Στο νησάκι µε την ονοµασία Νέα Ολλανδία θα δηµιουργηθεί ένα κέντρο τέχνης διεθνούς εµβέλειας, µε σκοπό να βάλει την Αγία Πετρούπολη στον χάρτη της µοντέρνας τέχνης, όπου η Ντάσα Ζούκοβα είναι από τις πιο δραστήριες παρουσίες.

Πλούσια από γεννησιµιού της, σύντροφος ενός από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσµο, η ωραία Ντάσα θα µπορούσε να είναι απλώς µία από τις αµέτρητες ωραίες γυναίκες που στολίζουν τα φωτογραφικά στιγµιότυπα των πλουσίων και των διασήµων αυτού του κόσµου, όπως ο Ρόµαν Αµπράµοβιτς. Θα της έφταναν οι µετακινήσεις ανά τον κόσµο µε το Boeing 767 του συντρόφου της και οι κρουαζιέρες µε τα σκάφηυπερπαραγωγές που έχει στην κατοχή του.

Στην εφετινή Μπιενάλε της Βενετίας το νέο «παιχνιδάκι» του Αµπράµοβιτς, το 115 µέτρων παγοθραυστικό σκάφος «Luna», συγκέντρωσε πολλά αρνητικά και ζηλόφθονα σχόλια, αλλά αυτό δεν εµπόδισε την Ντάσα να επιβεβαιώσει µε την παρουσία της εκεί τη θέση της στον κόσµο του εµπορίου της µοντέρνας τέχνης.

Η Ντάσα Ζούκοβα βρέθηκε στη Βενετία ως ιδιοκτήτρια της γκαλερί Garage, η οποία στην ουσία είναι ένα µουσείο για τη µοντέρνα τέχνη στην καρδιά της ρωσικής πρωτεύουσας. To Κέντρο Garage για τον Σύγχρονο Πολιτισµό άνοιξε τις πόρτες του τον Σεπτέµβριο του 2008 στους χώρους ενός πρώην σταθµού λεωφορείων επιφανείας 9.000 τ.µ. και σήµερα φιλοξενεί εκθέσεις, διαλέξεις, προβολές, εργαστήρια – ό,τι κάνει δηλαδή ένα σύγχρονο µουσείο.Με επισκεψιµότητα που φθάνει στις 3.000 τα Σαβ βατοκύριακα, το Garage λειτουργεί ως εφαλτήριο για τη δραστηριότητα της Ντάσα, η οποία έχει καθιερωθεί στον δύσκολο και κλειστό χώρο των αγοραστών σηµαντικών έργων µοντέρνας τέχνης. Με φίλους και συµβούλους όπως ο Λάρι Γκαγκόζιαν των οµώνυµων γκαλερί και ο Σάντι Χέλερ, τον οποίο εµπιστεύονται όλα τα blue chips της Γουόλ Στριτ «για να τους αγοράζει τέχνη», η Ντάσα Ζούκοβα επενδύει τα χρήµατα του συντρόφου της αγοράζοντας, συχνά σε αστρονοµικές τιµές, πίνακες καθιερωµένων αλλά και νεότερων ζωγράφων. Τα 86,3 εκατ. δολάρια που έδωσε για έναν πίνακα του Φράνσις Μπέικον το 2008 συζητούνται ακόµη, όπως και τα 33,6 εκατ. δολάρια που έδωσε για έργο του Λούσιαν Φρόιντ – ποσό-ρεκόρ για εν ζωή καλλιτέχνη.

∆εν αρκείται όµως µόνο σε αυτό. Εχοντας βάλει στο περιθώριο τις νεανικές «αµαρτίες» της, τον οίκο µόδας Kova&T και το περιοδικό «Pop», η Ντάσα ετοιµάζει το art.sy, ένα site για online πωλήσεις έργων τέχνης σε συνεργασία µε τον Γκαγκόζιαν, τη Γουέντι Μέρντοκ (σύζυγο του Ρόµπερτ) και τον Ερικ Σµιντ της Google. Επιπλέον, τον προσεχή Σεπτέµβριο θα κυκλοφορήσει µε δική της ευθύνη το πρώτο τεύχος ενός νέου περιοδικού τέχνης µε την επωνυµία «Garage», όπως και η γκαλερί της. ∆ιευθύντρια του περιοδικού θα είναι η Τζόαν Τζούλιετ Μπακ, προερχόµενη από τη γαλλική και την αµερικανική «Vogue».

