Χωρίς να διευκρινίζει τον τελικό αριθμό των αδειών αλλά και την τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας τους, κατατέθηκε την περασμένη Τετάρτη για δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τις αδειοδοτήσεις των τηλεοπτικών σταθμών. Το σχέδιο νόμου αναρτήθηκε στο opengov.gr, όπου και θα παραμείνει σε διαβούλευση ως τη Δευτέρα 24 Αυγούστου. Το υπογράφουν ο υπουργός Επικρατείας κ.Νίκος Παππάς, ουπουργόςΟικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκηςκαι ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. ΧρήστοςΣπίρτζης.
Με βάση το νέο σχέδιο νόμου αυστηροποιούνται τα κριτήρια για την αδειοδότηση και τη λειτουργία των ψηφιακών καναλιών, ενώ οι άδειες θα δοθούν μέσα από δημοπρασία που θα διεξαγάγει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Οι πρώτες αντιδράσεις για το νέο πλαίσιο αφορούν το γεγονός ότι οι περισσότερες ρυθμίσεις σχετικά με τα οικονομικά και το προσωπικό των καναλιών, στο παρόν οικονομικό τοπίο, χαρακτηρίζονται εξωπραγματικές. Η αντιπαράθεση με τα ιδιωτικά κανάλια αποτελούσε μέρος της ρητορικής του ΣΥΡΙΖΑ από τον καιρό που ήταν στην αντιπολίτευση.


Τι προβλέπει

Σύμφωνα με ανακοίνωση της κυβέρνησης «με το νομοσχέδιο αυτό επέρχεται ύστερα από 25 χρόνια η νομιμότητα στους τηλεοπτικούς σταθμούς, οι οποίοι από το 1990 που ξεκίνησε η λειτουργία τους μέχρι και σήμερα λειτούργησαν υπό το καθεστώς των λεγόμενων «προσωρινών αδειών»». Υπενθυμίζεται ότι από το 2007 υπήρχε νόμος που προέβλεπε τη διενέργεια διαγωνισμού, η εφαρμογή του οποίου εδώ και οκτώ χρόνια αναβάλλεται με τροπολογίες.
Η αδειοδότηση των ψηφιακών καναλιών θα γίνει μέσω δημοπρασίας που θα διεξαχθεί από το ΕΣΡ. Μετά την ψήφιση του νόμου το ΕΣΡ θα προχωρήσει σε προκήρυξη για τη διενέργεια πλειοδοτικού διαγωνισμού. Ενα νέο στοιχείο το οποίο φέρνει το σχέδιο νόμου είναι ότι προβλέπει διαφορετικούς τύπους αδειών: για κανάλια εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας, αλλά και για ενημερωτικού (γενικού και θεματικού) και μη ενημερωτικού περιεχομένου.
Ο αριθμός των αδειών και η τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας για κάθε κατηγορία θα οριστούν με απόφαση του υπουργού Επικρατείας και με απλή γνωμοδότηση από το ΕΣΡ, ενώ θα ήταν προτιμότερο ίσως ο αριθμός των αδειών να καθορίζεται μόνο από το ΕΣΡ, δεδομένου ότι μια Ανεξάρτητη Αρχή παρέχει μεγαλύτερα εχέγγυα για την τήρηση αξιοκρατικών κριτηρίων συγκριτικά με την απόφαση του εκάστοτε υπουργού.
Πριν από την ανακήρυξη των υπερθεματιστών για κάθε άδεια θα διενεργείται εκ νέου έλεγχος «πόθεν έσχες» για την υψηλότερη οικονομική προσφορά. Το τίμημα για κάθε άδεια θα καταβάλλεται εφάπαξ μετά την ανακήρυξη του αδειούχου, ενώ η διάρκειά τους θα είναι 10ετής. Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία θα έχουν ανώνυμες εταιρείες, κοινοπραξίες και οι ΟΤΑ.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ελάχιστο καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο 8 εκατ. ευρώ για κανάλια εθνικής εμβέλειας γενικού – ενημερωτικού χαρακτήρα, 5 εκατ. ευρώ για εθνικής εμβέλειας θεματικού – ενημερωτικού περιεχομένου και 2 εκατ. ευρώ για μη ενημερωτικού. Με ΚΥΑ των υπουργών Επικρατείας και Οικονομικών θα οριστούν τα σχετικά ποσά για τα περιφερειακά κανάλια ανάλογα με τον πληθυσμό της κάθε περιφέρειας. Τα ίδια κεφάλαια δεν πρέπει να υπολείπονται του ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου, απαιτείται ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου για ημεδαπές και αλλοδαπές εταιρείες (με εξαιρέσεις για εισηγμένες σε χρηματιστήρια κ. ά.), ενώ προβλέπεται και έλεγχος «πόθεν έσχες».
Το προσωπικό των υποψήφιων προς αδειοδότηση καναλιών πρέπει να απαρτίζεται τουλάχιστον από:
α) 400 άτομα για άδεια εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα γενικού περιεχομένου.

