Oι καιροί αλλάζουν… Τα ηλεκτρονικά καταστήματα κερδίζουν συνεχώς έδαφος, καθώς οι online πωλήσεις βαίνουν αυξανόμενες. Η ευκολία στην αναζήτηση και σύγκριση προϊόντων, αλλά και οι χαμηλότερες τιμές δίνουν μια σημαντική προτεραιότητα στις e-αγορές και όλα δείχνουν ότι την εφετινή εορταστική περίοδο που έρχεται θα δοθεί ακόμη μία φορά η μάχη ανάμεσα στα ηλεκτρονικά και στα συμβατικά καταστήματα. Μια μάχη που θα δοθεί αυτή τη φορά γύρω από τις τιμές λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης που μαστίζει την αγορά.

Στην ανάπτυξη των online αγορών βοηθούν σε σημαντικό βαθμό και οι τεχνολογίες που αναπτύσσονται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες. Εκτός από τα ηλεκτρονικά ψώνια, και άλλες διαδικασίες, όπως online τραπεζικές συναλλαγές, online τυχερά παιχνίδια, κερδίζουν συνεχώς έδαφος έναντι των παραδοσιακών τρόπων.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο Β2C, δηλαδή οι εμπορικές συναλλαγές από επιχειρήσεις προς καταναλωτές, είναι μια ώριμη αγορά που εκτιμάται σήμερα σε 1,4 δισ. ευρώ στη χώρα μας. Αυτό επισημαίνει και η τελευταία μελέτη που εκπόνησαν το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου ΕLΤRUΝ σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, η γενικότερη τεχνοφοβία αλλά και η φοβία για ηλεκτρονικές συναλλαγές φαίνεται να ξεπερνιούνται καθώς οι νεότερες γενιές μπαίνουν στην αγορά εργασίας και συ νεπώς στην κατανάλωση. Ετσι από ένα αμελητέο σχεδόν ποσό τα τελευταία χρόνια, φθάσαμε στα 1.500

ευρώ τα οποία δαπανεί κατά μέσον όρο κάθε καταναλωτής για συναλλαγές μέσω Διαδικτύου. Το σύνολο των online αγορών το 2010 εκτιμάται σε 1,4 δισ. ευρώ, έναντι 800.000 ευρώ το 2009, ενώ δεν είναι λίγοι οι ερωτηθέντες στην έρευνα που πιστεύουν ότι ο αριθμός αυτός θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και ίσως αυξηθεί μέσα στο 2011.

Πού ξοδεύουμε στο Ιnternet
Οπως δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας, οι αγορές προϊόντων και υπηρεσιών μέσω Ιnternet καταλαμβάνουν τη «μερίδα του λέοντος» μεταξύ των χρηστών του Διαδικτύου, αφού το 94% από αυτούς πραγματοποίησε online αγορές μέσα στο 2010. Σημαντική άνοδο γνωρίζει και το e-banking, δηλαδή οι τραπεζικές συναλλαγές μέσω Διαδικτύου, με το 75% των χρηστών να δηλώνει ότι κάνει πληρωμές ή μεταφορές από λογαριασμό σε λογαριασμό χρησιμοποιώντας τις ειδικές online υπηρεσίες που παρέχουν οι τράπεζες προς τους πελάτες τους.

Εκεί που είμαστε αρκετά πίσω είναι τα online τυχερά παιχνίδια, αφού μόνο το 16% των χρηστών δήλωσε ότι παίζει στα virtual πράσινα τραπέζια.

Σε ό,τι αφορά τις online αγορές, η συντριπτική πλειονότητα (90%) αφορά την αγορά υλικού και λογισμικού για υπολογιστές (hardware και software), ενώ το 87% ψωνίζει ηλεκτρονικά είδη.

Οι καταναλωτές ψάχνουν και ζητούν ασφάλεια
Σημαντικό είναι ακόμη το στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα, το οποίο αφορά τη στάση των καταναλωτών απέναντι στα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Ετσι, το 67% των καταναλωτών που απάντησαν στην έρευνα δήλωσε ότι προτού αγοράσει μέσω Ιnternet αναζητεί πληροφορίες σε σχετικές δημοσιεύσεις σε μπλογκ και φόρουμ για να δει αν μπορεί να εμπιστευθεί το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα. Το 76% των χρηστών Ιnternet επισημαίνει την έλλειψη ελέγχου των ηλεκτρονικών καταστημάτων και των δραστηριοτήτων τους από την πλευρά της πολιτείας αλλά και των ανεξάρτητων Αρχών. Οπως πιστεύουν, θα πρέπει η πολιτεία να δώσει έμφαση στη σωστή προβολή των ηλεκτρονικών καταστημάτων, ώστε να μπορεί να τα εμπιστευθεί ο κόσμος.