Στα καλλιτεχνικά σχέδια του Αµπράµοβιτς και της συντρόφου του περιλαµβάνεται ακόµη η ανακαίνιση του µοσχοβίτικου Γκόρκι Παρκ. Τα πλήρη σχέδια για το πασίγνωστο λούνα παρκ δεν έχουν γίνει γνωστά και το µόνο που θεωρείται βέβαιο είναι ότι, αν το σχέδιο προχωρήσει, θα µεταφερθεί τελικώς εκεί η γκαλερί της Ζούκοβα. Για τη χρηµατοδότηση του σχεδίου απαιτούνται περίπου 2 δισ. δολάρια – ποσό που δεν έχει ακόµη εξευρεθεί -, ενώ λέγεται ότι ο αρχιτέκτονας που θα το αναλάβει θα είναι ο διάσηµος Ρεµ Κούλχας.

Γκαλερί 80 στρεμμάτων…

Μ ε µίσθωση αορίστου χρόνου από το ρωσικό κράτος, ο Αµπράµοβιτς και η Ντάσα εξασφάλισαν τη Νέα Ολλανδία, ένα τεχνητό νησάκι, εκτάσεως περίπου 80 στρεµµάτων, που από το 1720 φιλοξενούσε κάποιο ναυπηγείο. Εκεί θα δηµιουργηθούν χώροι τέχνης, καταστήµατα και πάρκα. Στόχος τους να µετατρέψουν το νησάκι σε κάτι ανάλογο µε το Κέντρο Ποµπιντού στο Παρίσι, την Tate Modern στο Λονδίνο και το ΜΟΜΑ στη Νέα Υόρκη. Για αυτό και το όνοµα τού αρχιτέκτονα που θα αναλάβει το έργο κρατείται σαν επτασφράγιστο µυστικό. Οιεργασίες ανακατασκευής ξεκινούν µέσα στο 2011. Οι κακέςγλώσσες λένε ότι πίσω από τηναπόφαση του Αµπράµοβιτς να επενδύσει τόσα χρήµατα σε αυτό το σχέδιο κρύβεται το γεγονός ότι η Ντάσα θα χάσει µέσα στο 2012 – λόγω λήξης της µίσθωσης – το ακίνητο όπου στεγάζει το Garage στη Μόσχα. Εποµένως χρειαζόταν κάτι καλύτερο και µεγαλύτερο για να µεταφέρει εκεί την γκαλερί της.

Μιλώντας στη «Wall Street Journal» για την οικονοµική διάσταση του εγχειρήµατος, η Ντάσα µε αφοπλιστική ειλικρίνεια παραδέχθηκε ότι «δεν ασχολείται µε τα οικονοµικά». «∆εν µε ενδιαφέρουν οι µπίζνες για τις µπίζνες» είπε χαρακτηριστικά. Ούτε εάν το σχέδιο θα πετύχει οικονοµικά. «∆εν το πήραµε για να βγάλουµε λεφτά» συµπληρώνει, αλλά για να µετατρέψει την Αγία Πετρούπολη σε καλλιτεχνικό προορισµό παγκόσµιας εµβέλειας. Για τη µοντέρνα τέχνη φυσικά, γιατί ας µην ξεχνάµε και την ύπαρξη του Ερµιτάζ.

WHO IS WHO
ΗΛΙΚΙΑ:

Εγινε 30 ετών στις 8 Ιουνίου

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ:

Εχει ένα αγοράκι 18 μηνών, τον ΑαρώνΑλέξανδρο, από τη σχέση της με τον Αμπράμοβιτς.

ΣΠΟΥΔΕΣ:

Λογοτεχνία και Σλαβικές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στη Σάντα Μπάρμπαρα και κατόπιν Ομοιοπαθητική Ιατρική στο Λονδίνο.

ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ:

Γεννήθηκε εύπορη λόγω του «ολιγάρχη» πατέρα της Αλεξάντερ, ο οποίος έκανε μεγάλη περιουσία στον τομέα της ενέργειας την περίοδο των ιδιωτικοποιήσεων.

ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ:

Επενδύει στη μοντέρνα τέχνη με τη βοήθεια του Αμπράμοβιτς.

ΤΙ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΓΙΑ ΑΥΤΗΝ:

Αν και είναι γέννημαθρέμμα της Μόσχας μεγάλωσε στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου πήγε να εργαστεί η μικροβιολόγος μητέρα της όταν χώρισε από τον σύζυγό της και πατέρα τής Ντάσα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