Μια συμφωνία που αντικατοπτρίζει τις αλλαγές στη μουσική βιομηχανία και όχι μόνο, στη χώρα μας, βρίσκεται σε ισχύ εδώ και λίγο καιρό. Η Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ) συμφώνησε με την Google στο θέμα της καταβολής δικαιωμάτων προς τους δημιουργούς μέλη της (συνθέτες και στιχουργούς) για όσα τραγούδια προβάλλονται στο YouTube, το οποίο ως γνωστόν από το 2006 ανήκει στην Google.
Σε επικοινωνία του «Βήματος» με εκπροσώπους των δύο εταιρειών εκείνοι επιβεβαίωσαν την ύπαρξή της, χωρίς όμως να δώσουν περισσότερες λεπτομέρειες. Πιθανότατα, πάντως θα ακολουθηθούν οι κανόνες που ισχύουν σε αντίστοιχες συμφωνίες της Google με εταιρείες που διαχειρίζονται τα διαδικτυακά πνευματικά δικαιώματα σε χώρες του εξωτερικού.
Τα κριτήρια με τα οποία αποδίδονται τα πνευματικά δικαιώματα σχετίζονται με τον αριθμό των views (προβολών) του κάθε τραγουδιού, τον χρόνο παραμονής του χρήστη στη συγκεκριμένη σελίδα, τον όγκο των διαφημίσεων που υπάρχει στη συγκεκριμένη σελίδα, καθώς και το αν το βίντεο προβάλλεται στο επίσημο κανάλι του καλλιτέχνη στο YouTube ή αν ανέβηκε από κάποιον τρίτο. Το πλεονέκτημα του Διαδικτύου σε σύγκριση με τα άλλα μέσα και τα προβλήματα που προκύπτουν εκεί σε σχέση με την αντικειμενική απόδοση των πνευματικών δικαιωμάτων είναι ότι όλα αυτά τα στοιχεία είναι απολύτως μετρήσιμα και προσιτά στον κάθε ενδιαφερόμενο.
Το βέβαιο είναι ότι οι «εναλλακτικοί» δημιουργοί που δεν έχουν δισκογραφική παρουσία ή είναι αποκλεισμένοι από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, είτε για λόγους μάρκετινγκ είτε γιατί πιθανόν το λεξιλόγιο των στίχων τους δεν συνάδει με τον mainstream χαρακτήρα ενός ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού, εφόσον είναι μέλη της ΑΕΠΙ ή οποιασδήποτε άλλης εταιρείας διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, θα έχουν τη δυνατότητα για ένα επιπλέον έσοδο.
Π.χ. οι Χατζηφραγκέτα που ίσως όποιος δεν χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο να μην έχει ακούσει ποτέ, όμως τα τραγούδια τους με ενδεικτικούς τίτλους («Η φράπα είναι ντόπα» και «Λαϊκό Λούμπεν vs Μνημόνιο») έχουν συνολικά ξεπεράσει τις 250.000 προβολές στο YouTube. ‘Η άλλοι καλλιτέχνες που ουσιαστικά έγιναν γνωστοί μέσα από το Διαδίκτυο, όπως ο Τus ο οποίος έχει ξεπεράσει κατά πολύ το 1 εκατομμύριο.
Πάντως, σε πρώτη φάση η συγκεκριμένη συμφωνία αντικατοπτρίζει πιο πολύ την προσπάθεια από πλευράς των εταιρειών πνευματικής ιδιοκτησίας να εξασφαλίσουν τα δικαιώματα όσων εκπροσωπούν, παρά πρακτικά ένα σημαντικό οικονομικό όφελος για τους ίδιους τους δημιουργούς. Τον Απρίλιο του 2011, ο τότε διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της Universal Nτέιβιντ Ρένζερ είχε δηλώσει πως 250.000 προβολές ενός τραγουδιού στο YouΤube αντιστοιχούν σε κάτι λιγότερο από… 8 δολάρια όσον αφορά τα δικαιώματα που αποδίδονται στον δημιουργό. Αν λοιπόν ο Ρένζερ λέει την αλήθεια, μπορεί για τον Τζάστιν Μπίμπερ με τις περίπου εκατό εκατομμύρια προβολές κάθε τραγουδιού του στο ΥouΤube, τα συγκεκριμένα πνευματικά δικαιώματα να αποτελούν ένα μικρό μεν, σεβαστό όμως κομμάτι των εσόδων του, για τους έλληνες δημιουργούς – ακόμη και για τους πλέον δημοφιλείς όπως ο Μιχάλης Χατζηγιάννης των οποίων τα τραγούδια δεν ξεπερνούν συνήθως τον επταψήφιο αριθμό προβολών – οι αμοιβές, αρχικά τουλάχιστον, θα έχουν πιο πολύ συμβολικό χαρακτήρα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