Η ανάπτυξη των κοινωνικών media που καταγράφεται τον τελευταίο καιρό είναι πρωτοφανής. Εκατομμύρια χρήστες του Διαδικτύου δημιουργούν καθημερινά νέα προφίλ στο Facebook, λογαριασμούς στο Τwitter και στο Flickr, ανεβάζουν τα τραγούδια τους και τα βίντεό τους στο ΜySpace και στο ΥouΤube και συμπληρώνουν τα λήμματα της Wikipedia φέρνοντας επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επικοινωνούν, ενημερώνονται, δικτυώνονται, συνεργάζονται, κάνουν φίλους, φλερτάρουν ή ακόμη και παντρεύονται.

Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατων ερευνών, οι επισκέψεις στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης έχουν ξεπεράσει πλέον ακόμη και τις επισκέψεις σε ιστοσελίδες πορνογραφικού περιεχομένου, ενώ υπολογίζεται ότι ένα στα οκτώ ζευγάρια που παντρεύονται στην Αμερική γνωρίστηκε μέσα από μια τέτοια ιστοσελίδα. Οπως προκύπτει από την έρευνα, το 80% των εταιρειών που αναζητούν στελέχη ερευνά τα κοινωνικά δίκτυα προκειμένου να αντλήσει πληροφορίες για τους υποψήφιους εργαζομένους, ενώ πολλές εταιρείες δημοσιεύουν τις αγγελίες αναζήτησης υπαλλήλων εκεί. Τέσσε ρα στα πέντε τρέιλερ κινηματογραφικών ταινιών παραπέμπουν τους θεατές στη σελίδα τους στο Facebook καθώς τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ θεωρούν ότι έτσι επιτυγχάνουν καλύτερη διαφήμιση για το προϊόν τους και πιο στενή επαφή με τους θεατές.

Η εξάπλωση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει περάσει τον τελευταίο καιρό και στα κινητά τηλέφωνα νέας γενιάς. Υπολογίζεται ότι το 50% του χρόνου των Βρετανών που χρησιμοποιούν το κινητό τους για να πλοηγηθούν στο Ιnternet επισκέπτεται σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Αν το Facebook ήταν χώρα, με τους περισσότερους από 500 εκατ. χρήστες που διαθέτει, θα ήταν η τρίτη μεγαλύτερη στον κόσμο μετά την Κίνα και την Ινδία.

Ενδεικτικό του τρόπου με τον οποίο τα κοινωνικά μέσα αλλάζουν τα σύγχρονα δεδομένα είναι και το γεγονός ότι μόνο το 14% των χρηστών του Διαδικτύου εμπιστεύεται τις πληρωμένες διαφημίσεις, ενώ σε αντίθεση το 78% δηλώνει ότι εμπιστεύεται κάποιο προϊόν που του σύστησε ένας «ψηφιακός» φίλος του. Η πλειονότητα των ερωτωμένων δηλώνει ότι εμπιστεύεται τη Wikipedia όσο και την εγκυκλοπαίδεια Βritannica. Τα κοινωνικά δίκτυα δεν περιορίζονται μόνο στους νεαρούς χρήστες του Ιnternet αλλά δείχνουν μεγάλη εξάπλωση και στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η γρηγορότερα αναπτυσσόμενη ηλικιακή ομάδα στο Facebook είναι οι χρήστες ηλικίας 55-65 ετών. Βρήκα φίλους, δουλειά και πέρασα την εξεταστική
Τίνα Παπαθωμά
Φιλόλογος
«Δεν είμαι ποτέ μόνη»

