Την αλλαγή των νόμων για την ανάθεση των δημοσίων έργων και για την ανάθεση των μελετών, καθώς και την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης με στόχο τη μείωση της τιμής των διοδίων στο εθνικό οδικό δίκτυο, αλλά και τον προσεισμικό έλεγχο των κτιρίων και την αντισεισμική θωράκισή τους, αναμένεται- σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες- να ανακοινώσει απόψε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας στην ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης. Εκτιμώντας ότι ο νόμος για τα δημόσια έργα της προηγούμενης κυβέρνησης δρομολόγησε προβληματικές και αδιέξοδες εξελίξεις στην κατασκευή των έργων, η πολιτική ηγεσία του νέου υπουργείου Υποδομών αναμένεται να προτείνει ένα σύστημα αξιολόγησης προσφορών για την ανάθεση έργων με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά για την υλοποίηση ενός πλήρους έργου, σύμφωνου με τον προδιαγραφόμενο προορισμό του. Δηλαδή, το νέο σύστημα θα λάβει υπόψη τόσο το κόστος όσο και τον χρόνο εκτέλεσης του έργου, ενώ θα συμβάλει στη βελτίωση των τεχνικών και οργανωτικών δομών των εργοληπτικών εταιρειών, δεδομένου ότι οι συμμετέχοντες στη διαδικασία ανάληψης και εκτέλεσης του έργου δεν θα διαγωνίζονται μόνο σε οικονομικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο οργάνωσης και γνώσης του αντικειμένου. Με το σύστημα αυτό θα παρέχεται από τον ανάδοχο εγγύηση κλειστού τιμήματος χωρίς υπερβάσεις και δέσμευση χρόνου χωρίς αποκλίσεις για το φυσικό αντικείμενο που δημοπρατείται κάθε φορά.

Σε ό,τι αφορά τις μελέτες χρειάζεται αναμόρφωση του νόμου ώστε να οργανωθούν τα Μητρώα Μελετητών, να καθορίζονται τα αντικείμενα κάθε κατηγορίας μελέτης και να συγκροτείται ένας αξιόπιστος «φάκελος έργου» για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού ανάθεσης μελέτης.

Σε ό,τι αφορά τα οδικά έργα που ανατέθηκαν με το σύστημα των συμβάσεων παραχώρησης, αναμένεται να αναφερθεί ότι παρουσιάζονται μεγάλες καθυστερήσεις στην κατασκευή τους, ενώ οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν διόδια για έργα που δεν έχουν ακόμη εκτελεστεί.

Απαιτείται επαναπροσδιορισμός λανθασμένων συμβατικών όρων, βελτίωση του τεχνικού σχεδιασμού των έργων, επιτάχυνση επιτάξεων και απαλλοτριώσεων, καθώς και μείωση του ποσοστού των εισπράξεων διοδίων που παρακρατούνται για το Δημόσιο ώστε να μειωθεί η τιμή τους σε εύλογο ύψος.

Σε ό,τι αφορά το ΕΣΠΑ, αναμένεται να προταθεί εκτεταμένη αναθεώρηση του συνόλου των τομεακών και κυρίως των περιφερειακών προγραμμάτων ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για τη βιώσιμη πράσινη ανάπτυξη της περιφέρειας και να στηριχθεί συνολικά το κατασκευαστικό και τεχνικό δυναμικό της χώρας που συρρικνώθηκε δραματικά τα τελευταία χρόνια.

Για το μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αναμένεται να προταθούν επεκτάσεις, καθώς και η ολοκλήρωση της Εγνατίας ζώνης ανάπτυξης. Επίσης αναμένονται μέτρα για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών και για την αντιπλημμυρική θωράκιση της χώρας με έμφαση στις πυρόπληκτες περιοχές, ενώ αναμένεται να ανακοινωθούν ο προσεισμικός έλεγχος των κτιρίων και η αντισεισμική θωράκισή τους.