Αγνωστοι αρχαιολογικοί χώροι και γνωστές γωνιές πολιτισμού από όλη την Ελλάδα παρουσιάζονται από σήμερα (Τρίτη 24 Μαΐου) σε επανάληψη από το ψηφιακό κανάλι Prisma+ στις 20.30 και κάθε βράδυ από Τρίτη έως Παρασκευή.

Σε ρόλο παρουσιαστή ο πολιτικός Ι. Βαρβιτσιώτης ο οποίος με περιέργεια και αγάπη για τα μνημεία μας, ταξίδεψε και αναδεικνύει καλά κρυμμένα μυστικά αιώνων. Ο ίδιος μάς αφηγήθηκε πώς ξεκίνησαν όλα: «Είμαι σε μία εκδήλωση στο Αστρος Κυνουρίας και φεύγοντας για να πάω στην Σπάρτη και, περνώντας από τον εσωτερικό δρόμο προς Τρίπολη, βλέπω στην έξοδο του Αστρους μία μικρή καλλιτεχνική ταμπελίτσα: «Προς Μουσείο Αστρους». Αναρωτήθηκα τι μουσείο μπορεί να έχει το Αστρος… Φτάνω τελικά και μπαίνω σε ένα χαριτωμένο μουσείο, πολύ καλοβαλμένο όπου όμως όλα τα εκθέματα είχαν την ένδειξη «Από την Επαυλη του Ηρώδου του Αττικού». Μέχρι εκείνη τη στιγμή ήξερα το Θέατρο του Ηρώδου του Αττικού καθώς και την ομώνυμη οδό. Μέχρις εκεί. Ρωτάω τον φύλακα και με κοιτά απορημένος: «Δεν έχετε πάει εκεί;». Μου έδειξε το δρόμο για μια κοντινή περιοχή, που λέγεται Λουκού. Εκεί βρέθηκα σε έναν απέραντο ερειπιώνα ο οποίος μου έκανε την εξής μεγάλη εντύπωση: ότι το περιστύλιο ήταν σκεπασμένο με νάυλον πλαστικό και από πάνω είχε χαλίκι. Ενας άνθρωπος που επέβλεπε τον χώρο σήκωσε το πλαστικό και μου αποκάλυψε ένα εντυπωσιακό μωσαϊκό το οποίο εκτείνεται σε μήκος 2 χλμ σε όλη την επιφάνεια του περιστυλίου. Εκεί έμεινα έκθαμβος, πήγα στο σπίτι μου και άρχισα να σκέφτομαι: «Κάτι που δεν ήξερα ούτε εγώ, δεν αξίζει τον κόπο να το μάθουν κι άλλοι;» και έκατσα κι έγραψα ένα άρθρο το οποίο δημοσιεύθηκε στο «Βήμα». Την Κυριακή της δημοσίευσης του άρθρου στις 10 το πρωί με παίρνει ο Γεώργιος Ράλλης ο πρώην πρωθυπουργός και μου λέει: «Ούτε κι εγώ το ήξερα, πότε θα πάμε μαζί;». Ακολούθως με πήραν κι άλλοι 2-3 φίλοι μου για να με ρωτήσουν λεπτομέρειες. Τη Δευτέρα το πρωί με πήρε ο κ. Σταύρος Ψυχάρης τηλέφωνο και μου είπε: «Θέλουμε να μας γράφεις περιηγήσεις». Ετσι, ξεκίνησα να ταξιδεύω σε αρχαιολογικούς χώρους και να γράφω για αυτούς».

Τα κείμενα που γράφτηκαν κατά τη διάρκεια αυτών των περιηγήσεων του κυρίου Ι. Βαρβιτσιώτη συγκεντρώθηκαν στο βιβλίο Πολιτι(στι)κή φωτογραμμετρία (Εκδόσεις Μίλητος, 2005) και τελικά έγιναν εκπομπή «Ενας Μοντέρνος Παυσανίας» η οποία προβλήθηκε στο Δημόσιο ψηφιακό κανάλι Prisma+. «Διάβασε το βιβλίο μου η Τατιάνα Καραπαναγιώτη και μου πρότεινε να το κάνουμε εκπομπή. Με τη συγχρηµατοδότηση της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο πλαίσιο παραγωγής προγραµµάτων για ΑΜΕΑ και την Ψηφιακή Τηλεόραση, βρεθήκαμε να τη γυρίζουμε σε αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα». Σε κάθε επεισόδιο, ο παρουσιαστής συνομιλεί με ειδικούς οι οποίοι παρουσιάζουν την ιστορία και την τοπογραφία κάθε περιοχής.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης συμμετείχε αφιλοκερδώς σε αυτή την παραγωγή της URGH PRODUCTIONS η οποία αποτύπωσε γνωστούς κι άγνωστους αρχαιολογικούς χώρους στην Αίγινα, τον Πειραιά, το Δίον, τη Δωδώνη, τη Μεσσήνη, το Μυστρά, την Αργολίδα, την Αρκαδία, την Επίδαυρο, τη Σπάρτη, τη Νικόπολη κ.α.

