσαλίκογλου είναι καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.