Τη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής στα πρότυπα του ΑΣΕΠ που θα προκηρύσσει τις μελέτες των δημοσίων έργων, θα διενεργεί τους διαγωνισμούς και θα παρακολουθεί την κατασκευή τους ως την ολοκλήρωσή τους εξετάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Στόχος είναι η διαφάνεια, η καλύτερη ποιότητα, η καλύτερη τιμή και η έγκαιρη κατασκευή των έργων, γεγονός που θα επιτευχθεί και με τον νέο νόμο περί δημοσίων έργων ο οποίος θα είναι έτοιμος στις αρχές του νέου έτους, όπως αποκάλυψε χθες «Το Βήμα».

Ειδικότερα, όπως ανέφεραν ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ.Ρέππας και ο υφυπουργός κ. Ι.Μαγκριώτης στη χθεσινή πρώτη συνάντηση γνωριμίας τους με τους δημοσιογράφους, η δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής είναι μια σκέψη που θα συζητηθεί με τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών και Δικαιοσύνης, στο πλαίσιο της προσπάθειας της κυβέρνησης για την αποκατάσταση της σχέσης των πολιτικών με τον πολίτη αφενός και αφετέρου «να ξανακερδίσει το Δημόσιο το καλό του όνομα».

Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί στις αρχές του νέου χρόνου, οπότε θα είναι έτοιμες και οι αλλαγές στον νόμο περί δημοσίων έργων, ύστερα από διαβούλευση με τους ενδιαφερομένους, ενώ ετοιμάζεται και ένα σύστημα με το οποίο ο πολίτης θα γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την εξέλιξη του κάθε έργου. Αυτό θα είναι και το μεγαλύτερο έργο, όπως είπαν οι κκ. Ρέππας και Μαγκριώτης.

Σε ό,τι αφορά την προκήρυξη και την επιλογή των αναδόχων, προκύπτει η ανάγκη αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου παραγωγής δημοσίων έργων. Η κατεύθυνση είναι να μείνει ως κεντρικό στοιχείο η μειοδοσία, αλλά να γίνει συγκερασμός των δύο τελευταίων συστημάτων επιλογής αναδόχου, δηλαδή το σύστημα της μειοδοτικής προσφοράς να εμπλουτιστεί με τον μαθηματικό τύπο που προβλέπει βαθμολογία της βέλτιστης προσφοράς. Η αλλαγή του νόμου κρίνεται αναγκαία για την αντιμετώπιση των μεγάλων εκπτώσεων που παρατηρούνται σήμερα, αλλά και για τη διασφάλιση της ποιότητας των έργων και της έγκαιρης ολοκλήρωσής τους.

Στα μεγάλα έργα της χώρας οι κκ. Ρέππας και Μαγκριώτης ανέφεραν ότι υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην έναρξη κατασκευής τους, οι περισσότερες από τις οποίες οφείλονται στην καθυστέρηση του Ελληνικού Δημοσίου να ολοκληρώσει τις αναγκαίες απαλλοτριώσεις για να αρχίσει η κατασκευή των έργων, ενώ άλλες οφείλονται σε αποφάσεις του ΣτΕ. Παράλληλα αποκάλυψαν ότι οι ανάδοχοι οι οποίοι έχουν αναλάβει τα μεγάλα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης ζητούν αποζημιώσεις από το Ελληνικό Δημόσιο διότι δεν τους παραδόθηκαν οι απαλλοτριωμένοι χώροι.

Επιπλέον σε άνω του 1 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι οφειλές του Δημοσίου στις κατασκευαστικές εταιρείες για έργα που έχουν ολοκληρωθεί, τα οποία θα προσπαθήσει να αποπληρώσει η νέα πολιτική ηγεσία.

Ο κ. Ρέππας ανέφερε ότι θα συνεχιστούν τα έργα της προηγούμενης κυβέρνησης που είναι «ανοικτά», δηλαδή οι νέοι οδικοί άξονες Αττικής και το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου, αλλά θα δοθεί χρονική παράταση στους ενδιαφερόμενους κατασκευαστές για να υποβάλουν τις προτάσεις τους, όπως και στους ενδιαφερόμενους κοινωνικούς φορείς. Ηδη τα έργα αυτά έχουν δημοπρατηθεί και οι προθεσμίες τρέχουν.

Πάντως δεν απέκλεισαν τροποποιήσεις στον σχεδιασμό των δύο αυτών έργων, ανάλογα με τα αιτήματα που προβάλλουν οι τοπικές κοινωνίες.

Τόνισαν, τέλος, ότι βρίσκεται στην τελική φάση η επεξεργασία του ΠΔ για τις αρμοδιότητες του νέου υπουργείου Υποδομών. Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής των νέων γενικών γραμματέων και στη συνέχεια θα ακολουθηθεί ανάλογη διαδικασία για την κάλυψη των θέσεων διοίκησης των οργανισμών.