Με νέα νομοθεσία που τέθηκε σε ισχύ στην Γαλλία, οι εταιρείες υποχρεούνται να ενημερώνουν το κοινό για ρετουσαρισμένες φωτογραφίες που χρησιμοποιούνται σε διαφημιστικές καμπάνιες.

Μια κίνηση που δοκιμαστικά θα κρίνει το αν το Μέσο, ο πομπός του μηνύματος αλλά και ο δέκτης, είναι έτοιμοι να δεχθούν την ύπαρξη του Photoshop και άλλων προγραμμάτων επεξεργασίας φωτογραφιών.

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα brands, παρεμβαίνουν υπερβολικά στις φωτογραφίες των μοντέλων τους δίνοντας έτσι λανθασμένα πρότυπα ομορφιάς δημιουργώντας μια αλυσίδα αντιδράσεων που ακουμπά τη ψυχολογία, το bullying αλλά και την αυτοεκτίμηση.

Σε μια εποχή, όπου οι νέοι κυρίως, καθημερινά γίνονται δέκτες τεράστιου όγκου πληροφοριών, έχει καταλήξει δύσκολο να γίνει διαχωρισμός μεταξύ της πραγματικής είδησης, φωτογραφίας κ.λπ και του ψεύτικου – επεξεργασμένου υλικού.

Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, τα διαφημιστικά πρακτορεία και οι εταιρείες προβολής υποχρεούνται πλέον να προειδοποιούν και να διαχωρίζουν τις φωτογραφίες που έχουν επεξεργαστεί.

Η συζήτηση όμως που δικαίως ξεκινά, είναι τι θα γίνει με τις φωτογραφίες που αναρτούν οι influencers και τα «φαινόμενα» των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως για παράδειγμα η Κιμ Καρντάσιαν.

Όπως είναι κατανοητό, δύσκολα η κατάσταση μπορεί να ελεγχθεί καθώς πρόκειται για μαζική ανάρτηση εκατομμυρίων φωτογραφιών καθημερινά χωρίς νομικές καλύψεις ή συνθήκες. Από την άλλη πλευρά ο χρήστης, ως «αυτόνομο» μοντέλο, δεν έχει κανένα λόγο να υπακούσει σε ανάλογες νομοθεσίες καθώς μέχρι στιγμής οι λογαριασμοί σε Instagram και Facebook δεν αντιμετωπίζονται ως νομικά πρόσωπα και έτσι δεν θα υπάρχουν και ανάλογες κυρώσεις.

Η Γαλλία δείχνει να βρίσκει τον τρόπο της λύσης του προβλήματος αλλά αυτό που μένει είναι η στήριξη από τα Μέσα και η τεχνογνωσία για τον περιορισμό αν όχι τον αποκλεισμό των ακραία επεξεργασμένων φωτογραφιών.