Τίνα Παπαθωμά

«Ποτέ δεν νιώθω μόνη όταν έχω το μαγικό “εργαλείο” που ονομάζεται Facebook. Για μένα αποτελεί μια… μηχανή εξεύρεσης φίλων σε οποιαδήποτε γωνιά του πλανήτη και αν βρεθώ. Οταν αναχωρούσα για σπουδές στη Λυών δεν ανησύχησα για το γεγονός ότι θα ήμουν ολομόναχη σε μια ξένη πόλη. Με μια απλή “έκκληση για φίλους” στο Facebook,είχα σύντομα μια ολόκληρη λίστα από γάλλους φοιτητές και φοιτήτριες, πρόθυμους να με ξεναγήσουν στην πόλη τους. Το ίδιο σύστημα ακολούθησα και όταν έφυγα για εργασία στο Αμστερνταμ. Ετσι, όταν σε λίγες εβδομάδες θα ξεκινήσω ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Μπρίστολ της Βρετανίας,αντιλαμβάνεστε ότι η μοναξιά είναι το τελευταίο που με ανησυχεί, μια και έχω ήδη δημιουργήσει ένα δίκτυο καινούργιων… διαδικτυακών φίλων». Νικήτας Καραγιάννης
Δημοσιογράφος
«Μου εξασφάλισε εργασία»
«Παρά τα όσα λέγονται για τις δυνατότητες του Facebook, το οποίο χρησιμοποιώ για να συνομιλώ με φίλους, δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα με βοηθούσε να βρω δουλειά. Συνέβη εντελώς τυχαία, όταν μια μέρα πριν από ενάμιση περίπου χρόνο “συνάντησα” στις σελίδες του έναν αγαπητό φίλο και συνάδελφο. Μιλώντας για τα νέα μας του είπα ότι βρισκόμουν σε μια εποχή που έψαχνα για δουλειά και τότε εκείνος μού πρότεινε να περάσω από το έντυπο το οποίο εκδίδει και να μιλήσουμε για την προοπτική να εργαστώ εκεί. Ετσι και έγινε. Την επόμενη κιόλας ημέρα συμφωνήσαμε για μια συνεργασία που συνεχίζεται ως σήμερα. Από τότε το Facebook έχει αποκτήσει μιαν άλλη διάσταση για μένα, πολύ πέρα από τον ρόλο του ως εργαλείου κοινωνικής δικτύωσης».

Πέτρος Χριστοφορίδης
Μέλος του μουσικού συγκροτήματος Νordor
«Συναυλία στην Ευρώπη»
Επισκέψεις στο προφίλ του γκρουπ: 102.129. Αναπαραγωγές τραγουδιών: 270.646. «Από πολύ νωρίς ανακαλύψαμε τη δύναμη των κοινωνικών δικτύων και διατηρούμε προφίλ σε περισσότερα από 17. Από το 2004 είμαστε στο ΜySpace και έχουμε ανεβάσει πάνω από 20 τραγούδια. Μέσω του ΜySpace μάς βρήκε μια μπάντα που μας δικτύωσε σε συναυλίες στην Ευρώπη.Περιμένουμε το επόμενο βήμα μας, για μια αμερικανική περιοδεία που είμαστε σίγουροι ότι θα γίνει μέσω κοινωνικών δικτύων και πάλι. Η γνώμη των φαν μας μετράει. Ακούμε τις παρατηρήσεις και τα σχόλιά τους για τα τραγούδια ή τα σόου μας. Είναι πάντως σημαντικό εργαλείο προώθησης και το κυριότερο είναι ότι είναι δωρεάν, κάτι που παλαιότερα κόστιζε αρκετά εκατομμύρια στις δισκογραφικές».

Ευαγγελία Χαβάκη
Φοιτήτρια Ψυχολογίας ΑΠΘ
«Πέρασα τα μαθήματα»

Ευαγγελία Χαβάκη

«Στο παρελθόν το κλειδί για την επιτυχία στην εξεταστική ήταν να γνωρίζουμε τα σωστά άτομα, αυτά που “διακινούσαν” τις σημειώσεις, τα SΟS… όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για να περάσουμε το μάθημα χωρίς να διαβάζουμε νυχθημερόν. Σήμερα το Facebook έχει διευκολύνει για εμένα και τους συμφοιτητές μου αυτή τη διαδικασία, σε βαθμό που δεν θα ήταν υπερβολή να πω ότι χάρη σε αυτό έχω αυξήσει στο διπλάσιο την αποτελεσματικότητά μου! Μερικές βδομάδες πριν από τις εξετάσεις αναζητώ το δίκτυο φοιτητών που έχουν συγκεντρώσει όχι μόνο σημειώσεις και παλαιά θέματα αλλά και ειδικές συμβουλές, εμπειρίες από προηγούμενες εξεταστικές περιόδους, καθώς και απαντήσεις από παλαιότερους στις απορίες νεότερων. Στην ουσία είναι σαν ένα ιδιότυπο φροντιστήριο από φοιτητές για φοιτητές, το οποίο λειτουργεί δωρεάν, ως ένδειξη… διαδικτυακής αλληλεγγύης».