Στον κλάδο της κατασκευής χαρτικών και σχολικών ειδών έχουν παραµείνει λιγότερες από πέντε ελληνικές εταιρείες.Στον κλάδο της σχολικής τσάντας οι περισσότερες ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις επέλεξαν τη λύση της εισαγωγής. Λίγες ηµέρες προτού ανοίξουν τα σχολεία ο ελληνο-ασιατικός… πόλεµος τιµών στα σχολικά είδη, ο οποίος ξέσπασε πριν από λίγα χρόνια, εξακολουθεί να µαίνεται οδηγώντας άλλες ελληνικές παραγωγικές εταιρείες σε συρρίκνωση και περικοπές και άλλες σε «λουκέτο».

Κάθε τέτοια εποχή, δηλαδή περί τις αρχές της σχολικής χρονιάς, βιβλιοπωλεία, σουπερµάρκετ, αλυσίδες καταστηµάτων παιχνιδιών, εισαγωγείς, αλλά και κατασκευαστές σχολικών ειδών βρίσκονται σε εγρήγορση, καθώς αυτή την περίοδο η αγορά τροφοδοτείται περίπου µε το 70% του συνολικού ετήσιου τζίρου, που περιλαµβάνει τσάντες, κασετίνες, µολύβια, τετράδια, χαρτικά, και εκτιµάται σε περίπου 80 εκατ. ευρώ.

Σύµφωνα µε έρευνες αγοράς που έχουν γίνει κατά καιρούς τα τελευταία χρόνια, από το σύνολο των προϊόντων που κυκλοφορούν περίπου το 30% αφορά φθηνά προϊόντα ασιατικής προέλευσης. Επειδή αρκετά από αυτά τα προϊόντα είναι αµφίβολης ποιότητας και κάποια από αυτά έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνα για τα παιδιά, παρατηρείται η τάση οι καταναλωτές να επιστρέφουν στα επώνυµα προϊόντα. Στην τάση αυτή συνέβαλε τόσο η διαφήµιση των επώνυµων προϊόντων όσο και η χαµηλή ποιότητα και ενίοτε η επικινδυνότητα των αθρόα εισαγόµενων φθηνών προϊόντων ασιατικής προέλευσης, ζητήµατα τα οποία έχουν κατά καιρούς απασχολήσει τους ειδικούς στη χώρα µας αλλά και διεθνώς.

Οπως επισηµαίνει µιλώντας στο «Βήµα» η κυρία Πόπη Σκαγιά, εκπρόσωπος της εταιρείας Θ. Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ (Skag), η οποία δραστηριοποιείται περισσότερο από 50 χρόνια στην παραγωγή σχολικών χαρτικών ειδών (τετράδια, µπλοκ, κλασέρ) αλλά και προϊόντων γραφείου και αρχειοθέτησης, «ο “πόλεµος” αναµένεται να συνεχισθεί και κατά την εφετινή σχολική χρονιά. Εκτός από τη µείωση της κατανάλωσης, λόγω της κρίσης, η οποία είχε ως αποτέλεσµα τη µείωση του τζίρου της εταιρείας κατά 6%, περίπου, την περυσινή χρονιά, διαπιστώνεται και η τάση των γονέων-καταναλωτών να στρέφονται σε προϊόντα χαµηλού κόστους αλλά και χαµηλής ποιότητας. Είναι ενδεικτικό το παράδειγµα της περιεκτικότητας πολλών προϊόντων χαρτικών, κυρίως τετραδίων, σε κάδµιο, το οποίο είναι ένα χηµικό στοιχείο επικίνδυνο για την υγεία. Με την αγορά επώνυµων προϊόντων οι γονείς-καταναλωτές διασφαλίζουν τα παιδιά τους, καθώς τα προϊόντα αυτά έχουν ταυτότητα, µάρκα (brand name) και οι εταιρείες που τα παράγουν και τα διανέµουν στην αγορά πραγµατοποιούν συνεχείς ελέγχους». Η εταιρεία Θ. Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ, η οποία ιδρύθηκε το 1956, διαθέτει ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις και γραφεία στο Κρυονέρι και στη Σίνδο, από όπου πραγµατοποιεί και εξαγωγές προς Βουλγαρία, Ρουµανία και άλλες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Απασχολεί συνολικά 120 άτοµα, ενώ κατέχει σηµαντική θέση στην ελληνική αγορά µε µερίδιο γύρω στο 60% και είναι από τις ελάχιστες ελληνικές παραγωγικές εταιρείες χαρτικών ειδών που συνεχίζουν την αναπτυξιακή πορεία τους, παρά τα όποια προβλήµατα έχει δηµιουργήσει η οικονοµική ύφεση.

Η δραστηριότητα της γνωστής εταιρείας σχολικής τσάντας Paxos ξεκίνησε το 1967 στην Αθήνα από τις οικογένειες Βλαχοπούλου και Τρανάκα. Αρχικά κατασκεύαζε πορτοφόλια και κασετίνες και στη συνέχεια επεκτάθηκε σε παρεµφερή τοµέα, δηλαδή στις σχολικές τσάντες και γενικά στα σχολικά είδη. Το µερίδιο αγοράς της στις σχολικές τσάντες, µε τις οποίες ασχολείται κυρίως, ανέρχεται περίπου στο 30%, ενώ εξάγει τα προϊόντα της στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή. Ως το 2004 η Paxos είχε παραγωγική µονάδα στην οποία κατασκεύαζε σχολικές τσάντες, αλλά ο έντονος ανταγωνισµός από τα κινεζικά προϊόντα την ανάγκασε, όπως άλλωστε και τις περισσότερες ελληνικές εταιρείες, να την κλείσει και να εισάγει τα προϊόντα της από την Κίνα. Το εργοστάσιο, το οποίο βρίσκεται στον Βοτανικό Αττικής, λειτουργεί πλέον ως έδρα και αποθηκευτικός χώρος της εταιρείας για τη διακίνηση των τσαντών Paxos στην Ελλάδα και σε 22 ακόµη χώρες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