Επέστρεψαν δειλά-δειλά σε μια τηλεοπτική αγορά η οποία τους είχε γυρίσει την πλάτη καθώς η προτεραιότητα είχε δοθεί στα σόου και στη μυθοπλασία. Το τηλεπαιχνίδι όμως, αν ήταν καλό, είχε πάντα το κοινό του στη διάρκεια της ιστορίας της ιδιωτικής τηλεόρασης. Οχι μόνο το κοινό που το παρακολουθούσε αλλά και αυτό που επιθυμούσε διακαώς να συμμετάσχει. Κάποιοι για το χρηματικό έπαθλο, άλλοι για τα λίγα λεπτά δημοσιότητας και μερικοί για τη χαρά της συμμετοχής.
Τη σεζόν 2015 – 2016 προβάλλονται τα περισσότερα τηλεπαιχνίδια που έχουν προβληθεί τα τελευταία χρόνια και μάλιστα σχεδόν όλα σημειώνουν καλή τηλεθέαση. Γνώσεις, τύχη, χρηματικό έπαθλο, δωροεπιταγές, νικητές, ηττημένοι, κέφι, χειροκροτήματα, όλα κομμάτια ενός παζλ που δίνει μια άλλη νότα στην τηλεοπτική ψυχαγωγία. Επιπλέον, όπως είναι γνωστό στους τηλεοπτικούς κύκλους, το τηλεπαιχνίδι είναι φτηνό προϊόν σε ό,τι αφορά το κόστος παραγωγής. Σε μια χώρα με έντονη οικονομική και κοινωνική κρίση όλο αυτό αποκτά μεγαλύτερο ενδιαφέρον ρίχνοντας μια ματιά στους παίκτες και τη δυναμική τους. Μια δυναμική η οποία, σύμφωνα με τα όσα καταθέτουν στο «Βήμα της Κυριακής» οι εταιρείες παραγωγής και οι παρουσιαστές τους, μόνο αυξητική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί.

Παίκτες πάνε κι έρχονται
Στο «Celebrity Game Night» (Mega) αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε αναμονή περίπου 40 άτομα, καθώς διαγωνίζονται δύο παίκτες ανά εβδομάδα. Η αύξηση των αιτημάτων συμμετοχής έχει αυξηθεί κατά 50% σε σχέση με την περυσινή χρονιά αλλά το προφίλ των παικτών δεν έχει αλλάξει σε σχέση με τις προηγούμενες σεζόν. «Είναι νέοι, μοντέρνοι άνθρωποι, άνδρες και γυναίκες, ηλικίας περίπου ως 40 ετών, μορφωμένοι, που εργάζονται σε διάφορους τομείς. Αρκετοί έχουν οικογένεια με μικρά παιδιά» τονίζουν από την παραγωγή. Στο άλλο τηλεπαιχνίδι του καναλιού, το «Δεν Εχω Λόγια», δεν υπάρχει μεγάλη αναμονή, παρά τις αυξημένες αιτήσεις, καθώς η επιλογή γίνεται με casting. Ωστόσο τα αιτήματα πληθαίνουν και αφορούν κυρίως νέους ανθρώπους, άνδρες και γυναίκες, αρκετοί φοιτητές αλλά και οικογενειάρχες.

Ρεκόρ, χρήματα και… χαβαλές
Ισως το πιο επιτυχημένο τηλεπαιχνίδι της χρονιάς είναι το «Ακου τι είπαν» στον Alpha. Εδώ η αναμονή αγγίζει τους 3.000 παίκτες και κάθε εβδομάδα η παραγωγή λαμβάνει 150 καινούργια αιτήματα. Τα αιτήματα συμμετοχής παραμένουν σταθερά υψηλά από την 1η χρονιά προβολής του «Ακου τι είπαν» ως και σήμερα που διανύουμε την 3η χρονιά προβολής του. Οι περισσότεροι παίκτες είναι από 18 ως 40 ετών. Οι συμμετοχές είναι μοιρασμένες σε άνδρες και γυναίκες, ενώ η πλειοψηφία των παικτών είναι ανώτατης εκπαίδευσης. Επίσης, συμμετέχουν και πολλοί φοιτητές.
Αυτό που έχει ενδιαφέρον, σύμφωνα με τον παρουσιαστή του παιχνιδιού, Χρήστο Φερεντίνο, είναι ότι «το προφίλ των παικτών έχει αλλάξει… Δεν είναι πλέον τόσο ντροπαλοί, ψαρωμένοι, ανυποψίαστοι. Οι παίκτες πλέον εκτίθενται πιο εύκολα και λένε τη γνώμη τους. Κάνω πολλά χρόνια τηλεπαιχνίδια και βλέπω πως στο «Ακου τι είπαν» έρχονται και άνθρωποι που δεν πάνε γενικά στην τηλεόραση. Οι λόγοι είναι συγκεκριμένοι: αρχικά το χρηματικό έπαθλο, αλλά και επειδή γουστάρουν το παιχνίδι. Ερχονται για τη φάση, την πλάκα, τον χαβαλέ, για τον τρόπο που το έχουμε στήσει. Το διασκεδάζουν, με άλλα λόγια».