Η τάση αυτοπροστασίας των καταναλωτών, κάτι που απαιτείται στις συναλλαγές μέσω Ιnternet, είναι αρκετά μεγάλη καθώς μόνο το 38% δηλώνει ότι θα αγόραζε από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, ακόμη και αν δεν κάλυπτε κάποιο από τα κριτήρια εμπιστοσύνης, αν είχε καλές τιμές και προσφορές. Το υπόλοιπο 62% των χρηστών παραμένει ουδέτερο ή και διαφωνεί.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑΡΧΕΣ»
Στη δυναμική με την οποία αναπτύσσονται τα ηλεκτρονικά καταστήματα αλλά και στις θετικές προοπτικές που παρουσιάζουν αναφέρονται οι εκπρόσωποι του e-tail, όπως ονομάζεται στη διεθνή ορολογία το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο. Οι εκπρόσωποι των αμιγώς ηλεκτρονικών καταστημάτων πιστεύουν πολύ στην επικράτηση των νέων συνηθειών των καταναλωτών στην ψηφιακή εποχή, δηλαδή στα ψώνια από ηλεκτρονικές βιτρίνες, ενώ οι εκπρόσωποι των παραδοσιακών καταστημάτων που όμως διαθέτουν και ηλεκτρονικό κατάστημα πιστεύουν ότι το κλασικό κατάστημα δεν θα αντικατασταθεί από το ηλεκτρονικό.

η Ε-SΗΟΡ.GR
Εξυπνες λύσεις και οικονομικές

Oπως αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» η κυρία Ζήνα Μαυροειδή (φωτογραφία), διευθύντρια του Τμήματος Μάρκετινγκ του ηλεκτρονικού καταστήματος eshop.gr, «η χρήση του Διαδικτύου για εμπορικούς σκοπούς από τον έλληνα καταναλωτή ακολουθεί τη γενικότερη πορεία της διείσδυσης του Διαδικτύου στη χώρα.Αν και σε χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη, παρατηρούνται έντονα ανοδικές τάσεις. Οι χαμηλές τιμές σε μεγάλο εύρος προϊόντων, αλλά και η αξιοπιστία της εταιρείας έχουν οδηγήσει περισσότερους από 500.000 έλληνες καταναλωτές σε αγορές από το site μας. Σήμεραδεχόμαστε περίπου 5.000 παραγγελίες καθημερινά από όλη την Ελλάδα, το 90% των οποίων παραδίδεται την επόμενη ημέρα. Αξιοσημείωτο είναι εξάλλου ότι περίπου 130.000 άτομα κατά μέσον όρο επισκέπτονται την ιστοσελίδα μας κάθε μέρα.Τα νούμερα αυτά αναμένεται να αυξηθούν το 2011, καθώς η διείσδυση του Διαδικτύου επιταχύνεται».

η GΕΤΙΤΝΟW.GR
Μια προσφορά κάθε πρωί
Σύμφωνα με τον κ. Ν.Βαρδαδούκα, διευθυντή μάρκετινγκ του ηλεκτρονικού καταστήματος getitnow.gr, «η ποικιλία σε προϊόντα τεχνολογίας και όχι μόνο, που διατίθενται από τις “ηλεκτρονικές βιτρίνες” του καταστήματος, έχει αλλάξει τα δεδομένα στις αγορές μέσω Διαδικτύου.Βασικό συστατικό του είναι οι έξυπνες αγορές σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων,τεχνολογίας και όχι μόνο,αλλά και το ημερήσιο deal, με απίστευτη προσφορά κάθε πρωί.

Παράλληλα, οι αποκλειστικές υπηρεσίες του “Live Ηelp”, παρακολούθησης παραγγελίας μέσω SΜS και e-mail και τα video reviews των προϊόντωνεγγυώνται το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης καθιστώντας το μοναδικό προορισμό.

Μόνο το τελευταίο δίμηνοη επισκεψιμότητα στo getitnow.gr έχει ξεπεράσει τις ενάμισι εκατομμύριο επισκέψεις και οι πωλήσεις του έχουν τριπλασιαστεί. Η τάση είναι διαρκώς ανοδική δείχνοντας την αυξημένη εμπιστοσύνη που του επιδεικνύουν οι έλληνες καταναλωτές.

Η τάση για αναζήτηση και αξιοποίηση οικονομικών λύσεων προβλέπεται να υπερδιπλασιαστεί την ερχόμενη περίοδο,την οποία το getitnow.gr είναι έτοιμο να ικανοποιήσει μέσα από τις προτάσεις δώρων και ειδικών προσφορών του, προσφέροντας μάλιστα τα προϊόντα του σε ειδική συσκευασία δώρου εφόσον ζητηθεί».

η ΠΛΑΙΣΙΟ
Υπάρχουν σημαντικά περιθώρια εξέλιξης

Αρκετά διαφοροποιημένη είναι η άποψη του κ. Γ. Γεράρδου (φωτογραφία), προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της εισηγμένης αλυσίδας τεχνολογίας Πλαίσιο ΑΕ, που διαθέτει παράλληλα και το ηλεκτρονικό κατάστημα www.plaisio.gr.

Σύμφωνα με τον κ. Γεράρδο, «το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ένας σημαντικός τόπος προβολής των προϊόντων της εταιρείας και ένα πάρα πολύ ισχυρό “εργαλείο” μάρκετινγκ.Βέβαια» επισημαίνει «τα ηλεκτρονικά καταστήματα δεν θα αντικαταστήσουν ποτέ εξ ολοκλήρου το φυσικό κατάστημα, καθώς ο καταναλωτής πάντα θα αναζητεί το shopping experience. Στο ηλεκτρονικό κατάστημα plaisio.gr “μπαίνουν” περισσότεροι από 100.000 επισκέπτεςημερησίως,κυρίως για να ενημερωθούν, να συγκρίνουν και να ψωνίσουν. Ο αριθμός αυτός είναι τριπλάσιος από αυτόν των επισκεπτών στο φυσικό κατάστημα. Βέβαια, μόνο το 5% προχωρεί σε αγορές μέσω Ιnternet».