Η Βρετανία μόλις έχασε ένα ακόμη πετράδι από το στέμμα της. Στις 2 Μαρτίου, ο χώρος του στρατοπέδου Chelsea Βarracks, που υπερασπιζόταν την πρωτεύουσα, πουλήθηκε σε μια κοινοπραξία με επικεφαλής κεφάλαια του Κατάρ. Η μεγάλη αυτή συναλλαγή ακίνητης περιουσίας5,2 εκτάρια στο κέντρο του Λονδίνου- χρηματοδοτήθηκε με τεχνικές συμβατές με τις επιταγές του Ισλάμ και δείχνει πόσο πρωτοπόρα είναι η βρετανική πρωτεύουσα τόσο στην υποδοχή πετροδολαρίων του Κόλπου όσο και στη δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών συμβατών με τη σαρία (δηλαδή με τον ισλαμικό νόμο).

Θέλοντας να ενισχύσει την ταχέως αναπτυσσόμενη αυτή αγορά, ο βρετανός πρωθυπουργός Γκόρντον Μπράουν έχει στα σκαριά ένα νομοσχέδιο για την ισλαμική τραπεζική. Επειτα από προετοιμασία, η οποία έληξε στις 21 του Φεβρουαρίου, από υπουργείο, Βουλή και ειδικούς, το νομοσχέδιο θα πρέπει να επιτρέπει την έκδοση κρατικών ομολόγων που να είναι σουκούκ, δηλαδή συμβατά με τον ισλαμικό νόμο. Η Βρετανία θα είναι έτσι η πρώτη χώρα του G7, τoυ ομίλου των ισχυρότερων οικονομικά χωρών, που θα έχει εκδώσει σουκούκ, τα οποία κατά προτεραιότητα θα απευθύνονται προς τους επενδυτές της Μέσης Ανατολής αλλά και προς τους βρετανούς μουσουλμάνους. Το 2004, η γερμανική πολιτεία της Σαξονίας-Ανχαλτ είχε ήδη πρωτοπορήσει σε περιφερειακό επίπεδο εκδίδοντας ομόλογα 100 εκατ. ευρώ που ήταν συμβατά με τη σαρία.

Κ ατά τη σύνταξη του τελευταίου βρετανικού προϋπολογισμού, ο κ. Μπράουν, ο οποίος ήταν τότε υπουργός Οικονομικών, είχε ήδη αναγγείλει μια στρατηγική για την ανάπτυξη ισλαμικής χρηματοπιστωτικής, για να προσελκύσει περιουσίες που θέλουν να ακολουθούν τις οδηγίες του Κορανίου και που αποτελούν «μάννα» που αυξάνεται με ρυθμούς 15% ετησίως.

Μετά το 2006, όλα τα εμπόδια άρχισαν να παραμερίζονται: επέκταση των φοροαπαλλαγών των κρατικών τίτλων και στα ισλαμικά ομόλογα, κατάργηση της διπλής φορολόγησης στα ισλαμικά στεγαστικά δάνεια, ίδρυση δεύτερης αγοράς για τη διαπραγμάτευση των ομολόγων σουκούκ, δημιουργία ειδικών τμημάτων στη FSΑ, που εποπτεύει τις αγορές, και διευκόλυνση της Ιslamic Βank of Βritain, της πρώτης ισλαμικής εμπορικής τράπεζας στη Βρετανία από το 2004.

«Από μόνη της,η εγχώρια αγορά,με 1,6 εκατομμύριο βρετανών μουσουλμά νων,είναι πολύ μικρή για να ανταγωνιστεί το Ντουμπάι ή το Μπαχρέιν.Η δύναμη του Λονδίνου είναι το Σίτι» λέει ένας επαγγελματίας του Λονδίνου που ασχολείται με την ισλαμική τραπεζική.

Πρώτον, το Σίτι διαθέτει ένα παγκόσμιο δίκτυο διανομής, μέσω επενδυτικών τραπεζών, ιδιαίτερα ισλαμικών, όπως η Αrcapita και η Εuropean Ιslamic Βank.

Δεύτερον, παρά την έλλειψη των απαραίτητων «οργανισμών πιστοποίησης» στον κόσμο, δηλαδή οργανισμών που να βεβαιώνουν τη συμβατότητα των χρηματοπιστωτικών προϊόντων με τη σαρία, το Λονδίνο μπορεί πάντως να στηριχτεί στην παρουσία γραφείων συμβούλων ειδικευμένων στη σαρία, καθώς και στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Σε αυτά, τρίτον, προστίθενται πλεονεκτήματα όπως η γλώσσα, καθώς και τα ωράριαμεταξύ Νέας Υόρκης και Ασίας.

Τ έλος, εκτός από την απαραίτητη υποδομή για την πραγματοποίηση των σύνθετων συναλλαγών και από τη γνώση για τη δημιουργία όλων αυτών των… εξωτικών και σύνθετων χρηματοπιστωτικών προϊόντων, καθώς και για τη διαχείριση περιουσιών, το Σίτι μπορεί να επωφεληθεί και από μια φιλελεύθερη και ευέλικτη νομοθεσία της Τράπεζας της Αγγλίας, για να κάνει ό,τι θέλει με τα πετροδολάρια. Και η ερμηνεία του ισλαμικού δόγματος θα είναι μάλλον λιγότερο συντηρητική από ό,τι στις χώρες του Κόλπου ή στο Πακιστάν. Οταν ο Αρχιεπίσκοπος του Καντέρμπουρι Ρόουαν Γουίλιαμς έλεγε προσφάτως ότι η υιοθέτηση από τη Βρετανία ορισμένων πλευρών του ισλαμικού νόμου θα είναι αναπόφευκτη, ο κ. Μπράουν απάντησε ότι ο βρετανικός νόμος υπερισχύει όλων. Το Σίτι όμως παραμένει από πολλές απόψεις ένα νησί εν μέσω νησιών.