«Hot seat»: παίζουν για να… ξεχάσουν
Η κατά ΣΚΑΪ εκδοχή του «Εκατομμυριούχου», το «Hot Seat», αριθμεί αυτή τη στιγμή περίπου 500 παίκτες σε αναμονή ενώ τα αιτήματα συμμετοχής έχουν σχεδόν διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι.
Σε ό,τι αφορά το προφίλ αυτών που επιθυμούν να λάβουν μέρος, αυτό είναι παρόμοιο με το προφίλ των τηλεθεατών του ΣΚΑΪ γενικότερα. Συνεπώς, συμμετέχουν γενικά περισσότεροι άνδρες από ό,τι γυναίκες, από όλα τα ηλικιακά προφίλ και από κάθε οικονομική κατάσταση. Οπως σημειώνει μέλος της εταιρείας παραγωγής «αυτό που έχουμε παρατηρήσει και στην πρώτη και στη δεύτερη σεζόν του παιχνιδιού είναι ότι η οικονομική κατάσταση και το βιοτικό επίπεδο τελικά δεν έχουν σχέση με τις γνωστικές ικανότητες του παίκτη». Από την πλευρά του ο Γιάννης Ζουγανέλης, ο οποίος έχει τον ρόλο του παρουσιαστή του τηλεπαιχνιδιού γνώσεων, επισημαίνει: «Η πιο βασική αλλαγή που έχουμε παρατηρήσει στο προφίλ των παικτών είναι ότι τώρα οι παίκτες έχουν ευρύτερο πλαίσιο γνώσεων και αρκετές φορές μεγάλη εξειδίκευση σε συγκεκριμένα γνωστικά πεδία. Αντίθετα, παλιότερα δήλωναν συμμετοχή ακόμη και παίκτες που δεν είχαν πολλές πιθανότητες να κερδίσουν μεγάλα έπαθλα. Επίσης, η οικονομική και εργασιακή τους κατάσταση δεν επηρεάζει σχεδόν καθόλου το πώς αντιδρούν στην τελική έκβαση του παιχνιδιού.

Δηλαδή χαίρονται ακόμη και όταν δεν κερδίζουν μεγάλα έπαθλα, αν και από την οικονομική τους κατάσταση φαίνεται ότι θα τα είχαν ανάγκη. Τελικά, απ’ ό,τι έχουμε παρατηρήσει, το κοινό επιλέγει να παίξει όχι μόνο για τη νίκη, αλλά κυρίως για την εμπειρία, τη χαρά της συμμετοχής και για να γνωρίσει τον… παρουσιαστή».


«Ο τροχός της τύχης» γυρίζει και κερδίζει
Το συγκεκριμένο παιχνίδι είναι και το παλιότερο καθώς στην προηγούμενη εκδοχή του το παρουσίαζε με μεγάλη επιτυχία ο Γιώργος Πολυχρονίου με την Κρίστα. Το παιχνίδι επέστρεψε εδώ και δύο χρόνια στο Star και σημειώνει πολύ μεγάλη επιτυχία καθώς η τηλεθέασή του είναι πολύ υψηλότερη του μέσου όρου τηλεθέασης που καταγράφει το κανάλι στο σύνολό του. Στην αναμονή βρίσκονται περισσότεροι από 500 υποψήφιοι, κάτι που επιβεβαιώνει τη μεγάλη απήχηση που είχε το παιχνίδι από την πρώτη στιγμή. Οταν πρωτοβγήκε, το Trailer συμμετοχών (πέρυσι τον Φεβρουάριο) το κανάλι συγκέντρωσε 1.800 συμμετοχές μέσα στις δύο πρώτες ημέρες μετάδοσής του. Το ενδιαφέρον του κόσμου έχει συνεχιστεί αμείωτο. Στην περίπτωση του «Τροχού της τύχης» δεν υπάρχει συγκεκριμένο προφίλ παικτών. Μόνη προϋπόθεση είναι να είναι κάτοικοι Ελλάδας και να γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση. Από πέρυσι τον Μάρτιο έχουν περάσει παίκτες από 11 ως 80 ετών, γυναίκες, άνδρες και παιδιά (είχα παίξει για να συγκεντρώσουν χρήματα για το σχολείο τους). Οσον αφορά τον λόγο για τον οποίο κάποιος δηλώνει συμμετοχή; «Ολοι έχουν κάποιον λόγο που επιλέγουν να παίξουν. Κάποιοι έρχονται για το χρηματικό έπαθλο, κάποιοι άλλοι γιατί λύνουν σταυρόλεξα και γρίφους με πάθος και άλλοι γιατί θέλουν να γνωρίσουν από κοντά τους παρουσιαστές και να δουν πώς γίνεται το γύρισμα».
Παρουσιαστής του παιχνιδιού είναι ο Γιώργος Πολυχρονίδης, ο οποίος σχολιάζοντας τους λόγους για τους οποίους ο κόσμος συρρέει στο συγκεκριμένο παιχνίδι λέει τα εξής: «Θεωρούσα αυτονόητο πως άπαντες έρχονται 100% για τα χρήματα, μιας και βρισκόμαστε σε εποχή οικονομικής στενότητας. Πόσω μάλλον όταν ο «Τροχός της Τύχης» δίνει αναλογικά τα μεγαλύτερα ποσά ημερησίως. Οι παίκτες του Τροχού όμως πολλές φορές με έχουν εντυπωσιάσει με τις απαντήσεις τους. Υπάρχει μεγάλο ποσοστό που δηλώνει συμμετοχή επειδή, πέραν του οικονομικού κινήτρου, δεν αντέχουν να παρακολουθούν από το σπίτι τους άλλους να δυσκολεύονται, ενώ οι ίδιοι λύνουν πολύ γρήγορα τους γρίφους του παιχνιδιού. Κάποια κοπέλα μάλιστα μου είπε: «Ηρθα γιατί έβαλα στοίχημα με τον πατέρα μου, επειδή πίστευε πως ως παίκτρια του Τροχού της Τύχης δεν θα κέρδιζα εύκολα και θα έπαυα να τον πικάρω στο σπίτι, επειδή τα βρίσκω όλα πρώτη». Τελικά ο πατέρας είχε δίκιο. Η κοπέλα βγήκε τρίτη μεταξύ των τριών παικτών».

HeliosPlus