«I ’m gonna marry the night» («θα παντρευτώ τη νύχτα») τραγούδησε µε χιλιάδες Νεοϋορκέζους την παραµονή της Πρωτοχρονιάς στο κέντρο του Big Apple. Εν προκειµένω ο «γάµος» της συµβολίζει το απόλυτο τάξιµό της, την ολοκληρωτική αφοσίωσή της στην τέχνη της. Την ίδια στιγµή όµως η Lady Gaga, ακόµη και αν δεν πείθει για την απόφασή της να γίνει µια κοσµοκαλόγρια η οποία αδιάφορη για τα υπέρογκα κέρδη που φέρνουν στο ταµείο της οι δίσκοι και οι συναυλίες της παραµένει ταµένη στη διάδοση της θρησκείας της, δηλαδή της ποπ κουλτούρας, ταυτίζει απόλυτα την πορεία της µε τις νέες τεχνολογίες, σε ένα «πάντρεµα» µοναδικό στην ιστορία της showbiz.

∆εν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πρόκειται για τον πρώτο άνθρωπο που έφθασε και ξεπέρασε τους 15 εκατοµµύρια followers στο Twitter! Για τον µοναδικό άνθρωπο που ενέπνευσε παιχνίδι του Facebook: το Gagaville (στη λογική των Farmville και Cityville) το οποίο δηµιουργήθηκε αποκλειστικά για να προµοτάρει τη δουλειά της και το brand name Gaga. Η 25χρονη σταρ µπορεί να µην τους έχει πείσει όλους για την καλλιτεχνική αξία της (αν και οι ενστάσεις που είχαν εκφραστεί καταρρέουν) αλλά σε θέµατα διαδικτυακής πολιτικής δεν έχει αντίπαλο, αυτό το παραδέχονται όλοι. Το αποδεικνύουν και τα στατιστικά στοιχεία που την αναδεικνύουν υπερπρωταθλήτρια στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Θα το διδαχθούν άλλωστε όσοι επιλέξουν να παρακολουθήσουν το µάθηµα «Lady Gaga και η κοινωνιολογία της δόξας» στο Πανεπιστήµιο USC την ερχόµενη άνοιξη.

Επένδυση στο Internet

Από το ξεκίνηµά της η κατά κόσµον Στέφανι Τζοάν Αντζελίνα Τζερµανότα κατάλαβε τον καθοριστικό ρόλο που θα µπορούσε να παίξει το ∆ιαδίκτυο στη διάδοση του ονόµατός της. Αυτό, την εποχή που η διαδικτυακή άνθηση της πειρατείας είχε κάνει τους συναδέλφους της και τις δισκογραφικές εταιρείες τους να βλέπουν τη νέα τεχνολογία ως τον Νο1 εχθρό τους. Οχι όµως και εκείνη, που προείδε σε αυτή τον καλύτερο φίλο της. Γι’ αυτό δηµιούργησε µια οµάδα από καλλιτέχνες, µάνατζερ, τεχνικούς, ειδικούς του marketing κ.ά. που είχαν και έχουν ως αποκλειστική τους απασχόληση το πλασάρισµα της εικόνας της.

Μια οµάδα από φίλους της, όπως η ίδια χαρακτηρίζει τους «Haus og Gaga», που πληρώνονται για να στήνουν τις εµφανίσεις της, να σχεδιάζουν τα κοστούµια της, να διοργανώνουν τα σόου της και να κοινοποιούν από το ∆ιαδίκτυο (µέσα και από το δικό της κανάλι στο YouTube) κάθε κίνησή της. ∆ηλαδή κάθε κίνηση που πρέπει να κοινοποιηθεί για λόγους µάρκετινγκ. Παραδείγµατος χάριν: προσφάτως ανέβηκε στον λογαριασµό της στο Facebook ένα άτεχνο σχέδιό της σε µια χαρτοπετσέτα, ζωγραφισµένο (υποτίθεται) την ηµέρα των γενεθλίων της, το οποίο µετά βίας µπορείς να διακρίνεις ένα «Happy birthday me». Από πάνω όµως διαβάζεις καθαρότατα: «Εκανα µια ζωγραφιά στο τραπέζι, στο εστιατόριο… Αν έπρεπε να τα δώσω όλα και να κρατήσω τους φαν µου θα ήµουν µια χαρά». Από την πόλη έρχοµαι και στην κορφή κανέλα; Περισσότερο η υπενθύµιση ότι η Gaga που ζει µόνο για τους φαν της είναι µια από εκείνους: η απλή κοπέλα που ζωγραφίζει και γράφει στις χαρτοπετσέτες ό,τι περάσει από το µυαλό της, ακόµη και χαζά κοινότοπα πράγµατα, που είναι ανοιχτή στην επικοινωνία χωρίς να αυτολογοκρίνεται… Αυτές οι πρακτικές την έφεραν στις κορυφαίες θέσεις των µετρήσεων του Facebook µε 45 εκατοµµύρια (και βάλε) likes!