«Το κάθε επεισόδιο μάς έπαιρνε τουλάχιστον μία μέρα γυρισμάτων. Ηταν φανταστική εμπειρία όμως πολύ κουραστική. Τα γυρίσματα γίνονταν τα Σαββατοκύριακα καθώς τότε ήμουν ευρωβουλευτής και ήταν επίπονα με πολλή ζέστη και κούραση… Δύσκολη εμπειρία αλλά το χάρηκα. Ηθελα να προβληθεί αυτό το έργο και να μεταφέρω τις γνώσεις μου πάνω στο αντικείμενο στο ευρύ κοινό».

Κάτι που ίσως δεν είναι δυνατόν να γίνει καθώς πρόσβαση στα ψηφιακά κανάλια της ΕΡΤ έχουν μόνο όσοι έχουν προμηθευτεί τους ειδικούς αποκωδικοποιητές και δεν είναι ακόμη πολλοί σε σχέση με το σύνολο του τηλεοπτικού κοινού…

{{{ moto }}}

Οι αρχαιολογικοί χώροι που επισκέφθηκε η εκπομπή και οι καλεσμένοι οι οποίοι αποκαλύπτουν την ιστορία κάθε τόπου

Και μία σύντομη ιστορία: «Πριν τις εκλογές του 1996 ο τότε αρχηγός ο Μιλτιάδης Εβερτ με φώναξε και μου είπε ότι ετοίμαζε τη σύνθεση της κυβέρνησης καθώς πίστευε ότι θα κερδίσει (εγώ ήμουν σίγουρος ότι θα τις χάναμε). Μου είπε ότι με προόριζε για το Εθνικής Αμύνης. Του είπα ότι ό,τι είχα να δώσω στο Αμύνης, το είχα ήδη δώσει και του δήλωσα λοιπόν ότι ήθελα το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού (όπως δηλαδή έγινε τώρα) γιατί του είχα πει τότε ότι αυτές είναι οι μόνες βαριές βιομηχανίες που έχει η Ελλάδα: ο πολιτισμός και ο τουρισμός. Δεν πήραμε τις εκλογές, δεν πήρα τίποτε και πραγματικά νομίζω ότι μου λείπει που δεν έγινα τότε Υπουργός Πολιτισμού».

«Ενας μοντέρνος Παυσανίας»

Από Τρίτη έως Παρασκευή, 20.30 στο ψηφιακό κανάλι Prisma+

Οι συντελεστές της εκπομπής

Σκηνοθεσία: Αναστάσης Αγάθος

Παραγωγός: Τατιάνα Καραπαναγιώτη

Εκτέλεση παραγωγής: URGH PRODUCTIONS

Διεύθυνση παραγωγής: Ιωάννα Ασμενιάδου-Φωκά

Οπερατέρ: Χριστόφορος Γεωργούτσος, Δημήτρης Κορδελάς, Θοδωρής Κωνσταντίνου, Χρόνης Τσιχλάκης, Βασίλης Βαφειάδης, Φάνης Καράς

Ηχοληψία: Δημοσθένης Χριστοδουλάκης, Γιώργος Σωτηρόπουλος

Μοντάζ: Αγγέλα Δεσποτίδου, Άρτεμις Αναστασιάδου, Γωγώ Μπεμπέλου

Μουσική: Θάνος Ρούφος

Ερευνα – κείμενα: Ηρώ Βαλσαμάκη, Ανδρέας Ράπτης

Μotion graphics: Στέφανος Τόττης

Βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξάνδρα Βερυκόκκου, Μιράντα Φουστέρη

Μακιγιάζ: Χριστιάνα Κοτσερώνη, Ντέμη Σταματοπούλου

Αφήγηση: Αμαλία Δενδρινού

Βοηθός μοντάζ: Μαρία Τριανταφύλλου, Νίνα Φούφα, Αλεξάνδρα Βερυκόκκου