β) 200 άτομα για άδεια εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα θεματικού περιεχομένου.

γ) 50 άτομα για άδεια εθνικής εμβέλειας μη ενημερωτικού χαρακτήρα.

δ) 20 άτομα για άδεια περιφερειακής εμβέλειας ενημερωτικού ή μη χαρακτήρα.
Οι προϋποθέσεις αυτές στην παρούσα συγκυρία είναι τουλάχιστον εξωπραγματικές, ενώ είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προσκρούσουν στις επιταγές της ΕΕ για απελευθέρωση της αγοράς εργασίας.


Το αγκάθι του ΕΣΡ

Το μείζον ζήτημα στην όλη υπόθεση είναι ότι η κυβέρνηση φέρνει στη διαβούλευση ένα νομοσχέδιο το οποίο προϋποθέτει βασική συμμετοχή του ΕΣΡ. Ωστόσο, για να προχωρήσει η διαδικασία, πρέπει πρώτα να αποκτήσει πλήρη και θεσμικά έγκυρη συγκρότηση το ΕΣΡ, το οποίο ως σήμερα τελεί υπό λειψή σύνθεση. Από επταμελές έχει γίνει τετραμελές, δεν έχει πρόεδρο –χρέη εκτελεί η αντιπρόεδρος κυρία Λίνα Αλεξίου –και δίχως άλλα δύο μέλη, των οποίων η θητεία έληξε και δεν αναπληρώθηκαν. Για να συμπληρωθεί η σύνθεσή του, χρειάζεται να αποφασίσει η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, την οποία πρέπει να συγκαλέσει η κυρία Ζωή Κωνσταντοπούλου. Στην περίπτωση που συγκληθεί η Διάσκεψη, για να καταλήξουν σε απόφαση θα πρέπει να υπάρξει στα τρία πρόσωπα ομοφωνία των 4/5 των προέδρων της Βουλής. Υπό τις παρούσες συνθήκες, μπορεί και να μην είναι τόσο εύκολο.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΛΥΨΗ ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗ ΧΩΡΑ
Θυγατρική της ΕΡΤ απέναντι στην Digea

Το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση εταιρείας θυγατρικής της ΕΡΤ ΑΕ, η οποία θα είναι πάροχος δικτύου, διασφαλίζοντας την παροχή κατάλληλων υποδομών δικτύου σε όλες τις περιοχές της χώρας και με όρους ισότιμης και δίκαιης πρόσβασης στο δίκτυο.

Η εταιρεία θα έχει μετοχικό κεφάλαιο 7 εκατ. ευρώ και επωνυμία ΕΡΤ Δίκτυο Επίγειας Ψηφιακής Ευρυεκπομπής – EPTnet ΑΕ. Σύμφωνα με τους συναρμόδιους υπουργούς με αυτόν τον τρόπο θα δοθεί τέλος στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές περιοχές της χώρας που δεν έχουν ψηφιακή κάλυψη, αλλά και στο μονοπώλιο της Digea. Η εταιρεία θα διοικείται από επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο, με πενταετή θητεία, του οποίου τα πέντε μέλη θα ορίζονται από τους συναρμόδιους υπουργούς και τα δύο από τους εργαζομένους με καθολική ψηφοφορία. Το ΔΣ εκλέγει διευθύνοντα σύμβουλο και πρόεδρο, το προσωπικό ή οι ενώσεις των εργαζομένων θα υπογράφουν συλλογικές συμβάσεις εργασίας, ενώ με συμβάσεις θα ρυθμίζονται θέματα απασχολουμένων από τη μητρική στη θυγατρική εταιρεία.

HeliosPlus