Μάθηµα επικοινωνίας

Αν όµως το κανάλι της στο YouTube και τη σελίδα της στο Facebook τα επιµελούνται κυρίως οι συνεργάτες της, το Twitter της, το πιο γρήγορο και άµεσο µέσο, το χειρίζεται η ίδια. ∆ίνοντας (όπως έχουν παραδεχθεί επαγγελµατίες των δηµοσίων σχέσεων) µάθηµα διαδικτυακής επικοινωνίας και µεταµοντέρνας κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό το πετυχαίνει κάνοντας retweet των followers της, ζητώντας τους τη συνδροµή τους στην κατασκευή του νέου site της, χρησιµοποιώντας λέξεις ειδικά φτιαγµένες για τη µεταξύ τους επικοινωνία και ανεβάζοντας βίντεο: όλα αυτά για να τους δείξει ότι δεν είναι άλλη µία απρόσιτη σταρ που τους κοιτάζει εξ αποστάσεως, αλλά τους εντάσσει στην καθηµερινότητά της, παίκτες ισάξιους, επιτρέποντάς τους να ρίχνουν µατιές στη ζωή της όπως και εκείνη µπορεί να παρατηρεί τις δικές τους ζωές. Αυτό αποδεικνύει και η πρόσφατη περίπτωση της Μαρία Αραγκόρν: το κοριτσάκι που ανέβασε στο YouTube ένα βιντεάκι στο οποίο τραγουδάει ερασιτεχνικά το «Born this way» τράβηξε την προσοχή της Gaga που το προσκάλεσε να εµφανιστεί σε συναυλία της στον Καναδά. Βγάζοντάς το στη σκηνή για να τραγουδήσει µαζί της, έδωσε για άλλη µία φορά ηχηρό µήνυµα: τα όνειρα ενίοτε βγαίνουν αληθινά, όπως αληθινοί είστε εσείς, είµαστε εµείς!

Η σταρ στη µετά Μαντόνα εποχή

Αν η Μαντόνα ήταν αυθεντία στον χειρισμό των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η Gaga είναι αυθεντία στον χειρισμό των social media. Χτίζοντας μέσω Ιnternet τη σχέση της με τους θαυμαστές της έχει καταφέρει να τους επηρεάζει σε βαθμό που ελάχιστοι καλλιτέχνες έχουν καταφέρει: τους λέει «αγοράστε το καινούργιο μου CD» και το αγοράζουν! Τους ζητάει «γυρίστε βιντεάκια για το καινούργιο μου τραγούδι» και την επομένη το YouTube γεμίζει δείγματα. Τους πείθει ότι είναι απαραίτητο συστατικό όχι μόνο για την έμπνευσή της αλλά για τη ζωή της, ανεβάζοντας διαρκώς βιντεοσκοπημένα μηνύματα στα οποία τους εκφράζει την αγάπη και την ευγνωμοσύνη της, αλλά και τους στρατολογεί σε θέματα-«φωτιά», όπως π.χ. στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων πεζοναυτών.

Δεν απαγορεύει στο κοινό της, σε αντίθεση με άλλους συναδέλφους της, αλλά το ενθαρρύνει να ανεβάζει σποτάκια στα οποία χρησιμοποιεί τη μουσική, τους στίχους, της εικόνα της. Οπως το ενθαρρύνει να ανεβάζει βιντεάκια που έχει τραβήξει παρανόμως κατά τη διάρκεια των ζωντανών εμφανίσεών της. Ολα αυτά χρησιμοποιώντας παράλληλα και «παντρεύοντας» μεταξύ τους τα κοινωνικά δίκτυα. Στήνοντας μια πρωτοφανή διαδικτυακή επιχείρηση επικοινωνίας ανάμεσα στη σταρ και στον απλό ακροατή. Και επιβεβαιώνοντας με αυτόν τον τρόπο εκ νέου ότι χωρίς το κοινό της δεν θα ήταν η Gaga, η απόλυτη σταρ της ποπ στη μετά Μαντόνα εποχή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