Σε σταυρόλεξο για πολύ δυνατούς λύτες εξελίσσεται ο διαμελισμός του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων του στα νέα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Προστασίας του Πολίτη, καθώς απομένει να αποδειχθεί και στην πράξη ότι η εν λόγω απόφαση της νέας κυβέρνησης εμπεριέχει μια συγκεκριμένη λογική η οποία προς το παρόν δεν έχει επεξηγηθεί επαρκώς όσον αφορά τη ναυτιλία.

Σύμφωνα με τους νέους σχεδιασμούς το Λιμενικό Σώμα περνά υπό τον έλεγχο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του κ. Μ. Χρυσοχοΐδη ενώ τα θέματα της ποντοπόρου ναυτιλίας μπαίνουν υπό την ομπρέλα των αρμοδιοτήτων της νέας υπουργού Εθνικής Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρίας Λούκας Κατσέλη. Τα λιμάνια και η λιμενική πολιτική αρχικά προβλεπόταν να βρίσκονται και αυτά υπό τον έλεγχο του κ. Χρυσοχοΐδη αλλά στη συνέχεια εμφανίστηκαν στον Πειραιά να ζητούν να ενημερωθούν για τα λιμάνια σύμβουλοι της κυρίας Κατσέλη. Με βάση τα Προεδρικά Διατάγματα που αναφέρονται στις συγχωνεύσεις των υπουργείων το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής σπάει σε τρία κομμάτια και οι αρμοδιότητές του περνούν στα νέα υπουργεία Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Προστασίας του Πολίτη, αλλά και στο υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Περί γραμματέων
Στην ηλεκτρονική όμως σελίδα του Πρωθυπουργικού Γραφείου (www.opengov.gr) μέσω της οποίας προκηρύσσονται οι θέσεις των Γενικών Γραμματέων, το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας δεν έχει καμιά γραμματεία, ενώ δύο γραμματείες θα έχει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και συγκεκριμένα τις γραμματείες Εμπορικής Ναυτιλίας και Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής και μία γραμματεία θα έχει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αυτή του Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Επίσης προς το παρόν δεν είναι γνωστό τι θα γίνει με άλλα βασικά κομμάτια της ναυτιλίας, όπως τα ασφαλιστικά ταμεία των ναυτικών (ΝΑΤ- Οίκος Ναύτου, κ.ο.κ.), αλλά και με τη ναυτική εκπαίδευση. Οι σκέψεις που τώρα επικρατούν είναι τα ασφαλιστικά ταμεία να μεταβιβαστούν στο υπουργείο Εργασίας και η ναυτική εκπαίδευση στο υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και όπως επισημαίνουν οι πηγές του «Βήματος», από το κυβερνητικό στρατόπεδο έχουν ήδη καταγραφεί τα προβλήματα που παρατηρούνται στον καταμερισμό των αρμοδιοτήτων και στο αμέσως προσεχές διάστημα θα υπάρξουν διορθωτικές κινήσεις ώστε να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία του τομέα της ναυτιλίας που τώρα έχει διαταραχθεί.

Ο έλεγχος της ακτοπλοΐας
Αδιευκρίνιστο παρέμενε σε ποιου τον έλεγχο βρίσκεται τελικά η ακτοπλοΐα. Ολοι υποθέτουν πως η ακτοπλοΐα βρίσκεται και αυτή υπό την κυρία Κατσέλη, αλλά υπάρχουν και πληροφορίες που θέλουν τον νέο υπουργό Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππα να διεκδικεί και αυτός τον κλάδο της ακτοπλοΐας, αφού για το υπουργείο του προβλέπεται Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.

Είναι πλέον κοινός τόπος στην ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία πως ο κλάδος ζει ιστορικές στιγμές.

Υστερα από 64 χρόνια από τότε που ιδρύθηκε, το 1945, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας παύει να υπάρχει. Παράλληλα ύστερα από 90 χρόνια από την ίδρυσή του, το 1919, το Λιμενικό Σώμα σταματά να είναι ο ισχυρός βραχίονας της ναυτιλιακής πολιτικής της Ελλάδας. Ενισχύεται πλέον δυναμικά ο ρόλος του ως Ακτοφυλακής και περιορίζονται δραστικά οι αρμοδιότητές του στην παραγωγή και άσκηση ναυτιλιακής πολιτικής, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Αυτή όμως δεν είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας παύει να υπάρχει. Το ίδιο είχε συμβεί και το 1971 όταν είχε γίνει υφυπουργείο και είχε ενταχθεί υπό το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, ενώ ορισμένες αρμοδιότητές του είχαν μεταβιβασθεί στα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Εργασίας.

Υστερα από δύο χρόνια και συγκεκριμένα το 1973 επανασυστάθηκε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, όταν διαπιστώθηκε ότι η ανάγκη για άμεση αντιμετώπιση των ιδιόμορφων θεμάτων μιας ναυτιλίας που δραστηριοποιείται κυρίως στον διεθνή στίβο αλλά και των ιδιόμορφων συνθηκών εργασίας των εργαζομένων σε αυτήν επέβαλλαν μια συνολική και ολοκληρωμένη πολιτική που δεν μπορούσε να εξυπηρετηθεί με τη μορφή που είχε ο διοικητικός φορέας της ναυτιλίας ως τότε.

Οσο όμως και αν άλλαξαν τα εργαλεία ή οι τρόποι δια χείρισης της ναυτιλίας των Ελλήνων η ουσία παραμένει η ίδια. Είμαστε μια μικρή χώρα με τη μεγαλύτερη ναυτιλία του πλανήτη, με τα πλοία που τη συγκροτούν- 3.500 μονάδες σχεδόν- να ταξιδεύουν στις θάλασσες του κόσμου, 24 ώρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες τον χρόνο, χωρίς καμιά διακοπή. Αυτό και μόνο το δεδομένο αρκεί για να προβληματίζονται έντονα οι έλληνες ναυτιλιακοί παράγοντες για τις σχεδιαζόμενες αλλαγές.

Καίρια ζητήματα όπως οι επιθεωρήσεις των πλοίων, οι νηολογήσεις τους, πρωτίστως η χάραξη ναυτιλιακής πολιτικής, τα θέματα της ναυτικής εργασίας, η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αλλά και το μείζον θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης και της προσέλκυσης νέων στα ναυτικά επαγγέλματα είναι από μόνα τους θεμελιώδη κεφάλαια της ναυτιλίας των Ελλήνων που εισέρχονται πλέον σε μια νέα κατάσταση η οποία όμως δεν είναι ξεκάθαρη.

Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών ως και την Παρασκευή ανέμενε συνάντηση με την κυρία Κατσέλη από την οποία περιμένει να λάβει απαντήσεις σε όλα αυτά τα σοβαρά θέματα που έχουν προκύψει από την αναδιάταξη των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Από τις απαντήσεις που θα λάβει η διοίκηση της ΕΕΕ θα εξαρτηθεί άμεσα και καταλυτικά του τι είδους σχέσεις θα αποκτήσει η νέα κυβέρνηση με τον ελληνικό εφοπλισμό, τον οποίο εμφανίζεται, με δηλώσεις του πρωθυπουργού κ. Γ. Παπανδρέου, να εκλαμβάνει ως έναν από τους βασικούς πυλώνες της εθνικής οικονομίας της χώρας.