Ακριβαίνουν ημέρα με την ημέρα οι τιμές των καυσίμων μετά την αναγγελία για αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα και παρ΄ όλο που δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί. Ηδη παρατηρούνται ανατιμήσεις («προληπτικού χαρακτήρα» όπως έλεγε περιπαικτικά προς «Το Βήμα» παράγων της αγοράς) στην αμόλυβδη αλλά και στο ντίζελ. Χθες οι τιμές της αμόλυβδης κατά μέσον όρο είχαν χωριστεί στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής σε δύο πεδία: το πρώτο κινούνταν στα 1,096 ευρώ ανά λίτρο και το δεύτερο στα 1,1119 ευρώ, ακριβά πεδία αμφότερα. Βεβαίως η σταθμικότητα των μετρήσεων που πραγματοποιεί το υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής σε περίπου 2.500 πρατήρια ανά τη χώρα πιθανότατα θα δώσει άλλο μέσον όρο σήμερα που γίνονται οι επίσημες ανακοινώσεις, αλλά η ουσία είναι ότι πλέον οι πιο συνηθισμένες τιμές στην αμόλυβδη προσεγγίζουν το 1,1 ευρώ το λίτρο έστω και με απόκλιση προς τα κάτω, προτού ακόμη εφαρμοστεί η αύξηση του ΕΦΚ που θα επιφέρει αυτόματη άνοδο κατά 15% κατά πάσα πιθανότητα. Η κατώτερη τιμή που παρατηρήθηκε χθες στο Λεκανοπέδιο ήταν 1,028 ευρώ σε πρατήριο της Ανθούπολης και η ανώτερη ήταν 1,229 ευρώ στον Βύρωνα, ενώ υπήρχε και ένα πρατήριο που την πουλούσε ακόμη ακριβότερα στην ίδια περιοχή.

Στην αμόλυβδη βενζίνη ο πλέον πρόσφατος επίσημος μέσος όρος πώλησής της πανελλαδικά ήταν 1,109 ευρώ το λίτρο. Με τον Ειδικό Φόρο Καυσίμων στα 46 λεπτά του ευρώ το λίτρο διαμορφώνονται δύο εκδοχές για τις αυξήσεις: εάν τελικά γίνει αύξηση 15% του ΕΦΚ, τότε η νέα τιμή της αμόλυβδης υπολογίζεται σε 1,22 ευρώ το λίτρο, αφού στη διαδικασία οι τελικοί εμπλεκόμενοι θα βάλουν το «κατιτίς τους».

Με τους ίδιους υπολογισμούς, εάν η αύξηση του ΕΦΚ είναι 20%, τότε η νέα τιμή της αμόλυβδης θα διαμορφωθεί κατά μέσον όρο πανελλαδικά πάνω από 1,31 ευρώ το λίτρο. Ακόμη όμως και πριν η αύξηση του ειδικού φόρου επιβαρύνει τις λιανικές τιμές των προϊόντων, διαμορφώνεται κλίμα δυσπιστίας στην αγορά και αβεβαιότητας μεταξύ των επιχειρήσεων, αλλά και των καταναλωτών.

Πρωτίστως επηρεάζεται το μεταφορικό κόστος για τις επιχειρήσεις, το οποίο στην Ελλάδα δεν είναι αμελητέο, δεδομένης της γεωγραφικής θέσης των βιομηχανιών της.

Η νέα αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ο οποίος σήμερα μαζί με τον ΦΠΑ καλύπτει ήδη πάνω από το 52% της τελικής τιμής στα καύσιμα, θα αυξήσει τη συμμετοχή των φόρων στην τελική τιμή και θα τη φέρει στο 55% της νέας τιμής που θα διαμορφωθεί.

Ο μέσος όρος των διεθνών τιμών της αμόλυβδης υποχώρησε κατά 2,5% μέσα στον Ιανουάριο, ενώ πτωτικές τάσεις έχουν καταγραφεί και στις εγχώριες τιμές διυλιστηρίου, καθώς και στις τιμές χονδρικής, με την τιμή του αργού στη Νέα Υόρκη να κυμαίνεται γύρω στα 71 δολάρια, στα ίδια επίπεδα δηλαδή με την προηγούμενη εβδομάδα.

Στο πετρέλαιο θέρμανσης, που σύμφωνα με πληροφορίες ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης δεν θα αυξηθεί, η τιμή πώλησης είναι πάνω από τα 60 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, ενώ τον Οκτώβριο είχε βγει στην αγορά στα 53 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, οι πωλήσεις πετρελαιοειδών διαμορφώθηκαν στους 8,49 εκατ. τόνους σε σχέση με 8,38 εκατ. κατά το ίδιο διάστημα του προηγούμενου έτους, με χαρακτηριστικά αφενός μεν την αύξηση κατά 2,4% στις πωλήσεις των «λευκών» προϊόντων, αφετέρου δε την υποχώρηση κατά 21% και πλέον στις πωλήσεις των «μαύρων» προϊόντων (μαζούτ, άσφαλτος).